De astăzi se poate circula pe autostrada Arad-Timişoara şi pe centura Aradului în regim de autostradă. Adică de la Timişoara până la ieşirea spre Nădlac, la Hanul de la Răscruce, ocolind de tot municipiul Arad.
Deschiderea traficului pe cele două tronsoane de autostradă de pe culoarul IV pan-european a fost dată de premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, care au testat cei 32 de kilometri de autostradă şi cei aproape 12 kilometri de centură a Aradului în regim de autostradă cu un autoturism Dacia Duster şi … un pahar de apă, premierul fiind cel care a condus „bolidul”.
Prima oprire a fost la Giarmata, judeţul Timiş, iar mai apoi la Arad, unde, printre puzderia de muncitori şi factori de decizie din cadrul consorţiilor executante ale lucrărilor, oficiali timişoreni şi arădeni, parlamentari, primari şi nu numai, cei doi şi-au ţinut cuvântările în mijlocul autostrăzii. Opririle au fost scurte.
Şofer pe Duster
O primă afirmaţia a premierului s-a referit la norocul pe care l-a avut că se mai inaugurează autostrăzi în România pentru că aşa are ocazia să conducă maşina: “Noroc că mai inaugurăm autostrăzi în România, că mai am şi eu ocazia să conduc, că altfel…”.
Pe locul din dreapta şoferului a stat ministrul iar pe bordul maşini au fost pus un pahar cu apă pentru a testa calitatea lucrărilor. Nici unul dintre oficiali nu a fost curios să afle, în schimb, în câte minute au parcurs drumul dintre Timişoara şi Arad. Poate şi pentru faptul că au mers în coloană oficială. „Nu au crezut că ne veţi întreba şi asta”, au spus cei doi oficiali bucureşteni.
Cu felicitări
Ajuns la Arad, Boc a declarat că, de azi, încă 32 de kilometri de autostradă intră în circulaţie în România. “Practic, punem în circulaţie tronsonul de autostradă Arad-Timişoara. De astăzi, încă 32 de kilometri de autostradă intră în circulaţie în România. Asta înseamnă pentru noi, cei care de trei ani conducem destinele Guvernului României, să avem 122 de kilometri de autostradă pe care se circulă în România”.
Premierul nu s-a ferit să amintească nici realizările subţiri în domeniul autostrăzilor ale fostei guvernări şi nici faptul că acum un an a fost sceptic în privinţa finalului acestei investiţii.
Nu au lipsit din discursul său nici felicitările. „O felicit în primul rând pe doamna ministru (Anca Boagiu – n.r.) pentru că din nou a dat dovadă de pragmatism şi s-a ţinut de cuvânt. Ştiţi bine că am fost aici, uneori mai supărat, uneori mai puţin supărat pe constructori, dar iată că au reuşit să respecte termenul pe care l-au angajat cu Guvernul. Şi, de astăzi, timişorenii şi arădenii şi toţi cei care intră în ţară au un drum pe care să circule şi să nu mai avem necazuri cu accidente şi alte probleme care sunt cunoscute în această zonă. Este încă o victorie a lui «da, se poate», împotriva negativismului. O victorie a «da, se poate face un lucru temeinic, bun, şi la timp». Se vede faptul că dacă aloci bani mai mulţi pentru infrastructură lucrurile încep să se vadă. Faptele sunt cele care vorbesc. Dacă în mandatul vechiului guvern s-au finalizat cinci kilometri de autostradă, deja în aceşti trei ani avem 122 de kilometri de autostradă în circulaţie”.
Au mutat semnalizatoarele rutiere
După inaugurarea autostrăzii, toţi oficialii în frunte cu Emil Boc şi Anca Boagiu, ministrul Administraţiei şi Internelor Traian Igaş şi ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu s-au deplasat pe centura Aradului, la intersecţia cu DN7, chiar în vecinătatea sensului giratoriu. Aici, primarul Gheorghe Falcă l-a îndemnat pe premier să dea la o parte împreună semnalizatoarele rutiere care blocau accesul maşinilor pe centură şi să dea liber la circulaţie şi aici.
Primarul Falcă a declarat apoi: “Eu am o mare satisfacţie pentru această reuşită şi sunt convins că oamenii vor aprecia ce am făcut noi. Autostrada Arad-Timişoara este un mult aşteptat cadou de Crăciun pentru cele două mari oraşe şi un semnal bun pentru toată România. Pentru Arad, faptul că am reuşit să deschidem azi pentru circulaţie şi noua centură este încă un mare beneficiu, pe care arădenii îl vor simţi imediat. Practic eliberam municipiul Arad de traficul greu de tranzit“.
Fără zâmbet
Cele trei opriri ale premierului pe autostradă au fost scurte, cu multă îmbulzeală şi puţine abateri de la discursurile oficiale. Primul ministru a refuzat să spună, la final, dacă se grăbeşte de aici la Cluj pentru a se afla lângă tatăl său. Deşi a fost vorba de o inaugurare şi nu de orice fel, ci una aşteptată de locuitorii celor două municipii de ani de zile, zâmbetul a lipsit de pe faţa premierului.
Anca Boagiu şi-a continuat singură vizita cu o oprire pe Arad-Oradea pentru a afla stadiul lucrărilor şi dacă executantul îşi respectă ultimele termene fixate. Din informaţiile pe care le deţinem, la Arad, premierul a făcut totuşi un scurt pompas în complexul comercial Armonia, la Carrefour.
Situaţia la zi
Varianta de Ocolire a Municipiului Arad cu profil de autostradă (Arad Bypass) face legătura între DN7 Nădlac – Arad şi DN79 Arad-Timişoara, fiind parte a coridorului IV Paneuropean împreună cu autostrada Arad-Timişoara. Centura a fost deschisă traficului de astăzi pe două benzi, în regim de drum naţional. După finalizarea lucrării, fixată pentru primăvara anului viitor, traficul se va desfăşura în regim de autostradă, cu câte două benzi pe sens.
Autostrada Arad-Timişoata are o lungime de 32,25 de kilometri. Valoarea lucrărilor la acest tronson este de 482,8 milioane de lei, echivalentul a 135,43 milioane de euro. Deşi circulaţia a fost deschisă pe acest tronson azi, lucrările nu sunt finalizate. Anul viitor, până în luna martie, vor mai fi executate, potrivit CNADNR, lucrări care însă nu afectează circulaţia, cum ar fi montarea unor parapeţi, amenajarea unor parcări şi a unor zone pentru staţiile de combustibil.
Scurt istoric
Ordinul de începere a lucrărilor pentru construcţia Autostrăzii Arad-Timişoara a fost emis în data de 26.01.2009, iar pentru Varianta de Ocolire Arad în data de 24.04.2009. Finalizarea integrală a lucrărilor este estimată acum pentru trimestrul II 2012.
Autostrada Arad-Timişoara are 32,25 km
Proiectant: JV EGIS ROUTE SCETAUROUTE / EGIS BCEOM International
Executant: JV FCC Construction S.A./Astaldi S.p.A.
Valoare contract de execuţie: 483.695.215,50 lei fără TVA
Cuprinde 11 poduri si pasaje ale autostrăzii, 14 pasaje peste autostradă, 1 nod rutier, 1 acces la Centru de Întreţinere şi Coordonare
Varianta de Ocolire a Municipiului Arad cu profil de autostradă (Arad Bypass) 12,25 km
Proiectant si executant: JV FCC Construccion/ PORR Bau GmbH
Valoare contract de proiectare şi execuţie 429.610.443,00 lei fără TVA,
Cuprinde ; 9 poduri (unul pentru traversare raul Mures) si pasaje ale autostrăzii, 4 pasaje peste autostradă şi 4 noduri rutiere
Patrule si radare pe autostrada Arad-Timisoara
Taxa in functie de lucrarile de pe autostrada
Citiți principiile noastre de moderare aici!