Arad. Studiu de fundamentare pentru aprobarea deciziei de concesionare a lucrărilor publice privind „Amenajare parcare subterană Piaţa Avram Iancu din Municipiul Arad”. Aceste este noul act supus transparenţei decizionale de către Primăria Arad, proiect ce va sta cel mai probabil în noiembrie pe masa de vot a aleşilor locali. Care este justificarea concesionării lucrărilor la noua parcare din piaţă? Conform expunerii de motive, concesionarea este legată de faptul că proiectul investiţional propus are în vedere amenajarea unei parcări subterane, dispusă pe două nivele, în Piaţa Avram Iancu, precum şi propunerea unei noi funcţiuni urbanistice pentru piaţă, astfel încât aceasta să recâştige atractivitatea pentru cetăţenii municipiului.
Potrivit celor scrise în proiect, acesta vizează realizarea unei parcări subterane, cu o capacitate de 588 de locuri de parcare, iar la nivelul zero al pieţei s-a studiat realizarea unei suprafeţe pietonale fără intersecţii cu circulaţia carosabilă pe întreaga suprafaţă a pieţei. Potrivit actului, „necesitatea investiţiei rezultă din lipsa unui număr suficient de locuri de parcare în zona centrală a municipiului, cât şi din necesitatea reamenajării din punct de vedere urbanistic a zonei centrale a Aradului, în scopul redării atractivităţii acesteia, atât pentru cetăţenii săi, cât şi pentru dezvoltarea potenţialului turistic al municipiului”.
Primăria Arad îşi propune ca Piaţa Avram Iancu să redevină un nucleu tradiţional comercial şi cultural al zonei centrale.
Cum va arăta parcarea
Terenul pe care ar urma să se construiască parcarea se află în domeniul public al municipiului Arad. Conform proiectului, parcarea ar urma să aibă patru accese, în timp ce circulaţia carosabilă ar urma să fie deviată în zona vestică a pieţei cu traversarea ei prin subteran. Reţelele subterane ar urma să fie deviate. Toată suprafaţa pieţei inclusiv zona de circulaţie a tramvaielor ar urma să fie finisată cu dalaj decorativ (plăci sau calupuri de granit, roci eruptive de tip transilvănean etc.). Planurile merg mai departe pentru că se imaginează, de pildă, că întregul ansamblu va fi revitalizat prin amplasarea unor terase cu caracter provizoriu, iar spaţiile verzi sunt imaginate de genul plantaţii în jardinieră, arbuşti ornamentali şi terase înierbate. Construcţia în formă piramidală, din metal şi sticlă (25/25 metri cu două etaje), de deasupra pieţei, nu a fost uitată nici de această dată, ea fiind propusă a fi amplasată în zona sudică, în timp ce în treimea nordică a pieţei ar urma să se amplaseze o oglindă de apă (dinamizată cu jeturi de apă) şi un ansamblu de fântâni.
Suprafaţa ocupată
Terenul vizat de calculele actuale este de 18.500 mp, suprafaţa construită ce face obiectul proiectului de ridicare a parcării de 9.733 mp, iar cea desfăşurată de 18.083 mp. Parcările ar urma să fie la 90 de grade, sensul de circulaţie în parcare fiind unic. Conform schiţei, accesul în parcare se va face pe două fire de circulaţie, din Bulevardul Revoluţiei, adiacent Teatrului, latura vestică, după intersecţia cu strada Vasile Goldiş, iar cele două ieşiri din parcare vor fi amplasate pe latura estică a pieţei, înspre Bulevardul Revoluţiei şi strada Nicolae Bălcescu. Se propune realizarea unui pasaj subteran carosabil pentru ciculaţia auto de tranzit din zonă, amplasat pe latura vestică a pieţei, accesul în pasaj fiind gândit paralel cu accesul în parcare.
Şi iluminatul
Nici iluminatul public nu va rămâne în totalitate cel vechi ci va fi, în parte schimbat cu unul nou. În plus, va fi realizat şi un iluminat decorativ, din pavaj, iar în piaţă vor apărea şi alte elemnete decorative: bănci, elemente informaţionale pentru reclamă şi afişaj, cişmele etc.
Peste 26 de milioane de euro
În trecut, edilul local estima că pentru realizarea acestei parcări ar fi nevoie de minimum 10 milioane de euro şi că Primăria are varianta de a căuta să intre într-un parteneriat public-privat cu o firmă care va realiza investiţia. În acest proiect sunt propuse două scenarii. Scenariul 1 vorbeşte de achiziţia publică clasică pentru Primăria Arad, care ar urma să finanţeze construirea parcării iar mai apoi să o administreze, în timp ce al doilea scenariu, cel ales, vorbeşte de concesionarea terenului unei firme care va realiza proiectarea, execuţia iar, mai apoi, administrarea şi gestionarea parcării din fonduri proprii, iar la sfârştiul duratei de concesiune va transfera Primăriei construcţia cu toate bunurile ei, liberă de orice sarcini şi obligaţii.
S-a calculat şi cât va urma să dureze construcţia parcării: 24 de luni şi cât va fi administrată aceasta de firmă: 18 ani, la finele acestor ani fiind considerat că se impun lucrări de reparare mai mari. Costurile realizării parcării au fost calculate şi ele la 11 milioane de lei (peste 26 de milioane de euro), cheltuielile de întreţinere ale parcării fiind estimate la 1,4 milioane de lei pe an (350 de mii de euro). Cheltuielile cu remunerarea personalului au fost estimate la 212.844 lei pe an (50 de mii de euro), pentru cele nouă persoane luate în calcul, la un salariu de 1.516 lei pe lună.
Cât vom plăti parcarea
Cât ar urma să plătească arădenii pentru parcarea subterană? 2 lei pe oră pentru parcarea autovehiculelor de la 6 seara la 5.59 dimineaţa şi un leu pe oră de la 6 dimineaţa până la 5.59 seara, 15 lei pe zi pentru parcarea autovehiculelor în regim de abonament de 24 de ore şi 200 de lei pe lună pentru maşini în regim de abonament lunar. În condiţiile date, veniturile din parcarea maşinilor au fost estimate de proiectant la 650.280 de euro pe an, la care s-ar adăuga venituri din publicitate, calculate şi ele la 30.404 lei pe an. Primăria Arad ar urma să încaseze şi ea bani, dar doar din redevenţă, suma fiind estimată la un minim 10.000 de euro pe an, prin aplicarea unui procent de 5% la totalul veniturilor brute generate de parcare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!