ARAD. Pentru că, gândit la modul cel mai simplu, dacă licitaţia ar fi lansată undeva prin aprilie, după aprobarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, cel mai devreme prin iulie, august s-ar putea afla câştigătorul. Cu condiţia ca licitaţia să nu fie contestată de contracandidaţi, iar nemulţumirile să ajungă până în justiţie. Dar, ţinând cont de sumele puse în joc, varianta contestaţiilor e cea mai credibilă.
Oricum, şi fără contestaţii şi cu câştigătorul stabilit, tot mai trec săptămâni bune până la semnarea contractului, predarea amplasamentului, obţinerea autorizaţiilor şi organizarea de şantier. Doar mai apoi se poate vorbi de startul lucrărilor şi de debutul calvarului pentru locuitorii zonei şi cei aflaţi în trafic pe acolo.
Iar de aici şi până la finalul finalurilor, când parcarea va fi finalizată iar piaţa reamenajată din temelii, s-a calculat un termen de trei ani. Un calcul în care, cu siguranţă, nu s-a ţinut cont de neprevăzut şi de problemele care, mai la orice lucrare românească, apar şi întârzie cu lunile, uneori cu anii şantierul. În general, pe bani mai mulţi decât s-a semnat contractul iniţial.
Tot la avizat
În ce stadiu se află intenţia Primăriei de a concesiona prima parcare subterană din Arad? Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici, s-a trecut de perioada anunţului de intenţie (făcut public în iulie 2014), obligatoriu de bifat pentru lucrări de asemenea amploare, pentru a oferi şansa firmelor să-şi pregătescă cum trebuie oferta. Nu s-a ajuns, însă, la faza de licitaţie propriu-zisă, ne spune Corina Drăghici, pentru că documentele care însoţesc această licitaţie trebuie avizate de ANRMAP (Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice). După ce le va aviza (unele documente s-au cerut a fi completate), aceeaşi autoritate va face publică data la care va intra pe SEAP, pe site-ul de licitaţii publice. De atunci, sunt aşteptate ofertele.
Cum arată viitorul?
Dincolo de termene, care nu ne ies niciodată, intenţiile Primăriei Arad pentru această zonă sunt clare. În anunţul de intenţie postat pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) în 3 iulie 2014, care a avut menirea de a le aduce la cunoştinţă firmelor că autoritatea are de gând să scoată la mezat o lucrare foarte mare, se arată clar faptul că obiectul viitoarei licitaţii este „Concesiunea de lucrări publice privind finanţarea, construcţia şi operarea parcării subterane Piaţa Avram Iancu – municipiul Arad”.
Lucrările, se arată tot aici, se vor întinde pe toată suprafaţa Pieţei Avram Iancu, adică pe 18.530 de metri pătraţi. Firma care va avea oferta cea mai bună pentru finanţarea, proiectarea, construirea şi remedierea tuturor defecţiunilor, are mult de lucru pe bani mulţi, căci potrivit estimării Municipalităţii ar fi nevoie de 94.678.767 lei, fără TVA. După cele 38 de luni de lucrări, realizate în baza studiului de fezabilitate aprobat de Consiliul Local Municipal Arad în 28 decembrie 2011, Aradul ar urma să aibă o parcare subterană cu 588 de locuri, un spaţiu public pietonal, cu circulaţia din piaţă modificată (cea dinspre Centru spre Boul Roşu urmând a se face prin subteran), şi o piramidă de sticlă în locul statuii de acum.
Şi taxele
Doar după aceea firma care a câştigat lucrarea va putea începe să taxeze parcarea. Potrivit studiului de fezabilitate, preţurile pe care le va practica firma care va primi parcarea sunt următoarele: 2 lei pe oră de la 6 seara la 6 dimineaţa, un leu pe oră de la 6 dimineaţa până la 6 seara, 15 lei pe zi, în regim de abonament pe 24 de ore, şi 200 de lei pentru un abonament lunar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!