ARAD. Cei din Comisia Europeană au analizat toată documentaţia trimisă de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), documentaţie care se referă la realizarea autostrăzii Arad-Timişoara, şi au hotărât că vor deconta cheltuieli de 287 de milioane de euro pentru construcţia şoselei de mare viteză. „Comisia Europeană a hotărât, în data de 18 noiembrie 2014, să acopere costurile de construcţie a două tronsoane de autostradă din România, finanţate iniţial de statul român prin împrumuturi bancare. Autostrada Arad-Timişoara şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa la nivel de autostradă au fost date în folosinţă în 2011 şi, respectiv, 2012. Ele au fost construite cu fonduri de la bugetul de stat, cu granturi de la Comisia Europeană și cu împrumuturi de la Banca Europeană de Investiţii şi, respectiv, de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie și Dezvoltare. Comisia Europeană a aprobat cererea României de a finanța din Fondul de coeziune și partea de investiție care fusese acoperită inițial din împrumuturi. Din această sumă, 287 milioane de euro sunt destinați autostrăzii Arad-Timişoara şi 151,5 milioane de euro sunt pentru varianta de ocolire a municipiului Constanţa la nivel de autostradă”, au anunţat oficial cei de la Comisia Europeană.
Din împrumuturi
Încă de la momentul demarării construcţiei autostrăzii Arad-Timişoara, reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi ai CNADNR anunţau că lucrarea va fi finanţată prin fonduri europene nerambursabile. Doar că aceste fonduri nu sunt alocate cum-necum, ci, în primă fază, statul trebuie să suporte investiţia. Situaţia ne-a fost explicată de Eusebiu Pistru, deputatul în Parlamentul României şi care, la momentul demarării investiţiei, era secretar de stat în Ministerul Transporturilor. „Uniunea Europeană nu acordă pur şi simplu fondurile. În primă fază, investiţia este susţinută de statul român. Cum, la acea vreme, statul nu avea fonduri necesare pentru plata autostrăzii, au fost contractate împrumuturi pentru a susţine investiţia şi a plăti lucrările. Apoi toate documentele au fost trimise spre Comisia Europeană. Aici au fost analizate şi s-a decis că lucrările vor fi decontate”, a spus Pistru. Acesta a mai anunţat că, teoretic, banii veniţi acum de la Uniunea Europeană ar trebui să acopere creditele contractate de statul român pentru construcţia autostrăzii.
Semnat de Corina Creţu
Documentul prin care România primeşte banii pentru autostrada Arad-Timişoara a fost semnat chiar de către Corina Creţu, comisarul european pentru politică regională. „Infrastructura rutieră este unul dintre principalele instrumente prin care putem reduce diferențele de dezvoltare dintre regiunile Uniunii Europene, iar România va avea întotdeauna în mine un partener pentru realizarea marilor proiecte de infrastructură”, a ţinut să precizeze comisarul european.
Din 2011
Autostrada Arad-Timişoara a fost dată în folosinţă încă din anul 2011. Dar, la vremea respectivă, nu era chiar autostradă, ci doar un drum cu o singură bandă. Însă premierul Emil Boc de la acea vreme a ţinut să taie panglica de inaugurare, chiar dacă lucrarea nu era finalizată. Din anul 2012, de când autostrada a devenit total practicabilă, aceasta a trecut deja prin două mari reparaţii din cauza faptului că asfaltul turnat iniţial a puşcat aproape în totalitate pe o bandă de circulaţie între Arad şi Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!