Jurnal Arădean: Vă aflați pentru a treia oară la Arad. Cum este colaborarea cu Orchestra Filarmonicii de Stat?
Roberto Salvalaio: Orchestra Filarmonicii îmi dă o stare de bine, este o colaborare fructuoasă pentru toți dar, din păcate, de fiecare dată, timpul este prea scurt pentru ce vrem noi să facem. Nu este vina nimănui dar pentru a face muzică la un nivel ridicat trebuie repetat o perioadă mai lungă. Cu toate acestea, rezultatul a fost, întotdeauna, unul foarte bun, motiv pentru care nu pot să am decât cuvinte de laudă la adresa Filarmonicii din Arad.
Jurnal Arădean: Ați dirijat pe cele mai mari scene ale lumii… Care a fost cea mai importantă orchestră pe care ați dirijat-o?
Roberto Salvalaio: După părerea mea, cea mai mare orchestră și cea mai de calitate a fost Orchestra din Caracas. Este o orchestră mare și muzicienii din Venezuela simt foarte bine anumite genuri de muzică iar, ca orchestră, sunt cei mai ”mari”.
Jurnal Arădean: Cum ați început să dirijați?
Roberto Salvalaio: Eram student la Conservator și s-a întâmplat ca la 17 ani să mi se ofere ocazia de a dirija un concert al unui grup cameral. Eu cântam la orgă dar colegii mei mi-au spus că ar trebui să ma apuc de dirijat și așa am început… Încă nu știu dacă a fost de bine sau nu…
Jurnal Arădean: De ce are nevoie un dirijor pentru a fi de succes?
Roberto Salvalaio: Cel mai important este să nu se gândească la succes. Dacă te gândești că vrei ai succes pornești greșit din start. Eu cred că un muzician, nu neapărat un dirijor, trebuie să interpreteze ceea ce simte prin muzică. Compozitorii ne-au pus tot la dispoziție, au scris tot ce e nevoie pentru ca muzicienii să arăte de ce sunt în stare. Un muzician trebuie să fie umil, nu să servească oamenii care plătesc muzica, ci să își ”facă meseria” pentru a se simți el bine, pentru a fi el împlinit… Tocmai de aceea eu, personal, nu sunt un om foarte norocos… Nu am făcut niciodată afaceri cu muzica pentru că eu cred în ceea ce fac și sunt convins că trebuie să dau ce am mai bun și să îmi pun tot talentul în serviciul muzicii. Poate e o greșeală dar nu am avut, niciodată, vreo părere de rău.
Jurnal Arădean: Că tot spuneați de compozitori… Ce compozitori v-au influențat pe dumneavoastră în carieră?
Roberto Salvalaio: Eu, pentru mulți ani, am făcut muzică barocă. Și cu orchestra de coarde, cu instrumente istorice, am făcut mult Bach. În repertoriul simfonic mi-a plăcut și îmi place foarte mult școala rusă, autori ca Mussorgsky sau Stravinski m-au fascinat prin scrierile lor orchestrale interesante și, totodată, dificile pentru dirijori dar care dau o mare satisfacție. Și opera, bineînțeles, mi-a influențat foarte mult viața. Fiind născut în Italia, am trăit, după cum se zice la noi, ”cu pâine și operă”. În italia se trăiește cu operă, o avem în ADN, la fel cum la voi, în România, există muzica folclorică… Nu trebuie să ne fie rușine de originile noastre ci trebuie să le promovăm și să ne mândrim cu ele. Eu merg pe ideea că orice țară are tradițiile sale care trebuie respectate.
Jurnal Arădean: Ce sfat a-ți avea pentru un dirijor aflat la începutul carierei?
Roberto Salvalaio: Să asculte foarte multă muzică și să nu țină cont de aparențe. Nu se ascultă doar Brahms, Bach sau Beethoven ci o paletă cât mai largă și mai diversificată de genuri. Pe lângă asta, este foarte important să învețe cum să nu greșească.
Citiți principiile noastre de moderare aici!