ARAD. S-au schimbat o parte din liniile de tramvai din Micălaca, dar tot nu stăm defel bine la acest capitol. În plus, promisiunea că tramvaiele vor circula prin Arad cu 60 de kilometri la oră, adică că prin municipiu vor rula pe linii tramvaie de viteză, cu podea joasă (fapt posibil, se spunea, la acea dată, după finalizarea lucrărilor BERD) e departe de a fi îndeplinită. Iar faptul e de la sine înţeles dacă ne uităm la lungimea liniilor de tramvai care au rămas în afara reabilitării. În fapt, cu excepţia liniei de tramvai care viza cartierului Vlaicu- zona UTA- centru – Boul Roşu – Aradul Nou (prima porţiune, până la intersecţia cu Ştefan cel Mare), nici o altă linie de tramvai nu a suferit reabilitări majore. Trebuie să recunoaştem, însă, că porţiunea enumerată mai sus, care a beneficiat de lucrări pe banii Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), pe două credite, a fost şi este şi cea mai circulată dintre porţiuni. Tot la capitolul modernizare, am putea aminti şi liniile de tramvai de pe cele două pasaje, Micălaca şi Grădişte, proaspăt reabilitate, şi liniile de tramvai de pe strada Renaşterii.
Toate celelalte linii ar avea nevoie de bani pentru reparaţii, dar nici Primăria Arad şi nici Compania de transport public (CTP) nu au identificat surse pentru a moderniza aceste tronsoane. Cele mai mari probleme, potrivit reprezentanţilor CTP Arad, sunt pe liniile de tramvai din Micălaca, care nu au mai beneficiat de modernizări de zeci de ani şi cărora le-ar prinde bine câteva reparaţii. Tot ce s-a făcut în aceste cartiere a ţintit schimbarea liniilor de tramvai în intersecţii, un proiect care a vizat fluidizarea traficului, nu în mod special liniile de tramvai. Un alt tronson care ar avea nevoie de investiţii ar fi liniile de tramvai de pe strada Pădurii. Cele două exemple sunt şi cele mai problematice dintre situaţii în clasamentul liniilor de tramvai cu neajunsuri din municipiu.
Spre Ghioroc
Un alt tronson care are nevoie urgentă de reparaţii este cel care face legătura dintre Arad şi Ghioroc. Liniile trebuie neapărat reabilitate de la ieşirea din Arad spre Vladimirescu şi până la Ghioroc. Dacă în cazul celor două tronsoane de linii cu probleme amintite mai sus nu există încă nici un plan pentru reabilitare, în cazul liniei de tramvai spre Ghioroc s-a realizat deja un studiu de fezabilitate şi chiar şi un proiect tehnic, în urmă cu doi ani. Un proiect frumos, cu piste de biciclete pe lângă liniile de tramvai, cu drumuri colectoare, cu o serie de alte modernizări. Din păcate, nici pentru această reabilitare nu s-au găsit banii necesari.
Câteva planuri uitate
Aradul se poate mândri, în ciuda tuturor datelor prezentate mai sus, cu faptul că beneficiază de un transport public nepoluant întins pe o mare suprafaţă din municipiu. Un lucru de invidiat pentru multe oraşe. Planurile din urmă cu câţiva ani urmau să transforme Aradul într-un oraş eminamente al tramvaielor, căci se vorbea de realizarea unei noi linii de tramvai până la Spitalul Judeţean şi chiar a unei linii de tramvai spre Zona Industrială Zădăreni unde urma să se ridice la un moment dat noul Spital Judeţean. Între timp, au căzut şi planurile cu noul spital şi cele de realizare a liniilor de tramvai până la unităţile medicale. Poate şi faptul că cea mai recentă dintre noile linii de tramvai realizată în Arad, cea din jurul anilor 2000, care mergea în Zona Industrială Vest, nu şi-a dovedit încă utilitatea, firmele din zonă preferând în continuare să-i transporte pe angajaţi cu autobuze închiriate de la CTP.
La ora peticirolor
În condiţiile în care pentru modernizarea liniilor de tramvai din cartiere nu există resurse iar de planuri pentru atragerea de fonduri europene nu am auzit încă, peticirile sunt, cu siguranţă, metoda supravieţuirii pe linii la CTP. Reprezentanţii companiei ne-au declarat că periodic au loc înlocuiri de şine şi schimbări de macazuri, aşa cum a fost cazul de curând în Micălaca, zona 300, când s-au schimbat 100 de metri de linie de tramvai. Politica paşilor mărunţi e la modă, ca atare, la CTP, în lipsa sumelor mari de bani.
adriana.barbu@informmedia.ro
CITESTE SI:
Rotunjesc in sus pretul biletelor de tramvai
Citiți principiile noastre de moderare aici!