Arad. Sunt 14 logopezi care lucrează în școlile și grădinițele din municipiu și nici unul în județ. Jumătate din câți ar trebuie să fie, conform normativelor care au stabilit negru pe alb că e nevoie de 1 logoped la 500 de copiii. În Arad raportul e puțin altfel, 1 logoped la 1.000. Din cei 1.000 pe care îi testează și verifică, se aleg cele mai grave cazuri și tot ajung la 70 de copii pe an cu care fiecare logoped lucrează, față de un maxim de 40 de copii pe an cu care se lucrează în codiții normale.
Câte 16 ore pe săptămână, ședințe individuale sau de grupuri mici, a câte 30 de minute în grădinițe și 45 în școli.
Bâlbâieli și dizlalie
Am stat de vorbă cu trei logopezi ai CJRAE: Ana Herlo, Beata Barna și Hossu Ruxandra. Fiecare muncesc în câteva grădinițe (chiar și 17) și școli primare. Cel puțin o oră pe săptămână cu fiecare copil. „Nu este suficient. Dacă e vorba de probleme de limbaj simple, se pot corecta în timpul acestor ședințe, dacă însă sunt probleme mai complicate e nevoie de mai multe ore și de continuarea exercițiilor și acasă”, precizează Hossu Ruxandra.
Cea mai frecventă problemă ale copiilor arădeni e dizlalia (tulburarea de pronunție, de articulare care constă în imposibilitatea emiterii corecte a unuia sau a mai multor sunete sau combinații de sunete). Adică cei mici nu pot să-l pronunțe pe r, sau s, t sau z. „Este important să le corectăm încă din grădiniță pentru că mai târziu vor influența scrisul și cititul”, a punctat Ana Herlo. Dar sunt și probleme mai grave care, obligatoriu, necesită muncă și acasă. Și aici intervin părinții.
Munca logopezilor trebuie continuată atunci pe baza materialelor pe care le primesc la școală sau grădiniță. Din fericire, părinții sunt foarte cooperanți și încearcă să suplinească orele puține pe care cei specializați le pot face cu copiii lor.
Unul singur
Pentru limba maghiară este un singur logoped, Beata Barna, care încearcă să rezolve problemele de limbaj ale celor care învață în limba maghiară, din tot județul, și care încearcă să acopere orele puse la dispoziția elevilor și grădinarilor.
Județul, doar la evaluat
Pentru copiii din școlile județului oferta logopezilor este una foarte redusă. Pot doar să facă o analiză a nevoilor și atât. Numărul prea mic de logopezi nu permite ca aceștia să lucreze efectiv pentru ameliorarea sau corectarea tulburărilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!