ARAD. E joi la amiază. O zi obişnuită. Nu e sărbătoare, nu se anunţă nimic important în următoarele zile. Şi, totuşi, în vecinătatea oraşului Nădlac, coada de TIR-uri care aşteaptă să treacă frontiera spre Ungaria e lungă. 4 kilometri are doar până la intrarea în oraş, acolo unde e „stăvilită” de un semafor, obişnuit să arate mai tot timpul culoarea roşie, şi de o maşină a Poliţiei Rutiere. După Nădlac, alţi câţiva kilometri de TIR-uri vin să completeze coada lăsată în urmă înainte de intrarea în oraş. Dacă treci prin zonă în dorinţa de a ajunge în ţara vecină cu o maşină mică s-ar putea să ai norocul să nu te blochezi pe şosea. Dacă ai ghinion şi un şofer de TIR din coadă se crede mai deştept decât ceilalţi, sau ştie el că are pile pe undeva, s-ar putea să rămâi minute în şir blocat pe DN 7 pentru că trei TIR-uri încearcă să treacă unele de altele pe un drum naţional cu două benzi şi (pe alocuri) jumătate. În cele din urmă, speri, cineva va ceda şi va intra în coadă, dacă ceilalţi şoferi îi vor face loc. O poveste veche de când lumea, care acum nu mai interesează pe nimeni, decât pe şoferii care au treabă în zonă, pe patronii firmelor de transport şi pe locuitorii zonei cărora coada de TIR-uri nu le-a adus decât o creştere a numărului dejecţiilor şi gunoaielor. Căci, după calculele mai marilor localităţii, prezenţa şoferilor de TIR la Nădlac nu a adus nicio plus-valoare oraşului.
De coada de TIR-uri de la Nădlac îşi mai amintesc şi reprezentanţii Poliţiei de Frontieră, în zilele de sărbătoare ale Ungariei sau de sărbătorile religioase, legale. Au deja tiparul soluţiilor şi le fac publice de fiecare dată: şoferii sunt sfătuiţi să aleagă alte puncte de frontieră din judeţul Arad pentru a ieşi din ţară, în timp ce instituţia se laudă că dublează numărul lucrătorilor vamali şi a benzilor de ieşire din ţară. Cozile sunt tot acolo, nervii şoferilor tot întinşi. Dar măcar această instituţie are o soluţie. Pentru toate celelalte, care ar trebui cât de cât să poarte grija acestei probleme, subiectul e de mult uitat prin sertare.
Primarul Vasile Ciceac a obosit, de pildă, să mai lupte. Nu mai crede în nicio victorie pe acest subiect. Şi pe cât speranţele sale sunt tot mai mici, parcă pe atât se înăspreşte controlul la frontieră al maghiarilor, iar cozile sunt tot mai lungi. De parcă le-am făcut ceva.
De zece ani se luptă, spune edilul, cu acest neajuns, care afectează grav oraşul, de zece ani trimite adrese, propune soluţii şi cere ajutorul. Acum a obosit. Ştie care e soluţia pentru oraşul pe care îl conduce de zece ani, desigur – realizarea unei centuri ocolitoare a Nădlacului – şi pentru ea spune că a militat în toți aceşti ani. Nu va mai fi însă nicio centură, e convins primarul, şi nicio soluţie, pentru că acum toţi îi vorbesc de autostrada care va rezolva problema. Dar autostrada nu se mai termină. Şi în loc să pară soluţia salvatoare, a crescut încă o dată problema de trafic de la Nădlac, pentru că executantul din trecut al lotului I de autostradă (Nădlac-Pecica), Romstrade, a decapat drumul de legătură şi aşa a rămas. Nimeni nu mai circulă pe el.
„Nu mai există niciun proiect. Toţi se fac că plouă. Nimeni nu ne-a bagat în seamă de zece ani. Am cerut centură ocolitoare încă din 2004. Degeaba. Tot ce au reuşit să facă de atunci, de zece ani, a fost o bandă suplimentară de doar 1,5 metri, pe o lungime de 2,5 kilometri. Nu a folosit la nimic. Acum ni se spune că e prea târziu pentru că vine autostrada”, e rezumatul unei neputinţe, pe care ni l-a făcut primarul Vasile Ciceac.
Doar dejecţii şi gunoaie
Edilul ne-a confirmat faptul de care se plâng locuitorii zonei: coada de TIR-uri nu aduce nimic bun pentru oraş. Nu cresc vânzările la baruri sau restaurante, pentru că şoferii rămân în automarfare, doar, doar va avansa coada, gunoaiele pun stăpânire pe zona unde a prins viaţă, de zece ani, coada, dejecţiile cresc pentru că nimeni nu s-a gândit să le pună şoferilor toalete cât de cât occidentale, sau măcar toalete, iar poluarea fonică e în floare căci zona a fost cucerită de mult de claxoane. Iar asta e doar o primă imagine a neplăcerilor de lângă Nădlac. Cele cu care iei contactul din start. Şoferii ar avea mai multe să ne spună, locuitorii zonei aşijderea. Ce ştim e că dacă nu au crescut numărul benzilor la Nădlac, a crescut în schimb numărul poliţiştilor. Degeaba.
Nicio informare la cald
Cum tot degeaba ne-am adresat instituţiilor care ar putea să poarte parte din responsabilitatea acestei situaţii. Reprezentanţii Prefecturii ne-au putut spune doar că ştiu de problema de acolo pentru că la fiecare şedinţă a Grupului de lucru rutier cei de la Nădlac ridică această problemă. Doar că şedințele acestui grup – care îi aduce împreună pe cei de la Poliţie, Prefectură, primării, Drumuri şi CJA – au loc când cineva le solicită, pentru că există probleme (desigur mai mari decât cea a cozii de la Nădlac), iar de rezultate concrete se vorbeşte atunci, dar nu când vine vorba de Nădlac.
Reprezentanţii Secţiei de Drumuri Naţionale Arad nu ne pot spune nici ei prea multe despre acest subiect pentru că mai marii lor – cei de la Timişoara – deţin aceste informaţii. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timiş, mai marii celor de la Arad, s-ar putea să ne spună dacă mai există proiecte pentru Nădlac, dar pentru aceasta trebuie să facem demersuri oficiale, scrise, şi să aşteptăm răspunsuri oficiale parafate de toţi. Pe surse, însă, ştim că nu mai există nici un proiect pentru Nădlac. Niciunul dintre cele din trecut care vorbeau de realizarea unei veritabile benzi suplimentare pentru staţionarea TIR-urilor, de realizarea unei parcări tot pentru TIR-urile care azi stau la coadă, sau de mărirea capacităţii de trafic în zonă, cumva – cumva. Vine autostrada, aşa că nu mai e timp de altceva.
Noaptea şi coada
Până atunci, e semaforul, care ţine automarfarele departe de oraş, dar nu prea departe, un echipaj al poliţiei, care nu are program non-stop, aşa că noaptea coada nu le mai aparţine. Noaptea aparţine nervilor, şoferilor de TIR şi lipsei de civilizaţie care vine odată cu dezorganizarea. Singurul lucru bun e că noi, cei care prezentăm acest subiect, nu suntem şoferi de TIR în coadă la Nădlac. Ci doar trecători ocazionali prin zonă. Pentru că atunci tonul materialului ar fi fost cu totul altul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!