Anul acesta nu a fost ușor pentru oamenii din industria cafelei, inclusiv pentru 25 de milioane de fermieri mici care sunt responsabili pentru cultivarea a 80% din cafeaua mondială. În total, 125 de milioane de oameni depind de cafea pentru existența lor, de la transportul și prăjirea boabelor până la vânzarea produsului final. Bariștii și proprietarii de cafenele au fost printre primii care și-au închis ușile afacerilor lor, odată cu pandemia. Unii nu și le-au redeschis niciodată.
În ciuda mediului de lucru incredibil de dificil impus de restricțiile Covid-19, consumatorii au reușit încă să se bucure de băutura preferată, datorită în mare măsură rezistenței producătorilor de cafea și a lanțurilor de aprovizionare.
De ce unele părți ale industriei au prosperat în timp ce altele s-au străduit să supraviețuiască? Și cum au inovat producătorii și comercianții pentru a continua să ne livreze doza zilnică de cofeină?
Cel mai mare producător de cafea din lume, Brazilia, a avut un an dificil. Recoltele de cafea fluctuează în mod natural de la an la an, deoarece boabele premium – arabica – urmează un ciclu bienal. Arabica reprezintă cea mai mare parte a recoltei de cafea din Brazilia și, deși eforturile de a netezi ciclul de la un an la altul au contribuit la îmbunătățirea consecvenței fiecărui profit anual, există totuși o scădere în producția de boabe în ultimii ani.
Cu o producție de 67,9 milioane de pungi de cafea, fiecare cântărind 60 kg, 2020/21 va fi cel mai bun an înregistrat pentru producția de cafea în Brazilia – în creștere cu peste trei milioane de pungi comparativ cu anul precedent pentru arabica.
Producătorul de cafea Daterra nu face excepție. Agronomul șef al Daterra, João Reis, prognozează o recoltă „excepțională” pentru cantitate și calitate anul acesta, deoarece condițiile meteorologice au funcționat în favoarea lor. Problema pusă de coronavirus pentru Reis a fost în recoltarea recoltei. Reis văzuse știrile despre închiderea afacerilor din Asia la începutul anului și începuse să facă pregătiri. El se bazează pe muncitori migranți din nord-estul Braziliei, care stau în căsuțe pe proprietatea Daterra. Odată cu regulile de distanțare socială, el a trebuit să se pregătească pentru a avea jumătate din numărul lucrătorilor migranți care să stea la fermă, ceea ce înseamnă că recoltarea va dura mai mult.
Ideea era de a organiza recoltarea în condiții de siguranță, cu mai puțini muncitori înainte ca ploile să strice boabele. Din fericire pentru Reis, cerul a rămas senin. Recolta fermei din acest an este stabilită la 6.000 de tone (aproximativ 100.000 de pungi), spune el. „În 2019, am umplut 70.000 de pungi de cafea.”
Italia este o țară a iubitorilor de cafea și majoritate populației deține un espressor de cafea în bucătărie. Fiind una dintre primele națiuni din Europa care a impus restricții stricte la ieșirea din casă, consumatorii au trebuit să se adapteze rapid pentru a-și rezolva problema zilnică.
Vânzările de produse alimentare de cafea au crescut cu 23% în prima săptămână completă de lockdown în Italia. Renata Bracale de la Universitatea Molise din Italia și Concetta Vaccaro de la institutul de cercetare socioeconomică Censis din Roma au comparat cumpărăturile săptămânale cu vânzările echivalente în 2019. Metoda nu este perfectă, deoarece vânzările de la an la an ar putea fluctua din orice motiv, dar în comparație cu creșterea cu o singură cifră pentru vin și bere, cafeaua a fost un produs de care italienii nu s-au putut lipsi.
Pentru cafenele și cafenele, imaginea a fost mai puțin roz. Leonardo Lelli, un prăjitor de cafea din Bologna, a știut imediat că Covid-19 va provoca haos pentru afacerea sa. Cu centrul focarului în nordul țării, Lelli a fost în mijlocul furtunii. 90% din boabele Lelli sunt vândute la cafenele, restaurante și hoteluri, care au fost printre primii care au închis. „Am rămas fără muncă cu depozite pline de materii prime”, spune Lelli. Nu era singurul. Reis spune că unii dintre clienții Daterra aleg boabe mai ieftine sau întârzie comenzile pe măsură ce încearcă să se descurce în pandemie.
Cu puține opțiuni de a-și vinde producția, Lelli a decis să cedeze o parte din aceasta lucrătorilor din prima linie și să vândă online, cât aștepta ca furtuna să treacă.
După luni în care a pierdut aproximativ 90% din cifra sa de afaceri normală, lucrurile se îmbunătățesc. „Astăzi suntem aproape de cifra de afaceri pre-lockdown”, spune Lelli.
Într-o industrie în care atât de multe se schimbă rapid, de la care oamenii cumpără cafea la modul în care o consumă, există unele avantaje. „Comerțul electronic a crescut foarte mult și acum este foarte ușor de utilizat pentru consumator”, spune Lelli. Este o schimbare care ar putea modifica fața industriei cafelei așa cum o cunoaștem. „După părerea mea, este aici să rămână.”
Trimite articolul
XCeva advertorial cu alcool, nu aveti ? Ca nu toti amut la fel prin pandemie 😂