Acest sistem care este coordonat de către ADI SIGD ARAD are patru mari contributori și nu poate funcționa în lipsa nici unuia dintre ei:
1. Arădenii care sortează din casă deșeurile în cele trei categorii ( reciclabile, biodegradabile și reziduale) și le depozitează adecvat în recipientele destinate fiecărui tip de deșeu (galben – plastic și metal, albastru – hârtie/carton, maro – biodegradabil, negru – rezidual, verde – sticla)
2. RETIM care colectează deșeurile colectate separat de către arădeni și le transportă la stația de sortare, stația de compostare sau la depozitare
3. RECONS care operează stația de sortare, făcând sortarea deșeurilor în vederea trimiterii deșeurilor reciclabile către reciclatori și a celor nereciclabile la depozitare.
4. FCC care operează deopotrivă stația de compostare cât și depozitul, făcând – după caz – compostarea sau depozitarea deșeurilor.
Cadrul de desfășurare ale punctelor 1 și 2 ale acestui sistem este determinat de legea salubrizării din Romania care reglementează atât contractul dintre ADI SIGD Arad și operatorul RETIM, cât și contractele individuale dintre RETIM și populație (gopodării individuale și asociații de locatari) sau agenții economici și instituțiile publice.
Reprezentații asociațiilor de locatari prin intermediul dnei Dorina Lupse, precum și al altor membri din conducerea ULAL Arad (domnii Edmond Hartmann și Flavius Nedelcu), cât și a multor altor administratori de asociații de proprietari, au participat la redactarea contractului prin negocierea anumitor clauze precum prelungirea termenului de plată al facturilor de la 15 la 30 de zile, eliminarea prevederilor legate de predarea recipientelor către asociația de proprietari, prelungirea datei limită de transmitere a numărului de persoane la ultima zi a lunii, iar prin semnarea contractului s-au angajat să participe la derularea sistemului.
În realitate, însă, de la data semnării acestui contract, nu numai că reprezentații ULAL nu susțin sub nici o formă colectarea separată a deșeurilor la sursă (punctul 1 de mai sus), ci fac tot posibilul să îi pună bețe în roate. Un exemplu pentru această atitudine este ultima campanie de denigrare a societății RETIM în spațiul public, prin campania mediatică în presa locala și social media, derulată de aceștia odată cu începutul unei inițiative ADI SIGD Arad și RETIM de informare a populației cu privire la regulile de sortare a deșeurile și sancțiunile impuse de lege pentru nerespectarea acestora.
Campania ULAL are pe agendă câteva puncte care sunt prezentate într-o manieră lipsită de orice adevăr:
Faptul că RETIM ar emite facturile mult prea devreme și le-ar data necorespunzător, ceea ce ar crea dificultăți administratorilor: O falsă problemă, facturile RETIM purtând data ultimei zile a lunii aferente prestării serviciului și fiind emise și trimise către abonați în primele zile ale lunii următoare, așa cum de altfel prevede contractul. Tocmai pentru a veni în sprijinul asociațiilor de proprietari, RETIM a acceptat că termen de plată pentru facturi 30 de zile în loc de 15 (mai mult decât prevede legea). În aceste condiții, 9% din asociații plătesc factura în termen de 15 zile, 64% plătesc intre 16 și 45 de zile și 27% plătesc într-un termen de peste 45 zile. RETIM nu a facturat penalități de întârziere, decât în situația (rar întâlnită) în care, după multe luni de întârziere compania RETIM a fost nevoită să apeleze la executarea silita.
RETIM ar emite facturile pe baza unui număr estimativ de persoane pentru a încasa mai mulți bani decât i se cuvin: Afirmație falsă: facturile asociațiilor de proprietari se calculează în funcție de numărul de locatari declarați de asociație (prin intermediul adiministratorilor), iar în lipsa acesteia pe baza numărului de persoane prevăzut în contract. Într-o manieră cât se poate de practică, discutată cu administratorii încă de la începutul colaborării, orice eventuale mici discrepanțe se reglează de către administratori de la o lună la alta. O analiză efectuată pe parcursul contractului asupra numărului de persoane declarat pe întrega perioada scursă până la acel moment, pentru un total de 1.661 de asociații, arată că după mai bine de un an și jumătate de operare 1.281 de asociații nu înregistrau nici o diferență între numărul de persoane declarate (și facturate de către noi) și numărul de persoane trecut pe liste de cheltuieli afișate în cadrul asociației, un număr de 258 de asociații nu declaraseră 10.803 de persoane și doar 16 asociații au declarat 260 de persoane în plus. Cifrele vorbesc de la sine, în nici un caz neputându-se vorbi de vreun număr de persoane facturat suplimentar de către RETIM, ci dimpotrivă.
Imagini de la punctele de colectare a deșeurilor care se doresc a atesta o așa zisă manieră defectuoasă de prestare a serviciului de colectare. Se înțelege că ULAL încearcă să demonstreze că operatorul nu colectează deșeurile ajungându-se la situații precum cele prezentate în imagini.
Realitatea este că infrastructura de colectare a deșeurilor existentă în Arad asigură capacitate de depozitare suficientă pentru asociațiile de proprietari, iar ridicarea se face zilnic (sau 6 zile din 7), colectându-se deșeurile menajere depotrivă din recipiente, cât și de lângă acestea. Întrebarea corectă este de fapt de ce se ajunge în situația în care punctele de colectare sunt inundate de deșeuri? De ce sunt containerele pline și deșeuri de toate felurile lăsate chiar și lângă containere?
Răspunsurile sunt în continuare și țin de încălcarea flagranta a regulilor și a legii de către unii dintre utilizatori:
– La punctele de colectare abandonează deșeuri persoane care nu sunt arondate: agenți economici (în cantități mai mult decât semnificative) sau locuitori de la case (deșeuri voluminoase, vegetale, din amenajări ale locuitelor, etc)
– Unii dintre locuitorii arondați nu respectă regulile de colectare separată și depozitează deșeuri reciclabile puse în amestec cu deșeurile reziduale
– Deșeurile reciclabile (în special ambalajele) sunt depozitate la punctul de colectare în starea lor „naturală”, adică nepliate și nestrivite, ocupând în mod inutil spațiu și creând un aspect vizual neplăcut.
Aceste situații sunt în mod clar probleme de comportament, de nerespectare a regulilor de depozitare a deșeurilor: prin urmare, absolut toți actorii trebuie să se implice în a rezolva aceste lucruri, deopotrivă asociații de proprietari și ULAL, RETIM și autoritățile publice. RETIM nu reprezintă cauza ce generează situația neplăcută prezentata și nu poate singur, în nici un caz, să fie soluția acesteia.
Nu în ultimul rand pe lista falselor acuze aduse de ULAL se afla spălarea și curățarea periodică a recipientelor de la punctele de colectare de la asociațiile de proprietari: Patru administratori, reprezentanți ai asociațiilor de proprietari au depus un număr de 157 de cereri (113 depuse de un singur administrator), invocând faptul că RETIM nu ar fi prestat niciodată serviciile de spălare și curățare periodică menționate, fapt pentru care consideră că trebuie aplicate penalități de 3% pentru toate facturile emise de la începutul contractului (aprilie 2018) și până în prezent, amenințând că în caz contrar contractul este reziliat.
Această prestație este reglementata prin contract a se efectua de doua ori pe an în perioada mai – septembrie. RETIM a prestat aceste servicii fiind monitorizat permanent de către ADI SIGD Arad și Primăria Municipiului Arad. Mai mult decât atât, RETIM este nevoit că zilnic să curețe de la respectivele platforme cantitățile impresionante de deșeuri ce se regăsesc în afara recipientelor de colectare, din cauza indisciplinei unor utilizatori, angajând costuri suplimentare ce nu au fost recuperate.
În data de 23 februarie a avut loc o întâlnire de mediere cu reprezentanții ULAL, solicitată de către RETIM și organizată de ADI SIGD Arad, la care au participat și reprezentanții Primăriei Municipiului Arad.
Tot în 23 februarie ULAL a emis un comunicat de presa în care relatează trunchiat și eronat conținutul discuțiilor purtate, aducând în spațiul public mai multe informații, care în opinia companiei RETIM, sunt menite să inducă în eroare opinia publica, printre care riscând să fie chiar asociațiile de proprietari și președinții acestora.
Cel mai probabil pentru a nu fi trași la răspundere pentru faptul că au blocat o relație contractuală între asociațiile pe care le reprezintă și operatorul de salubrizare, invocând motive nereale și interpretând în mod nelegal clauzele contractului de salubrizare, reprezentanții ULAL susțin mai multe neadevăruri.
Astfel ULAL ”propune” ca „toate contractele să se încheie între operatorul RETIM și fiecare proprietar de apartament, iar încasarea sumelor să se facă direct de către RETIM de la fiecare abonat și nu prin intermediul asociațiilor de proprietari”.
Această „propunere” nu este legală. Cadrul legislativ care reglementează atât activitatea de salubrizare cât și regimul de funcționare al asociațiilor de proprietari prevede că doar asociația de proprietari încheie contract cu operatorul, aceste cheltuieli cu salubrizarea fiind cheltuieli comune ale asociației.
Regulamentul de salubrizare al județului Arad este o transpunere a reglementarii naționale, a unui cadru legal general, și prevede că în cazul asociațiilor de proprietari, acestea încheie contractul de salubrizare cu operatorul.
Chiar și Legea 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor la art 82 spune practic același lucru – „Cheltuielile repartizate după numărul de persoane reprezintă cheltuielile asociației pentru: apă rece, caldă și canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrică utilizată pentru funcționarea instalațiilor comune, inclusiv a ascensoarelor; colectarea deșeurilor menajere, vidanjare.”
Această campanie de dezinformare este folosită de către ULAL pentru a forța rezilierea contractelor cu asociațiile, situație în care conform legii, Primăria Municipiului Arad va deconta operatorului serviciile prestate și va recupera costurile de la asociațiile de proprietari prin intermediul taxelor de salubrizare. În aceasta situație, asociațiile de proprietari riscă, conform legii, să fie amendate pentru lipsa contractului de salubrizare.
Astfel, litera c) a Art. 26(1) din Legea nr. 101/2006, prevede că „utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin a) tarife, în cazul prestațiilor de care beneficiază individual, pe bază de contract de prestare a serviciului de salubrizare; b) taxe speciale, în cazul prestațiilor efectuate în beneficiul întregii comunități locale; c) taxe speciale, în cazul prestațiilor de care beneficiază individual fără contract.”
RETIM dorește ca cetățenii Aradului să cunoască aceste realități și – totodată – îi invită pe președinții asociaților de locatari să contacteze compania pentru a discuta în mod direct orice aspecte legate de situația creată. Compania dorește să le înțeleagă orice nemulțumiri și să le ofere soluțiile pe care le are la dispoziție, sau să îi îndrume către cei care le pot oferi aceste soluții.
Totodată, RETIM dorește că aceștia să fie bine informați, evitând astfel neînțelegerile și neplăcerile ce pot să apară în urma semnării unor cereri care nu au nici bază reală și nici legală.
Reprezentanții companiei rămân optimiști în ceea ce privește schimbarea modului în care privim cu toții gestiunea deșeurilor, cetățeni, operatori în domeniul salubrizării, autorități publice locale, înțelegând că schimbarea de abordare este absolut necesară în demersul comun de a trece de la „strângerea gunoiului” la „colectare separată și reciclare”.
Trimite articolul
Xpenibil retim penibil..vedem toti esecul adi deseuri mintiti cu nerusinarw
-
Cine e Adi?
daca aceasta firma ar ridica gunoiul de pe langa pubele ar fi in regula
Dar de ce domnii gunoieri nu ridica de ex. ampora cutii de carton sau folii de plastic ce provin de la ambalajele TV electrocasnice mobila etc puse acolo de locatari care nu au unde in alta parte sa le pună .? asa ca………….
Si daca tot e vorba de selectarea gunoiului la depunerea in pubele normal ar fi ca firma sa faca acest lucru la sediul ei cauic spatiu are si mai creeaza si niste locuri de munca . Unde sa pastreze de ex. inr-o garsonierea de 30-40 mp o familie mai multe cosuri de gunoi pe categorii? in dormitor in bucatarie sau in baie, unde ca loc nu e . E mult si un singur cos desigur dar atat se poate nu mai mult.
Mare diferenta intre cum au lucrat cei de la Polaris si cum lucreaza cei de la RETIM sa fie clar!
Oare nu se gaseste un operator -salubritate mai eficient? Intreb si eu asa ca tot omu, …………
-
Desigur POlaris era firma privata si Retimul este al primariei Cimisoara ,recte PNL,de acea a adus-o falconeti.Asta este diferenta,corb la corb nu-si scoate ochii.
Si eu cum sortez in cele 5 categorii mentionate? Ca am primit doar 2 pubele: un maro si una galbena. Si, oricum, Retim colecteaza in 3 zile, o zi pentru gunoi menajer, o zi pentru biodegradabil si o zi pentru reciclabil. Degeaba separ plasticul si metalul de hartie si carton, ca tot intr-o masina merg toate …
Pe bune Retim??? Bete in roata???
Ce bete in roata sa va bahe Ulal cand de exemplu la ghena de gunoi din parcare situata intre X42 si X5, in spate la Biserica Romano-Catolica Vlaicu tomberoanele sunt vesnic cu varf. Camd parcarea din jurul genei este mereu plina cu gunoaie luate de vand din gena. Cand nu ai unde sa arunci gunoiul ce sa mai vorbim de selectare si etc.
Complect fals ce se afirma de Retim,Exemplu vine masina pt.gunoi si toate pubelele din boxa blocului se descarca dea valma chiar daca sunt sortate pe categorii,atunci noi locatarii de ca sa le punem separat?????????????POLARIS avea masina care colecta
numai plasticul si cartonul .
Bine ,bine,facturi,facturi…plătim ? plătim da ce te faci ca in cazul străzii mărului se ridică gunoiul o dată la 1 sau două?! tu eștibobligat să le plătești integral facturile lunar,nu?! pentru servicii de care nu beneficiezi ,este adevărat că pe acea strsdă din câte știu eu o singură famili plăteștè facturile consecutiv,lunar ceilalți au fost dați in judecată de către Retim pentru neplată a serviciului neefectuat(!😄😄😄)
Cei de la RETIM nu colecteaza tot gunoiul !!!!! daca-l pui in saci de plastic sau toaletezi copaci din fata casei ai faci snop ( legatura ) ramane in strada sa nu mai vorbesc despre faptul ca DACA-L PUN IN MAI MULTE PUBELE EI IMI RIDICA DOAR UNA ; va rog sa tineti cont ca am frontul stradal undeva la 600 m patrati — stau pe coltul strazi — daca nu mentin curatenia stradala vin cei de la POLITIA LOCALA si ma sanctioneaza. Sa nu uitam faptul ca pe la sfarsitul anului trecut a aparut un articol pe ARADON ca aradeni nu sunt interesati de materialele pentru realizarea compostului !!!
Retimule tu și cei care te susțin să vă dați cu capul de zid! Voi ” tunați” atât cetățenii cât și firmele. La firme aveți 4 tarife deși ați ofertat un singur tarif ( global) apoi sprijiniți de ADI ați început să ne “faceți” facturi pe patru feluri de gunoi că nu mai știe nici dracu ce plătim. O să facem întrebări și noi pe la ANRSC și pe la cine va lăsat să faceți asta. Și apoi o să restituți banii.
Retim trebuie sa informeze asociatiile de proprietari cum aduna deseurile. Daca am o pubela galbena si una neagra ce si unde pun ? Sa faca informari. Pe hartie cu intalniri cu ce se poate. Dar din amenajari de apartamente unde punem gresia sparta, geamuri schimbate ? Dar deseurile din spatiul verde din jurul blocului unde il pun ? Astept luna octombrie luna curateniei ? Nu este clar ce si cum se colecteaza. De aici incep discutiile si nervii.
Articol platit. Platit din banii noștri ca ne-ati mărit taxa de gunoi.
Sa veniți naibii sa colectați gunoiul nu sa va țineți de articole plătite. Mereu se aduna gunoi pe langa tomberoane pentru ca nu colectați la timp. Adunați tot în aceeași masina si pe noi ne amenințați ca nu colectam selectiv.
Bibart, cat ii mai ții în palme?! Vezi ca noi te-am votat si poate nu mai pupi inca o data primaria!
Daca citești ce scrie retim in articolul asta, reiese clar ca aradenii – partenerii lor din contract – fac mizerie, nu colectează selectiv, nu declara cate persoane sunt in bloc, nu platesc la timp, arunca pe langa ghene etc.
Baaaa… nu va meritam serviciile impecabile. Plecați si lasati-ne sa plângem dupa voi si serviciile voastre. Dar renunțați la noi de maine. Suntem niște prosti ignoranți care nu merita tomberoane curate, serviciile voastre de calitate și superba firma ca retim