JURNAL ARĂDEAN. D-le primar, am înțeles că ați terminat pista de biciclete. Dar comuna, la modul general, a fost pe o „pistă” bună în 2015?
Ioan Crișan. Dacă tot ați zis de biciclete, zic și eu. Da, consider că a fost și este pe o „pistă” bună, în ciuda bețelor politice băgate în roți, despre care am vorbit deja și nu mai insist. Una peste alta, eu zic că a fost un an bun în ceea ce privește dezvoltarea comunei. Banii avuți la dispoziție au fost împărțiți în mod echilibrat în sectoarele importante, de care depinde direct confortul cetățeanului, care asigură starea de normalitate într-o comună pe care nu doar eu, ci toată echipa de la Consiliul Local și Primărie ne străduim să o asigurăm într-o comună care, încet dar sigur, se apropie de standardele europene.
Haideți să o luăm metodic. În ce domenii s-au investit banii?
Crișan. Să începem cu infrastructura. Fiind cea mai recentă realizare, câteva date legate de pista de biciclete, care, cred eu, este o premieră în România, în sensul că a fost realizată cu fonduri proprii, de la bugetul local, în total 26 miliarde de lei vechi. Scuze, de când cu devalorizarea accentuată a leului față de toate valutele, parcă mă simt mai optimist dacă vorbesc despre lei vechi. Așadar, pista a fost deja recepționată și unește în mod oficial localitățile Cicir, Mândruloc, Vladimirescu și Arad. Legătura între sate este de 8,9 Km, la care se adaugă 1,4 Km de la DN7 la Vladimirescu. Lăţime- 2,10 metri, iar spre pădure 1,5 metri. Poate că la lungime sunt ceva metri în plus, pentru că ne-am abătut de la linia dreaptă pentru a ocoli niște obstacole, cum ar fi un stâlp care era exact pe mijlocul pistei sau un platan bătrân din fața bisericii din Cicir din În localități, pista este construită din pavele, iar între localități, din asfalt.
Dacă tot ați vorbit despre asfalt, cum stați în acest domeniu?
Crișan. La acest capitol, mă bucur foarte mult că am definitivat drumul comunal 68, spre zona de agrement din pădurea Vladimirescu, un obiectiv important în economia dezvoltării turismului. Parcă altfel mergi prin pădure cu mașina, dacă ai asfalt. Trebuie să spun că unul din cei trei kilometri a fost finalizat cu sprijinul Consiliului Județean. Pe lângă reparațiile capitale la drumurile asfaltate, s-au făcut asfaltări între blocurile din centrul comunei, pentru modernizarea parcărilor existente și amenajarea altora noi. De asemenea, pentru amenajarea spațiilor de joacă pentru copii. Toate acestea au costat 3 miliarde.
Din câte știu, sunteți un fel de primar campion în ceea ce privește construirea de trotuare.
Crișan. Nu știu dacă sunt campion, dar, într-adevăr, am o preocupare constantă pentru calitatea condițiilor,de normalitate, pentru prosperitate și civilizație în comunitatea noastră.. Vedeți dumneavoastră, eu încă mai am în minte vremurile când cetățeanul din Vladimirescu mai umbla cu cizme de cauciuc pe unele străzi. Slavă Domnului, nu mai există o asemenea situație neplăcută.. Pe bani europeni, am construit 3 Km de trotuare în Vladimirescu, dar am alocat și cinci miliarde din bugetul propriu pentru trotuare din pavele pe strada Gării, la Horia cartierul nou, și o legătură prin trotuar la stația de tramvai din dreptul cartierului Via Carmina stație care va fi permanentă și pentru care am făcut demersurile necesare pentru aprobările de la cei în drept să le acorde. În noul cartier al Florilor i-am spus noi am investit peste 6 miliarde pentru canalizare. În acest cartier sunt 180 de locuri de casă, cele mai multe fiind deja vândute. În scurt timp, cred eu, vor fi vândute toate, pentru că Vladimirescu a devenit foarte atractiv, iar populația crește, ași putea spune, vertiginos. Este un semn că, așa cum ați spus, suntem pe o pistă bună, iar dacă pedalăm în continuare pe modernizare nu m-ar mira ca unii dintre cetățenii din listele electorale permanente despre care nimeni nu mai știe nimic, fiind plecați de mulți ani în Germania, să vină înapoi, să și voteze. Pe mine sau pe altcineva, nu contează. Mă rog, dacă nu ei, atunci copiii lor. Pentru extinderea rețelei de iluminat public în acest cartier am investit 1,12 miliarde, plus 2 miliarde pentru drumuri de macadam, în perspectiva asfaltării, la momentul în care sunt terminate absolut toate lucrările care necesită săpături. Am o adevărată oroare față de spargerea asfaltului la câteva zile după ce a fost turnat. Vorba lui Creangă : „nu știu alții cum sunt” dar eu, ca om și ca primar, nu pun niciodată căruța înaintea cailor.
Revenind la trotuare, am reușit să legăm toate străzile din cartierul nou din Horia cu trotuarul de care am pomenit mai înainte paralel cu drumul județean. Să știți că am un respect deosebit pentru oamenii din Horia, care nu au uitat că Horia a fost cândva comună și nu evit niciodată investiții care ar putea-o readuce cândva la acest statut. Ba, dimpotrivă. Ca dovadă, în 2015 am montat instalaţia de irigat gazonul la bazele sportive din Horia și Mândruloc. Am dotat vestiarele cu apă caldă, la norme de Divizia B.
Avem în plan asfaltarea străzii laterale cea mai lungă din localitate și apoi prin cartierul nou pe o alta să o legăm, tot cu asfalt, cu drumul județean. Proiectul a fost depus pentru accesarea de fonduri europene împreună cu străzi din cartierul Glogovăț. Șanse de accesare? Maxime pentru că avem o motivare solidă.
Cum stați la capitolul hranei spirituale, cultură și culte religioase ?
Crișan. Sigur că ar părea macabru să încep cu cimitirele, dar să știți că oriunde în lumea civilizată acestea se bucură de mare atenție, omului chiar îi pasă dacă atunci când și-a încheiat aventura vieții va fi sau nu va fi respectat așa cum se cuvine. Așa cum am spus, populația comunei este în creștere vertiginoasă, sper că și rata natalității, va crește prin dragoste a și fericirea adevărată a tinerilor. Cei tineri, cred și sper că-și înțeleg rolul lor în asigurarea propriei lor fericiri prin consolidarea familiei cât și datoria pentru neam țară și comunitate. Așa că la Vladimirescu eu în calitate de primar am convingerea că rata natalității va fi superioartă celei a mortalității.. Îmi cunosc tinerii comunityății. Sunt viguroși sănătoși și drăgostoși. Dar viața merge înainte , mai și plecăm de pe pământ, trebuie să fii prevăzător, să nu te trezești că nu mai sunt locuri de veci în cimitir. Drept urmare, am investit un miliard și jumătate în împrejmuirea unui perimetru de 3 hectare cu destinația de cimitir. Am asigurat în toate localitățile condiții civilizate pentru înhumare cu slujbele necesare în capele unde se pot face serviciile, privegherile, și chiar pomenile dacă familia dorește în terase cu geamuri care feresc de intemperii. Aleile au fost pietruite iar căile de acces la cimitire au fost pavate sau asfaltate. Mai mult, am făcut o rută ocolitoare pentru ajungerea la cimitir, pentru că Uniunea Europeană nu permite deplasarea cortegiilor mortuare pe drumuri județene. Tot conform directivelor europene, am finalizat și dat în folosință capela mortuară din cimitirul de la Cicir și am finalizat capela de la cimitirul Vladimirescu. cu terase acoperite pentru 50-100 persoane, unde cei care stau la priveghi să poată fuma. Eu nu sunt fumător, dar știu că nu poți pretinde omului să stea la priveghi dacă îi interzici să aprindă o țigară, să bea o țuică și să joace o carte . Am alocat bani pentru reparații la biserici, dar, în același timp, am plătit 60-80% din plata utilităților bisericilor. În fine, 2,5 miliarde au fost destinate parcurilor şi zonelor verzi, achiziţionării de mobilier şi mijloace fixe pentru joacă. Ca să închei, un lucru foarte important este finalizarea PUG al comunei pentru următorii 10 ani, la care s-a lucrat foarte mult. Știm acum ce și cum putem construi în fiecare localitate a comunei.
Ce proiecte aveţi pentru anul viitor ?
Crişan. În ianuarie va fi licitaţie pentru drumul agricol care uneşte DN7 Vladimirescu- Mândruloc- Cicir în extravilan, paralel cu calea ferată, proiect pentru care am accesat fonduri europene. Apoi, cu fonduri de la CJA, vom moderniza DC 86, care trece prin cartierul nou, unind drumul comunal cu drumul judeţean care trece prin Horia şi cu gara Vladimirescu. Și nu în ultimul rând avem în proiect din Bugetul Local pentru 2016 o investiție foarte importantă un drum de intrare în Via Carmina care va lega partea de sud a localității cu DN7 adică cu strada fermei. Consiliul Local a aprobat înființarea acestei străzi care va fi asfaltate cu lățimea de 5,5 m și dacă Dumneazeu ne ajută cu pistă de biciclete ramificată pentru zona bazilicii romano-catolice și cetatea Orad. De asemenea pe acea movilă de pământ de pe acest traseu se va construi o pistă pentru exerciții de condus mașina pentru cei fără carnet, piste de bicivlete și un întreg parc sportiv cu utilitate și activitate concretă. Tot pe aici se va ajunge la centura aprobată a fi șoseaua care leagă partea noastră de autostradă. Deci centura Vladimirescului. Până când compania de autostrăzi va construi podul peste Mureș noi să fim gata cu legăturile noastre.
Vă mulţumim pentru interviul acordat.
Crişan. Şi eu vă mulţumesc şi doresc, prin intermediul dumneavoastră, să urez Sărbători fericite locuitorilor comunei Vladimirescu, tuturor românilor. La Mulţi Ani!
Citiți principiile noastre de moderare aici!