Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a înaintat nişte termene uriaşe privind finalizarea celor două pasaje de pe centura municipiului Arad, anunţând că lucrările vor dura vreo trei ani de zile. Totuşi, Horaţiu Simion, directorul Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Timişoara (DRDP), a făcut lumină asupra acestui caz. Simion a anunţat că una dintre marile sale nerealizări în anul 2015 este chiar tergiversarea pasajelor de pe centură, în special a lucrării de la CET care a ajuns într-un stadiu destul de avansat. „Am avut un constructor neserios acolo, iar acţiunile acestuia au făcut ca lucrarea să nu mai poată continua. Aşa că am fost obligaţi să reluăm procedurile şi să reorganizăm licitaţia. În data de 25 ianuarie vor fi deschise ofertele primite pentru anunţul de licitaţie.
Lucrările care au mai rămas de executat la pasajul CET ar trebui să fie finalizate în maxim trei luni de zile”, a spus directorul DRDP, declarând că în această vară pasajul va deveni funcţional.
Nu acelaşi lucru se poate spune despre şantierul din Micălaca. Şi acolo a fost organizată deja licitaţia pentru finalizarea lucrărilor. Dar situaţia este mai complicată aici decât la CET. Pentru că gradul de finalizare a lucrării din Micălaca este unul destul de redus, Horaţiu Simion estimează că va fi nevoie de vreo 11 luni pentru ca pasajul să fie finalizat. „Este puţin probabil ca pasajul din Micălaca să fie finalizat în acest an. Ar fi nevoie de o mobilizare puternică a constructorului pentru ca lucrarea să fie gata în 2016”, a mai declarat şeful DRDP.
Legea nu ne ajută
Pentru moment, declaraţiile sunt dintre cele mai optimiste. Şi asta pentru că termenele ar putea fi respectate atâta timp cât licitaţiile sunt adjudecate repede, fără tergiversări şi contestaţii în instanţă. Iar acum „sezonul contestaţiilor” a revenit puternic, după ce Uniunea Europeană a „dat de pământ” cu o lege care a redus dramatic numărul contestaţiilor depuse la licitaţii. Legea spunea că societatea care contestă o licitaţie este obligată să depună 100.000 de lei într-un cont. În cazul în care instanţa de judecată decidea că respectiva contestaţie nu a fost întemeiată, autoritatea care a lansat licitaţia încasa banii respectivi. Aşa că firmele contestau doar când erau sigure că au dreptate. Acum, însă, legea nu se mai aplică, iar contestaţiile curg pe bandă rulantă. Sperăm că nu şi la licitaţiile pentru pasaje.
Opt ore pe zi
Necesitatea celor două pasaje de pe centură nu poate fi contestată. Potrivit calculelor, traficul este „omorât” de cele două bariere aflate la căile ferate. Nu mai puţin de opt ore pe zi stau închise barierele, iar şoferii aşteaptă în tot acest timp ca ele să se deschidă. Pe lângă aglomeraţie, poluarea în zonă este agravată de timpul petrecut de camioane în cozile de pe centură.
Citiți principiile noastre de moderare aici!