Supărat nevoie mare, un cetățean din localitatea Arăneag ne-a contactat la redacție pentru a ne aduce la cunoştinţă o disfuncţionalitate de care s-a lovit el însuşi la Primăria din Târnova. Şi ne-a asigurat că nu e singurul localnic care s-a confruntat cu o asemenea situaţie. Despre ce este vorba?
„M-am prezentat la Primărie, unde am solicitat eliberarea unui certificat fiscal pentru întabularea unei suprafeţe de pământ pe care am cumpărat-o anul trecut. Mi s-a condiţionat eliberarea acestui document de achitarea integrală a impozitului pe anul 2016! Asta în condiţiile în care aveam achitat impozitul pe 2015, neavând nicio altă datorie către Primărie. Cum să mă oblige să achit impozitul pe tot anul 2016 doar ca să-mi elibereze un certificat fiscal?!” – se întreabă pe bună dreptate Sorin Gheorghe Delamarian. El susţine că şi altor cetăţeni din zona Târnova „li s-a întâmplat acelaşi lucru, aceasta fiind o practică la nivelul Primăriei comunei”.
Confuzie cu înstrăinare
Fireşte, am dorit să aflăm explicaţiile primarului Florin Farcaşiu. Interpelat pe subiect, edilul din Târnova a recunoscut că astfel de situaţii se întâmplă, acestea fiind „reglementate prin lege. Vă spun imediat şi actul normativ” – ne-a asigurat, într-o primă fază, primarul Farcaşiu. În câteva minute a revenit invocând „articolul 159, alineatul (5) din Noul Cod de Procedură Civilă (sic!-n.r.)”.
Desigur, e vorba de Noul Cod de Procedură Fiscală care, la art.159, al.(5), prevede: „Pentru înstrăinarea dreptului de proprietate asupra clădirilor, terenurilor şi a mijloacelor de transport, proprietarii bunurilor ce se înstrăinează trebuie să prezinte certificate de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligaţiilor de plată datorate bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază se află înregistrat fiscal bunul ce se înstrăinează, potrivit alin. (2). Pentru bunul ce se înstrăinează, proprietarul bunului trebuie să achite impozitul datorat pentru anul în care se înstrăinează bunul, cu excepţia cazului în care pentru bunul ce se înstrăinează impozitul se datorează de altă persoană decât proprietarul.”
Poveşti cu notari
Îi transmitem primarului Florin Farcaşiu că, în sesizarea pe care am primit-o, nu e vorba nicidecum de înstrăinare, ci doar de întabulare. Auzind asta, edilul a început să vorbească despre… întabularea dinaintea înstrăinării. Chit că petentul nu are nici cea mai mică intenţie de a înstrăina pământul pe care numai ce l-a cumpărat în 2015…
Nu a mai avut replică pe moment, dar a revenit în scurt timp cu o nouă precizare: „Nu avem niciun caz în care s-a cerut cuiva aşa ceva. Am sunat-o pe funcţionara care se ocupă de asta, care e foarte pe fază cu conţinutul legii, şi să ştiţi că se cere şi la moşteniri şi la succesiuni, că aşa cere notarul. Dacă notarul îi scrie pe un bileţel că trebuie să plătească impozitul pe tot anul, atunci noi… normal că abia aşteptăm! Se încalcă vreun articol de lege dacă omul plăteşte? Eu cred că omul ar fi mult mai supărat dacă noi îi dăm un certificat fiscal care nu-i foloseşte lui la nimic şi mai face un drum până la Ineu sau la Arad şi notarul o să-i spună: «nu ţi-am scris pe bileţel că vreau impozitul plătit pe tot anul?!» Concluzionăm: în Primăria pe care o conduc nu a existat niciun caz de condiţionare! Punct” – a conchis primarul Florin Farcaşiu.
Concluzia noastră
Noi concluzionăm prezentând conţinutul art.150, al.(3) din Codul de procedură fiscală: „Certificatul de atestare fiscală se emite în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data solicitării şi este valabil 30 de zile de la data emiterii.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!