Autostrada ce leagă Aradul de Timișoara a intrat deja, la nici o zi de la inaugurare, şi în statisticile negre ale Poliţiei cu primul accident grav de pe acest tronson. Un tânăr se zbate între viaţă şi moarte, la spitalul din Timişoara, după ce a căzut cu maşina de pe carosabil. Dacă ar fi fost instalaţi parapeţii pe marginea carosabilului poate soarta acestui tânăr ar fi fost alta. Fără a exclude o posibilă eroare a şoferului, nu pot fi despovărate de vină nici autorităţile. Au dat drumul circulaţiei fără ca lucrările să fie gata. Nu sunt parapeţi, nu sunt instalate toate semnele de circulaţie şi încă se mai lucrează.
Am încercat să aflăm de la reprezentanţii CNADNR cât de sigură este această nouă autostradă în situaţia dată – cea de şantier, dacă deschiderea ei în această fază nu prezintă riscuri prea mari.
Compania susţine, însă, că în zona cu pricina nu se impuneau parapeţi. Poliţia Autostrăzii spune că s-au pus restricţii de viteză pe autostradă şi pe centură şi că acestea vor fi modificate în funcţie de lucrări. Prea târziu pentru tânărul de 29 de ani, grav rănit în accident.
Tânărul de 29 de ani a zburat de pe autostradă, la kilometru 5, și a căzut în gol câțiva metri, oprindu-se exact într-un camion. Echipajul de descarcerare s-a luptat 30 de minute pentru a-l scoate pe tânăr dintre fiarele contorsionate ale mașini pe un teren accidentat. Victima a fost transportată la UPU Arad, iar, ulterior, datorită stării grave, a fost trimisă cu elicopterul SMURD la Spitalul Județean din Timișoara. A intrat în comă de gradul II iar pronosticul e greu de dat în condiţiile în care baza craniană, sinusurile şi plămânii sunt afectate, are traumatism cranio – cerebral, traumatism de coloană toraco – lombară, traumatism toraco – abdominal, dar și un edem cerebral.
CNANDR a răspuns ieri, ce-i drept, întrebării noastre legate de cât de sigur este traficul pe o autostradă încă nefinalizată şi lipsită în parte de elemente de protecţie. CNADNR recunoaşte că „în zona în care a avut loc accidentul nu erau instalate parapete de protecţie pe acostament” dar justifică faptul cu „înălţimea redusă a terasamentului faţă de nivelul terenului natural”.
Semnalizări superioare?
CNADNR susţine mai mult că „pe întregul tronson de autostradă au fost impuse restricţii de viteză şi a fost instalată semnalizare corespunzătoare înaintea deschiderii traficului rutier” sau că „viteza de circulaţie a fost limitată la 100km/h, viteză corespunzătoare circulaţiei pe drumurile naţionale europene, în condiţiile în care pe tronsonul de autostradă sunt asigurate în prezent elemente de siguranţă şi semnalizare mult superioare celor asigurate în cazul drumurilor naţionale europene”. Ca de final, însă, compania mai recunoaşte că „resticţiile de viteză şi semnalizare corespunzătoare vor fi instituite suplimentar în zonele în care se vor desfăşura lucrări în zona părţii carosabile”.
Totuşi, la momentul inaugurării autostrăzii şi centurii, nici un oficial de la centru sau local nu a vorbit de restricţiile de viteză de pe noua autostradă. Nici în comunicatul oficial al CNADNR de sâmbătă nu se specifică acest lucru.
Un singur martor
Un singur martor al nefericitului accident care s-ar fi aflat cu autoturismul chiar în spatele victimei care se pare rula cu viteză când a schimbat brusc sensul de mers și a zburat în șanț. Motivele producerii accidentului nu sunt clare încă, dar se vehiculează ori că tânărul a adormit la volan, ori i s-a făcut rău, ori a avut o defecțiune tehnică la mașină.
Restricții de viteză pe autostradă
Atât autostrada Arad – Timișoara, cât și centura ocolitoare a Aradului în regim de autostradă au primit restricții de viteză până la închiderea șantierului. Reprezentanţii Poliţiei susţin că restricţiile erau acolo şi la ora producerii accidentului.
„Pe autostradă a fost impusă o limită de viteză de 100 de kilometri pe oră, în timp ce pe centura ocolitoare limita este de 60 de kilometri pe oră. Limitele au fost impuse de la deschidere până la finalizarea lucrărilor de siguranţă rutieră. Există indicatoare rutiere care avertizează asupra acestor restricţii de viteză. Restricţiile de pe centură vor fi ridicate la 80 de kilometri la oră iar pentru autostradă la 120, în funcţie de evoluţia lucrărilor”, a precizat Teodor Tudur, Şeful Biroului Poliţiei Autostrăzi Vest.
Ambele drumuri au fost deschise traficului sâmbătă, însă autorităţile au anunţat că şantierele vor fi închise abia anul viitor. Până atunci se vor monta parapeții și gardurile. Adică exact elementele de protecţie care ar fi schimbat cel mai probabil soarta arădeanului de 29 de ani. De asemenea, de-a lungul noii autostrăzi, care se întinde pe 32,25 de kilometri și care a costat aproximativ 135,43 milioane de euro, încă nu există benzinării, toalete sau spații de servicii.
Liber pe autostrada Arad-Timisoara si centura Aradului
Citiți principiile noastre de moderare aici!