Edilul local Gheorghe Falcă a purtat discuţii cu executanţii studiului de fezabilitate privind realizarea unei parcări subterane în Piaţa Avram Iancu. A fost vorba de o prezentare a unei etape intermediare a studiului, ocazie cu care arhitectul a pus pe masă cele două soluţii ce vor fi propuse executivului: o parcare subterană cu un singur nivel şi o parcare subterană pe două niveluri ce se întinde sub mai toată suprafaţa pieţei. Primarul a precizat ieri faptul că ambele variante vor fi prezentate în Consilul Local Municipal, la şedinţă, în septembrie, în momentul în care această lucrare va fi finalizată, dar că executivul va indica faptul că, în viziunea sa, doar a doua parcare, cea cu două niveluri, răspunde pe deplin viziunii administraţiei locale.
În fapt, încă de la debutul dicuţiilor despre parcarea din Avram Iancu se vorbea constant de o investiţie pe două niveluri.
Falcă a precizat tot ieri că, după ce studiul de fezabilitate va trece de votul aleşilor locali, lucrarea de proiectare şi execuţie a parcării va fi scoasă la licitaţie. Termenul estimat: toamna acestui an.
Există deja, în viziunea administraţiei, şi două variante financiare pentru ridicarea acestei investiţii.
Primarul Gheorghe Falcă susţine că o primă variantă care ar face posibilă realizarea acestei parcări este concesiunea serviciului de realizare a lucrării cu predarea, mai apoi, a investiţiei către administraţia locală, cu obligaţia plăţii unei concesiuni pe zece ani. „Aceasta e varianta pe care am aplicat-o şi în cazul iluminatului public din Arad. Ei au realizat lucrările de modernizare şi extindere a reţelei în primii ani, iar noi de atunci plătim, până la zece ani, pentru investiţiile realizate atunci”, a punctat Falcă.
Cea de a doua variantă vorbeşte de un parteneriat public-privat, în care, bineînţeles, terenul este pus la dipoziţie de Primăria Arad, iar investiţia va fi una privată, cu administrator privat.
Până acum, Primăria nu a optat pentru niciuna dintre variante, sperând poate că, până la votarea studiului, se vor găsi investitori dispuşi să realizeze prima mega-parcare subterană din oraş.
Mare, scumpă şi cu justificare
Edilul a mai precizat faptul că personal a optat pentru a doua variantă de realizare a parcării, cea pe două etaje subterane, chiar dacă este mai scumpă, pentru că aceasta va oferi până la 560 de locuri de parcare. Cât priveşte costurile, acestea vor fi făcute publice, potrivit primarului, la momentul la care studiul va fi finalizat. Oricum, Falcă a anticipat că acesta va fi unul piperat şi că vor exista voci care vor face calcule prin împărţirea investiţiei pe locuri de parcare şi vor acuza faptul că în alte oraşe un loc de parcare subterană costă mai puţin şi nu mii de euro ca la Arad. Edilul a venit deja cu justificarea unei parcări mai scumpe decât altundeva: în jurul parcării subterane va fi turnată o veritabilă cuvă de beton care va asigura protecţie împotriva infiltraţiilor şi, cel mai important, va proteja clădirile din piaţă. „Acolo avem clădiri valoroase pentru Arad şi trebuie să le protejăm”, a conchis Falcă.
Fără maşini deasupra
Conform proiectului pe care edilul l-a etichetat drept „unul foarte interesant şi bine lucrat”, la finalul investiţiei, vehiculele nu vor mai circula în Piaţa Avam Iancu, ci doar în subteran, singurele maşini care vor avea acces deasupra fiind cele ale Poliţiei, Salvării, Pompierilor, cele de utilităţi. Situaţia se va putea schimba cu ocazia unor sărbători.
Piramidă vs. monument
Per total, în proiect sunt prevăzute zece coborâri spre parcare, din care doar câteva vor fi active (restul fiind proiectate în caz de incendiu sau alte catastrofe). Piramida de sticlă se regăseşte şi ea în schiţele studiului de fezabilitate, acolo unde nu se mai vede nici urmă de Monumentul Eroilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!