După patru ani de zile în care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Transporturilor o grămadă de miniştri, după nenumărate termene înaintate de constructori, după ameninţări şi penalizări, până la urmă se pare că autostrada Arad-Timişoara va fi finalizată în totalitate anul acesta. Deşi lucrările care au rămas de executat sunt infime, doar 1,2 la sută din total, acestea au fost amânate de mai multe ori de către consorţiul FCC-Astaldi, care a câştigat licitaţia pentru realizarea autostrăzii. Iar procentajul de 1,2 la sută din totalul lucrărilor este în vigoare de aproximativ un an de zile.
Din 2009
Realizarea autostrăzii Arad-Timişoara a început în vara anului 2009. Pe parcurs au fost semnalate nenumărate întârzieri datorate, în mare parte, constructorului. Firmele au fost ameninţate de mai toţi miniştrii Transporturilor, au fost chiar penalizate, dar nimic nu a părut că poate grăbi ritmul lucrărilor. În iarna anului 2011 prim-ministrul de atunci, Emil Boc, însoţit de o gloată de politicieni şi reprezentanţi ai administraţiei din Arad, au deschis circulaţia pe autostradă, însă cu anumite restricţii deoarece măsurile de siguranţă (parapeţi, garduri sau coborâri de pe autostradă) lipseau cu desăvârşire. Apoi, în luna martie, drumul nefinalizat încă a intrat în reparaţii, fiind impuse limite de 60 de kilometri pe oră, o viteză maximă mai mică chiar decât pe drumurile judeţene.
Termen de finalizare
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a înaintat, pentru a câta oară?, un nou termen în care se preconizează că va fi realizată recepţia finală a lucrării.
„Recepţia lucrărilor efectuate pe autostrada Arad-Timişoara este prevăzută a avea loc la data de 30 iunie 2013”, a anunţat directorul Mircea Pop. Acesta a vorbit şi despre penalităţile aplicate constructorului, în valoare totală de peste 20 de milioane de lei.
„Penalităţile facturate de Beneficiar Antreprenorului sunt: 11.291.921,24 lei datorită nerambursării la timp de către Antreprenor a Avansului primit pentru anul fiscal 2009; 9.526.088,77 lei – penalităţi calculate de Inginer datorită eşecului de îndeplinire a cerinţelor contractuale (Eşuării conformării cerinţelor managementului de trafic, Eşuării conformării cerinţelor Programului, Eşuării de a furniza dovada plăţii primelor de asigurare, Eşuării de a realiza un progres minim în programul lunar al lucrărilor)”, se arată într-un comunicat remis de către CNADNR.
Calcule
În cazul în care acest ultim termen de recepţie a lucrărilor va fi respectat, un calcul simplu relevă că ritmul de lucru pe autostrada Arad-Timişoara a fost de 670 de metri de drum realizat pe lună, adică puţin mai mult de 20 de metri în fiecare zi. Consorţiul care a construit autostrada a primit de la CNADNR peste 135 de milioane de euro.
CITESTE SI:
Autostrada Arad – Timisoara, intarziata legal
Liber pe autostrada Arad–Timisoara
Citiți principiile noastre de moderare aici!