ARAD. Gata, s-a terminat garanţia pe autostrăzile din Arad finalizate deja. Aici este vorba despre autostrada Arad-Timişoara şi centura în regim de autostradă a municipiului Arad. Odată cu finalizarea perioadei de garanţie, toate reparaţiile de pe şosele vor fi făcute pe banii statului. Iar în ce ritm a fost reparată autostrada Arad-Timişoara (cam de două, chiar trei ori pe an), sumele care ar putea fi încasate de cei ce vor câştiga contractul de întreţinere pe timp de vară ar putea fi uriaşe. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), prin direcţia regională de la Timişoara, a lansat un anunţ de licitaţie pentru a găsi o firmă dispusă să se ocupe de întreţinerea pe timp de vară a autostrăzilor din vest. Aici, pe lângă cele două autostrăzi de la noi, mai intră şi o bucăţică din autostrada Timişoara-Lugoj.
Licitaţia va fi, se pare, foarte atractivă. Mai ales dacă ne gândim că suma pusă la bătaie este de aproximativ patru milioane de euro. Contractul va fi semnat pe o perioadă de doi ani de zile, ceea ce înseamnă aproximativ două milioane de euro pe an. Contra acestor bani, constructorul care va câştiga licitaţia va trebui să asigure întreţinerea pe timp de vară pe 79 de kilometri de autostradă, cât a calculat direcţia regională că avem în zona noastră de vest. Calculând mai departe, suma care va fi „înghiţită” de fiecare kilometru de autostradă este una uriaşă: 107.594 de lei. Banii vor fi încasaţi, indiferent că autostrada va avea nevoie de intervenţii sau nu.
Ce înseamnă întreţinerea
Potrivit caietului de sarcini care însoţeşte anunţul de licitaţie, întreţinerea pe timp de vară se traduce prin plombarea gropilor ce vor apărea pe partea carosabilă, înlăturarea denivelărilor şi făgaşelor prin frezare şi aşternere, dacă este cazul, colmatarea crăpăturilor şi fisurilor cu mortar sau mixtură asfaltică, înlăturarea pietrişului sau a criblurii rămase după deszăpezire, reparaţii ale dalelor de beton, refacerea rosturilor, curăţirea drumului de noroiul adus de vehicule ce intră de pe drumuri laterale. Societatea care va câştiga licitaţia se va ocupa şi de şanţurile şi rigolele autostrăzii. Atât şanţurile, cât şi rigolele vor trebui curăţite şi decolmatate. Totodată, şi semnalizarea rutieră verticală va fi întreţinut tot de către cei care vor câştiga licitaţia. Însă nu va fi mult de lucru, pentru că în caietul de sarcini se specifică faptul că este nevoie doar de spălarea şi revopsirea indicatoarelor de pe partea carosabilă.
Gata cu garanţia
CNADNR a organizat această licitaţie pentru că garanţia oferită de constructori pe autostrăzile realizate deja a expirat. Doi ani de zile au avut garanţie aceste şosele noi nouţe, perioadă în care asfaltul a cedat de foarte multe ori, îndeosebi pe autostrada Arad-Timişoara, acolo unde a fost decapată şi asfaltată o bandă întreagă de circulaţie pe direcţia Arad-Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!