JA. Ce a însemnat anul 2013 pentru investiţiile în infrastructura judeţului Arad?
CRISTIAN DRĂGAN. Anul care tocmai s-a încheiat a fost unul destul de bun în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura rutieră. Drumurile, alături de Spitalul Judeţean Arad, au reprezentat şi în 2013 unul dintre principalele obiective ale administraţiei judeţene. Milioane de lei au fost investite în întreţinerea şoselelor, dar şi în lucrări de modernizare a lor. Dacă este să defalcăm aceste sume, aproape cinci milioane de lei au fost alocaţi în 2013 numai pentru întreţinerea drumurilor asfaltate din judeţ. Iar din această sumă, aproximativ un milion de lei a mers înspre întreţinerea drumului Arad-Şiria-Seleuş. Acest drum, alături de Arad-Felnac, sunt în continuare cuprinse de incertitudini. Nici măcar până în acest moment şoselele nu au fost redate judeţului Arad, fiind în continuare proprietatea Ministerului Dezvoltării. Iar acest lucru ne împiedică să demarăm o modernizare, avem voie să intervenim numai pentru reparaţii şi pentru întreţinere. Apoi, alte zeci de milioane au fost investite pentru modernizarea unor drumuri. Putem aminti aici reabilitarea sistemului rutier din zona Lipova, care a costat peste 12 milioane de lei. Vorbim de podul peste Mureş de la Pecica, dar şi de drumul de legătură rampă pod-Sânpetru German, şoseaua dintre Semlac şi Şeitin, lucrări susţinute din fondurile proprii ale Consiliului Judeţean Arad. Totodată, avem drumurile de pe fâşia de frontieră cu Ungaria, modernizate din fonduri europene nerambursabile.
Anul 2014 vine cu noi investiţii importante în drumurile judeţene?
DRĂGAN. Bineînţeles că, şi în acest an, ne propunem să investim cât mai mulţi bani în drumurile judeţene. 2014 va fi anul finalizării mega-proiectului Drumul Vinului, dar şi a celor trei lucrări care vor lega cele două maluri ale Mureşului: pod, drum spre Sânpetru German, drum spre DN 7, zona Pecica. În plus, vom continua lucrările de modernizare a drumurilor judeţene de pe fâşia de graniţă, urmând ca, în momentul în care toate şoselele de aici vor fi gata, să unim localităţile Turnu, Iratoşu, Dorobanţi, Macea, Sânmartin, Grăniceri, Pilu şi Vărşand. Totodată, în acest an, împreună cu preşedintele Consiliului Judeţean, Nicolae Ioţcu, vrem să demarăm un program în premieră pentru judeţul nostru: programul de covoare asfaltice. Acesta ar urma să cuprindă peste 20 de drumuri în lungime de peste 100 de kilometri care vor fi asfaltate. Programul ar urma să fie unul multianual, să se întindă pe 3-4 ani, perioadă în care să încercăm să modernizăm drumurile mai sus menţionate. Însă acest program este, deocamdată, la stadiul de proiect, la stadiul de discuţie. Cu toate acestea, există şanse mari să devină realitate.
Care vor fi sursele de finanţare pentru lucrările gândite să demareze în 2014?
DRĂGAN. În primul rând, bugetul propriu al Consiliului Judeţean Arad este baza noastră în ceea ce priveşte modernizarea drumurilor. Însă vom face tot posibilul pentru a atrage surse noi de finanţare, fie ele guvernamentale sau europene. De exemplu, drumul de legătură dintre pod şi Sânpetru German a fost început pe banii noştri. Ulterior, am prins o hotărâre de guvern care ne-a permis să accesăm o parte din fonduri pentru plata lucrării. Aşa că, deşi proiectul era deja început, am depus cerere de finanţare şi am şi primit. Regulile jocului se schimbă din mers, trebuie să ne acomodăm dacă vrem să atragem fonduri. Tot aşa, ne propunem ca, pentru mai multe drumuri judeţene, să cerem finanţare europeană odată cu demararea programului de finanţare pe perioada 2014-2020. În acest sens, sperăm ca, la aprobarea bugetului, să primim fonduri mai multe pentru întocmirea şi reactualizarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru modernizarea drumurilor judeţene. Vrem să avem toate documentaţiile pregătite în ideea în care ni se va oferi o posibilă finanţare. Inclusiv drumurile Arad-Şiria-Seleuş sau Arad-Felnac am vrea să le modernizăm pe bani europeni. Asta în condiţiile în care le vom primi de la Guvern.
Deşi nu simţim încă, suntem în plină iarnă. În ce stadiu sunt pregătirile pentru deszăpezirea drumurilor judeţene?
DRĂGAN. Din fericire, deocamdată nu am avut probleme în ceea ce priveşte sezonul de iarnă. Nici măcar intervenţii nu au fost, doar în câteva locuri. Însă toate bazele sunt aprovizionate cu material antiderapant, iar autospecialele de intervenţie sunt pregătite în orice moment să intervină cu nisip şi sare sau cu lama pentru îndepărtarea zăpezii de pe partea carosabilă. Nu vrem să ne culcăm pe o ureche, chiar dacă nu avem încă activitate pe sectorul de deszăpezire. Nu se ştie când poate veni un val de zăpadă. Tocmai de aceea am solicitat tuturor firmelor care au câştigat contractele de deszăpezire să fie la dispoziţie 24 de ore din 24 în caz de nevoie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!