ARAD. Declarațiile directorului Aeroportului Arad, Dan Bălăcel, care anunța că se poartă discuții intense cu o companie aeriană care ar urma să opereze curse de pasageri pe aerogara noastră, nu au fost simple vorbe în vânt. Toate negocierile s-au finalizat cu un contract ferm prin care o companie de transport aerian, a cărui nume, din cauza clauzelor de confidențialitate, nu îl putem da, este decisă să se mute cu totul pe Aeroportul Arad. Însă, pentru aceasta, are nevoie de anumite condiții operaționale pe care aerogara noastră să le pună la dispoziție. Aeroportul Arad ar urma să devină bază operațională pentru întreaga flotă a companiei aeriene cu pricina.
Pentru a transforma aerogara noastră într-un punct de referință pe harta aeriană a țării, este, însă, nevoie de investiții. Reprezentanții aeroportului au găsit și soluții pentru problemele cu care se confruntă și, ca atare, solicită consilierilor județeni aprobarea unei documentații de avizare a lucrărilor de intervenție ce urmează să fie realizate. Lucrările cu pricina sunt o necesitate.
După cum se specifică în referatul înaintat Consiliului Județean Arad (CJA), „actualul terminal de pasageri nu mai corespunde cerinţelor impuse de reglementările de aviaţie civilă în ceea ce priveşte securitatea pasagerilor, cât şi din punct de vedere al asigurării condiţiilor de confort ale acestora. Suprafața actualului terminal destinat pasagerilor este de 700 de metri pătrați. Datorită spațiului insuficient și a configurației structurii de rezistență a actualului terminal (în sensul în care nu mai poate suferi nicio modificare), nu pot fi asigurate fluxurile de pasageri în conformitate cu reglementările internaționale privind securitatea aeronautică”.
Aerogara noastră nu are nicio șansă să fie certificată ca și aeroport internațional, ceea ce înseamnă să poată opera simultan zboruri interne și internaţionale fără restricții. Mai mult, angajații aeroportului pot, cu mare greu, să opereze simultan două curse cu aeronave mediu-courier din cauza spațiului prea mic pentru procesarea călătorilor, respectiv check-in, procesare bagaje, formalități de frontieră și vamă, control de securitate și îmbarcare. Facilitățile strict necesare pentru pasageri sunt asigurate sumar în prezent, la fel ca și dotările, acestea fiind la un nivel minim. În continuare, printre neajunsurile pe care le are Aeroportul Arad când vine vorba de găzduirea unei întregi flote, se numără și spațiul din zona de îmbarcare, acesta fiind insuficient. Operarea simultană a două curse cu aeronave A320, având fiecare 180 de locuri, este imposibilă. „Acestea sunt deficiențe invocate de către operatorii aerieni în orice negociere pentru deschiderea unor noi rute de pe Aeroportul Arad. Pentru un operator aerian, condițiile pe care le putem oferi pasagerilor, precum și siguranța și regularitatea operațiunilor aeriene desfășurate reprezintă argumentul de bază în deschiderea unor noi curse”, spun reprezentanții aerogării.
Și soluția
Pentru a putea intra pe lista jucătorilor importanți din spațiul aerian românesc, cei de la Aeroportul Arad au descoperit și posibile soluții. Iar în jurul acestor soluții se învârt și viitoarele investiții. Transformarea terminalului cargo în terminal de pasageri ar putea rezolva cele mai multe probleme ale aerogării. În prezent, terminalul cargo are o suprafață de aproape 5.000 de metri pătrați din care doar 320 de metri pătrați sunt folosiți de către DHL România. Cei de la aeroport vor să transforme 4.265 de metri pătrați din cargo în terminal de pasageri – plecări și să lase 700 de metri pătrați pentru terminalul cargo. În atare condiții, actualul terminal de plecări – sosiri ar urma să se transforme în terminalul strict pentru sosiri. În condițiile în care investiția ar fi derulată de aerogară, Aeroportul Arad ar putea opera un trafic de circa 200.000 de pasageri anual. Iar această țintă ar putea fi atinsă în urma relocării întregii flote a companiei care a semnat deja contractul cu aeroportul nostru.
Pe credit
Deoarece nici Aeroportul Arad, și nici Consiliul Județean Arad, în subordinea căruia se află aerogara, nu dispun de fondurile necesare pentru această investiție, soluția ar putea veni dintr-un credit accesat de aeroport. Reprezentanții aerogării au realizat întreaga documentaţie tehnică pentru transformarea terminalului cargo în terminal de plecări pasageri. Valoarea investiției s-ar ridica la 8,74 de milioane de lei, din care peste cinci milioane ar fi lucrările de construcții și montaj, iar restul de bani reprezintă costurile aferente creditului furnizor. Creditul ar urma să fie garantat de către CJA, iar lucrările ar putea fi finalizate în 15 luni de la aprobarea finanțării.
Două curse
În prezent, Aeroportul Arad operează două curse săptămânale Arad – Milano (Bergamo) ale companiei aeriene low-cost Wizz Air. În condițiile în care investiția ar fi realizată, iar compania aeriană care a semnat contract cu aerogara noastră și-ar muta flota în orașul nostru, numărul curselor ar putea fi de zeci de ori mai mare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!