ARAD. Seduse şi apoi abandonate, acum din nou cucerite, pasajele arădene au fost subiectul de discuţie cel mai aprig disputat în ultima perioadă de clasa politică. Pentru că poartă în ele un capital politic extrem de important conferit de utilitatea lor. Finalizarea lor ar rezolva una din cele mai mari probleme a celor care tranzitează municipiul şi ar duce la o fluidizare a traficului pe centura ocolitoare pe care, deocamdată, doar o visăm stând şi aşteptând la cozile interminabile de la trecerea la nivel cu calea ferată.
Povestea lor se complică însă mai mult pentru că a ieşit la iveală o nouă necunoscută: datoriile de la piciorul pasajelor. Datoriile pentru terenurile luate de la oameni şi care încă nu au fost plătite. Statul a avut nevoie de teren pentru acest proiect, l-a luat şi deocamdată banii nu au ajuns la foştii stăpâni. Deşi există o Hotărâre de Guvern HG 768/2001 care stipulează clar că banii au fost alocaţi, în care sunt prevăzute sumele şi se prevede virarea acestora în cel mult 30 de zile de la data emiterii HG, banii s-au blocat undeva pe drum. Unde? Am încercat să aflăm de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, dar deocamdată nu am primit nici un răspuns oficial. Singurele documente care atestă datoriile statului sunt Decizia de Expropriere datată la 05.10 2011 şi HG. Toate confirmă că este vorba de 34.229 mp pentru care trebuie să se plătească ca şi despăgubire 1.007.337lei.
Banii trebuie să fie împărţiţi la 27 de proprietari, societăţi comerciale sau persoane fizice. Cea mai mare suprafaţă expropriată conform HG este de 4.625 mp iar cea mai mare sumă de bani este de 554.112 lei, sumă pe care, conform HG, trebuie să o primească o cunoscută societate imobiliară din Arad, SC Imotrust SA (pentru cei 4.129 mp deţinuţi în zona pasajelor), urmată de SC Alessandro SRL din Curtici, căreia i se cuvin, potrivit calculelor, 225.859 lei pentru 3.366mp.
O singură voce
Un singur fost proprietar al unui teren de 1.000 mp evaluat la 67.100lei, Ioan Bac, a decis să facă demersuri în instanţă pentru a obliga statul să-i plătească datoria. Fără prea mult succes, pentru că Tribunalul Arad a definit această cerere ca fiind „prematură”. Nu au trecut decât aproape patru ani. Decizia de expropiere a fost emisă în 05.10 2011 iar HG a fost publicată în Monitorul Oficial în 5 august 2011. Aici se prevedea, în art.3, foarte clar că „sumele individuale estimate de către expropriator, aferente despăgubirilor….sunt în cuantum de 1.008 mii lei și sunt alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului de Transporturi și Infrastructurii, conform Legii bugetului de stat pe anul 2011…” urmată în art. 4 de precizarea următoare: „Sumele individuale prevăzute la art.3 se virează de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în termen de cel mult 30 de zile de la data solicitării acestora, într-un cont bancar deschis pe numele Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România -SA, la dispoziția proprietarilor de imobile pentru lucrarea prevăzută la art 1 (n.r. pasaj denivelat pe varianta de ocolire Arad peste liniile CF Brad-CF Curtici- DJ709B, județul Arad), în cadrul procedurilor de expropriere, în condițiile legii. Să nu fi solicitat nimeni sumele acestea?
Așteptăm în continuare precizările din partea CNADNR legate de demersurile făcute și de situația la zi a datoriilor pentru cei expropriați. Pentru instituțiile statului, cu siguranţă, totul poate fi considerat prematur, mai ales atunci când e vorba de datorii către cetățeni, dar, pentru cei care și-au pierdut fără drept de apel terenurile, patru ani sunt suficienți pentru ca o datorie să se „maturizeze” și să merite să fie plătită.
Evaluarea terenurilor
Mai sunt semne de întrebare legate și de evaluarea terenurilor. Pentru unele suprafețe a fost plătit 15 Eu /mp, pe altele 30Eu/mp dar au fost evaluate și la 120Eu/mp cele considerate în intravilan. Să fi fost doar norocul…
Citiți principiile noastre de moderare aici!