După ce a văzut pe teren, pe autostrada Arad-Timişoara şi pe centura Aradului în regim de autostradă, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu nu s-a arătat prea convinsă că acestea vor fi finalizate până la sfârşitul anului, aşa cum este prevăzut, potrivit propriilor declaraţii, în contracte. „După cum se prezintă, nu se finalizează în acest an”, a precizat oficialul bucureştean.
În pofida acestei evidenţe, ministrul i-a somat pe constructori, la Arad, să dea în exploatare atât autostrada Arad-Timişoara, cât şi centura Aradului în regim de autostradă în acest an. S-a arătat îngăduitoare doar când vine vorba de finalizarea tuturor lucrărilor şi predarea investiţiei, pentru care termenul a fost mutat rapid pentru primăvara anului 2012. Încă o decalare.
A precizat, în cadrul conferinţei de presă, faptul că, dacă aceste termene nu vor fi respectate, vor începe să curgă sancţiunile şi a mai adăugat că nu există acum nici o scuză pentru nefinalizarea acestor lucrări, decât lenea constructorilor, banii şi terenurile fiind toate puse la dispoziţie.
O lună pe DN79
Când a venit vorba de lucrările de pe DN79 Arad-Oradea, ameninţările au fost, însă, mai dure. Boagiu a precizat că firma are la dispoziţie doar o lună să se mobilizeze şi să prezinte un grafic de lucrări, în caz contrar urmând să rezilieze contractul şi să scoată din nou la licitaţie lucrarea. Şi asta înainte de a vedea cu adevărat dezastrul de pe DN 79, obiectiv programat pentru vizita ministrului sâmbătă.
Discursuri identice
Anca Boagiu nu a avut decât cuvinte dure la adresa constructorilor, fie ei cei de pe autostrada Arad-Timişoara, fie de pe celelalte drumuri naţionale şi tronsoane de autostradă. Un discurs, ce-i drept, extrem de asemănător cu cel al colegului de partid, Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor, care, în descinderile sale la Arad, a lansat aceleaşi ameninţări şi somaţii. Doar că, de atunci, lucrurile nu s-au mişcat prea mult, deşi a trecut un an iar cuvintele lansate au fost grele.
Lene şi rea -credinţă
Anca Boagiu nu s-a ferit să acuze constructorii de faptul că, de pildă, „au un nobil obiectiv de a cere bani pentru lucrări pe care nu le fac”, le-a spus pe faţă că sunt destui constructori care pot face aceste drumuri în locul lor, că ministerul e deschis doar pentru cei care sunt dispuşi să muncească, în timp ce ceilalţi pot pleca acasă chiar de pe noul terminal de la Timişoara, La final, i-a acuzat de rea voinţă pe cei care nu şi-au făcut treaba până acum.
Rămâne de văzut dacă acest discurs, unul parcă identic cu cele ale ex- miniştrilor de la Transporturi, va schimba ceva din realitatea de pe teren, acolo unde autostrada, filmată din nou de sus, e doar pe porţiuni iar asfaltul lipseşte pe multe dintre tronsoane.
Autostrăzile în cifre
124 de milioane de euro sunt alocate pentru centura Aradului în regim de autostradă, iar termenul de dat în exploatare fixat acum e finele lui 2011
140 de milioane de euro pentru autostrada Arad-Timişoara; cei 32 km ar urma să fie daţi în folosinţă, conform ministrului, la finele lui 2011
2012 recepţia finală pentru ambele tronsoane de autostradă care vizează Aradului şi a căror lucrări au început în 2009.
2013 termenul promis de ministrul Transporturilor pentru finalizarea autostrăzii Arad-Nădlac, aflată încă în procedura de licitaţie.
Adriana Barbu Dănilă
adriana.barbu@informmedia.ro
Drumuri reparate, centura si blocuri ANL, la Santana
Citiți principiile noastre de moderare aici!