Greşelile de proiectare şi noile reguli impuse de Uniunea Europeană au dus la scumpirea centurii în regim de autostradă a municipiului Arad, o lucrare aflată aproape de finalizare. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au pus la transparenţă un proiect de hotărâre care vizează aprobarea unor noi indicatori tehnico-economici care se referă la autostrada mai sus-menţionată, indicatori care arată faptul că realizarea acestei lucrări este mai costisitoare decât se anticipa. Iar ca motive pentru banii în plus alocaţi lucrării avem din nou, printre altele, greşeli de proiectare, greşeli care ne costă scump la aproape fiecare lucrare importantă de pe raza judeţului, fie că vorbim despre această centură, despre autostrada Nădlac-Arad sau despre autostrada Arad-Timişoara. Tot o greşeală de proiectare a dus la prelungirea cu ani de zile a lucrărilor pe drumul naţional Arad-Oradea, aflat pe mai departe în lucru şi la scumpirea excesivă a lucrării.
„Ceea ce se propune pentru revizuire faţă de capacităţile aprobate prin Hotărârea Guvernului anterioară sunt următoarele aspecte: corecţia lungimii variantei de ocolire, stabilită iniţial la 12 km, lungimea fiind considerată fără a se lua în calcul şi bretelele de acces în autostradă din DN 69. Astfel, lungimea reală a lucrării este 12,250 km; revizuirea lungimii podurilor şi pasajelor, datorită faptului că, la finele anului 2010, a intervenit obligativitatea utilizării normelor europene EUROCOD. Astfel, a fost necesară reproiectarea structurilor cu sporirea elementelor de siguranţă la seism, sporirea gradului de armare, noi clase de beton, prevederea de opritori şi dispozitive antiseismice. S-a mai procedat de asemenea la optimizarea straturilor rutiere din cadrul sistemului rutier şi a zonei mediane, precum şi la sporirea consolidării terasamentelor la rampele podurilor; extensia duratei de realizare a obiectivului de la 24 de luni la 34 de luni”, se arată în datele oferite de către cei de la Ministerul Transporturilor.
Noile valori
În urma modificărilor aduse la preţurile realizării centurii în regim de autostradă, valoarea şoselei a ajuns la 788.109.000 de lei, la un curs de 4,12 lei pentru un euro, preţul iniţial fiind exprimat în moneda europeană. Trebuie precizat că preţul cu care licitaţia a fost câştigată în urmă cu trei ani a fost de 429.610.443 de lei fără TVA, la aproape jumătate faţă de suma la care s-a ajuns în prezent.
Citiți principiile noastre de moderare aici!