Constructorii de drumuri europeni, grupaţi în două federaţii europene, au pornit un scandal internaţional referitor la modul în care au fost adjudecate ultimele licitaţii pentru coridorul IV Paneuropean, între Nădlac şi Sibiu. Unul dintre tronsoanele puse în discuţie este chiar cel dintre Nadlac şi Arad. Federaţiile EIC şi FIEC au trimis o scrisoare deschisă către Comisia Europeană, în special pentru comisarii europeni pentru piaţa internă şi pentru dezvoltare regională, în care afirmă că proiectele finanţate de Uniunea Europeană (UE) suferă de o pregătire insuficientă a proiectelor, proceduri de licitaţie neuzuale şi prost conduse, condiţii contractuale incorecte şi hărţuire a consultanţilor manageri ai proiectelor. Constructorii revoltaţi susţin că aceste probleme au fost întâlnite în toată Europa Centrală şi de Est, dar cu precădere în România, aici situaţia fiind critică.
Federaţiile solicită comisarilor europeni să intervină pentru a modifica modul de desemnare a câştigătorilor licitaţiilor organizate pentru aceste lucrări de mare amploare. „La licitaţia de pe Nădlac-Arad, desemnarea câştigătorilor a avut loc pe baza ofertelor financiare, acestea contând în proporţie de 30 la sută, şi pe oferta tehnică, ce a cântărit 70 la sută din decizia finală. Din cauza absenţei criteriilor exacte de apreciere a ofertelor tehnice, câştigătorul a putut fi jonglat cu uşurinţă prin punctarea acestora”, se arată în scrisoarea deschisă. Practic, constructorii spun că generalitatea criteriilor de departajare lasă strict la latitudinea celor din Ministerul Transporturilor care societate va câştiga contractul.
Au şi soluţia
Cele două federaţii vin şi cu soluţii referitoare la situaţia licitaţiilor pentru lucrările de infrastructură de asemenea anvergură. Constructorii susţin că oficialii UE ar trebui să se implice în organizarea licitaţiilor şi să ceară Ministerului Transporturilor să schimbe metodologia. „Constructorii solicită Comisiei Europene să oblige Transporturile să modifice actualul sistem, în care şi oferta financiară şi cea tehnică sunt deschise în acelaşi timp. Fie se aplică sistemul preţ minim după o primă fază de precalificare în care constructorii îşi demonstrează seriozitatea şi capacităţile, fie întâi se face punctarea ofertei tehnice, după care se desigilează oferta financiară şi se punctează şi aceasta”, este soluţia propusă de constructorii care se simt nedreptăţiţi.
Un segment, două tronsoane
Cei 38 de kilometri de autostrada care leagă Nadlacul de Arad au fost împărţiţi în două tronsoane, unul de 16 kilometri şi celălalt de 22. Licitaţia pentru tronsonul de 16 kilometri a fost câştigată de austriecii de la Apine Bau, iar ceilalţi 22 vor fi construiţi de un consorţiu româno-portughez. De subliniat faptul că acest segment de autostradă a fost singurul din ţară pentru care nu au fost contestate licitaţiile, deşi 15 firme s-au arătat interesate de realizarea lui.
Citiți principiile noastre de moderare aici!