ARAD. Un proiect inedit ar putea plasa Aradul pe harta oraşelor mari din Europa în care cei interesaţi pot închiria biciclete pe care să le lase mai apoi în diferite staţii. Ideea aplicării sistemului de închiriere a venit în urma mai multor studii şi proiecte pentru realizarea pistelor destinate celor care se deplasează pe două roţi prin oraş.
Municipalitatea a realizat chiar şi o hartă a traseelor şi staţiilor pentru biciclete. Practic, punerea în aplicare a proiectului AradBikes ar trebui să se realizeze în trei etape, ajungându-se în total la 600 de biciclete. Investiţia este însă una de proporţii, doar pentru proiectare, autorizare, realizare a 54 de staţii, achiziţionarea de biciclete şi angajarea de personal care să gestioneze acest serviciu fiind necesare fonduri de peste 1 milion de euro.
Mai mult, nici după această primă investiţie, cheltuielile nu vor fi de neglijat. Dacă în faza de implementare Aradul speră că va reuşi să atragă fonduri europene, în faza de întreţinere va trebui să se autofinanţeze, lucru deloc uşor. Fiecare bicicletă va costa municipalitatea în jur de 1.200 euro per an. Cât despre termenul de realizare? Greu de spus.
Planuri mari pentru bicicliştii arădeni. Cele 600 de biciclete de închiriat vor putea fi văzute în staţii special amenajate în tot oraşul, iar închirierea lor se va face contra cost. Proiectul, pus în practică în oraşe precum Barcelona, Paris sau Lyon, vine ca o alternativă la transportul cu autoturismul şi ar urma să devină realitate în Arad însă doar după ce pistele de biciclete vor fi realizate de municipalitate.
Regulament către CLM
Pe lângă studiul de oportunitate pentru o asemenea investiţie, specialiştii din cadrul Primăriei au mai luat în calcul şi elaborarea unui regulament de utilizare a acestor biciclete, dar şi privind circulaţia pe drumurile publice. Astfel, Consiliul Local Municipal va trebui să voteze modul în care şoferii şi bicicliştii se vor respecta reciproc pe străzile din cartiere.
[poll id=”45″]
Un alt punct interesant este şi amenajarea staţiilor din cartiere care vor servi pentru biciclete. Pentru prima fază, staţiile şi bicicletele vor deservi doar centrul oraşului şi centrele cartierelor, iar amplasarea lor va fi făcută fie pe trotuare – acolo unde locul o va permite, fie pe locurile de parcare amenajate pe carosabil.
Despre acces şi tarif
„Accesul la biciclete se face pe baza unui card ce va putea fi achiziţionat din centrele special amenajate. Cardurile se vor elibera doar în urma înregistrării datelor personale ale clientului în sistemul de administrare. În ceea ce priveşte tarifarea, prima jumătate de oră va fi gratuită, pentru a încuraja mobilitatea bicicletelor, următoarea jumătate de oră va fi taxată, iar taxarea va creşte progresiv”, au mai spus specialişti din cadrul Palatului Administrativ.
Sistemul ar putea schimba faţa Aradului în materie de transport, dar rămâne de văzut unde se va găsi finanţarea pentru un asemenea proiect şi dacă va fi şi aplicabil.
CITESTE SI:
Padurea Ceala, invadata de biciclete
80 de rastele pentru biciclete
Citiți principiile noastre de moderare aici!