O situație rară, poate chiar unică în România se întâlnește în Bujac, unde trenul trece pe mijlocul unei străzi, la câțiva pași de case. Oamenii, deși au tot cerut închiderea acestei linii, s-au adaptat, iar pe lângă șine au apărut pavaje și gazon.
Dacă nu ești din Arad sau nu cunoști povestea trenului care trece prin Bujac, poți să juri că șinele de pe strada Mircea Vodă sunt pentru tramvai. Pentru că ți-ar veni greu să crezi că pe mijlocul străzii și la câțiva metri de porțile și ferestrele caselor ar putea trece trenuri. Și totuși, se întâmplă de aproape un secol. Doar că la vremea construirii șinei, care în trecut avea capătul la fabrica de zahăr de pe malul Mureșului, nu prea erau case în Bujac. Astăzi, linia ferată deservește un depozit de produse petroliere aflat în spatele Pieței Obor. Trenul trece zilnic, dar nu are un program fix. „Este când vine la cinci dimineața, alteori seara. Uneori trece de două-trei ori pe zi. Sunt vagoane cisternă, când vreo 5, când 15”, ne spune unul dintre cei aproximativ 60 de proprietari de case de pe Mircea Vodă, stradă care are o lungime de 1.200 de metri.
Oamenii se plâng de mulți ani pe la autorități, cerând desființarea acestei linii. ”Fiind în oraș, acel depozit, ar trebui alimentat cu cisterne pe cale rutieră, nu cu trenuri. Vă dați seama că fiecare cisternă de tren are vreo 75 de tone. Ne trepidează casele, avem crăpături în pereți. În fiecare an facem reparații. Tot ce au făcut după numeroasele plângeri pe care le-am depus și la Primărie au fost să reducă viteza. Acum trenurile merg încet, dar tot ne trepidează casele când cisternele sunt încărcate”, ne spune un alt localnic.
Câteva schimbări
O doamnă este mai îngrijorată de siguranța copiilor: ”Ne este teamă să ne lăsăm copiii la stradă că nu știm când vine trenul. Dacă avea un program fix, poate eram mai liniștiți, dar cisternele vin când au nevoie cei de la depozit. Noi tot timpul trebuie să fim pe fază, e o situație stresantă”.
De-a lungul anilor, pe stradă au fost și incidente din cauza trenului. ”Au fost accidente și tamponări în intersecții, pentru că unii șoferi care nu sunt din zonă nu se așteaptă să fie linie de tren pe aici. Mie mi-au avariat mașina. O cisternă avea un metal ieșit în afară și mi-a agățat mașina de hayon, a târât-o până a izbit-o de un copac. Și alții s-au ales cu mașinile zgâriate, pentru că mecanicii nu au fost mereu atenți. Mai nou, după ce ne-am tot plâns, am văzut că imediat ce trenul intră pe stradă, un mecanic coboară și merge în fața locomotivei pentru a verifica traseul”, spune un alt localnic.
Peluze tăiate de șine
Chiar dacă ar prefera să le treacă tramvaiul pe stradă, oamenii s-au adaptat și la tren. După ce Bujacul a fost asfaltat, mulți proprietari și-au înfrumusețat terenurile din fața casei. Astfel, au apărut peluze și pavaje pe marginea șinei de tren, iar în mijlocul acestora oamenii și-au turnat pietriș pentru a schimba aspectul neplăcut dat de traversele din beton.
”Ar trebui să-și amenajeze toți, ca să fie strada mai frumoasă. Înainte, la mine în fața casei era buruiană și ulei scurs printre șine. Asta deși proprietarul ar trebui să îngrijească terenul de lângă linia de tren”, ne-a spus un bărbat.
Discuții cu proprietarii
Trenul trece prin șapte intersecții din Bujac, traversează un teren viran și ajunge la depozitul petrolier. Șinele care deserveau vechea platformă industrială a orașului mai pot fi văzute pe strada Pădurii și în cartierul Alfa, însă trenul nu mai ajunge prin aceste locuri de mulți ani.
Reprezentanții municipalității spun că au avut discuții, de-a lungul anilor, cu proprietarii căii ferate, cerându-le să găsească soluții pentru ca deranjul să fie cât mai mic în Bujac, iar calea ferată și trecerile peste aceasta să fie întreținute corespunzător. Până acum, însă, fără urmări importante.
Citiți principiile noastre de moderare aici!