Deși contractul de prestări servicii dintre operator și utilizatori este un contract de adeziune, elaborat în baza contractului cadru – Ordinul ANRSC nr. 112/2007, cu o structură/conținut clar definite, ce nu pot fi negociate după propriul interes al părților, am înțeles să dăm curs invitației ULAL de a discuta pe marginea acestui contract, în ideea de a aduce un plus colaborării dintre operator și beneficiari, prin rezolvarea unor probleme reale cu care se confruntă administratorii și președinții de asociații în desfășurarea activității.
În cadrul mai multor discuții succesive în perioada ianuarie – martie 2024, au fost identificate și rezolvate mai multe aspecte:
-
Decalarea termenului de raportare a numărului de persoane pentru a optimiza gestionarea cheltuielilor până pe data de 25 a lunii următoare;
-
Modificarea modalității de comunicare a tarifelor;
-
Stabilirea că ultimul număr de persoane raportat rămâne în vigoare pentru perioadele contractuale următoare;
-
Înlocuirea recipientelor deteriorate în cel mult 48 de ore lucrătoare.
De asemenea, au fost eliminate din contract clauze conform solicitărilor – un astfel de exemplu fiind dezinsecția și deratizarea, nefăcând obiectul contractului, respectiv aplicarea tarifului pentru lipsa colectării separate a deșeurilor – care este reglementată de acte specifice ale administrației locale.
În data de 27.03.2024 a fost transmisă forma finală a contractului, care incorpora toate solicitările de modificare formulate de către ULAL în ultima întâlnire.
În ceea ce privește o nouă rundă de discuții solicitată de ULAL prin comunicatul din 10.04.2024, pe marginea celor 2 subiecte semnalate, precizăm următoarele
1. Separarea deșeurilor municipale de către utilizatori este o obligație legală – legea nu face nicio excepție sau vreo derogare în acest sens (a se vedea art. 33 alin. (6) lit. d) din Legea nr. 101/2006; art. 15 alin (1), art. 16 alin. (1) și art. 30 alin. (4) din OG nr. 92/2021). Prevederile se regăsesc în contractul actual, și în orice formă de contract de salubrizare de pe teritoriul României, sunt standard, nu pot fi eliminate. În acest sens, art. 7 al. j), la care se face referire, este o prevedere importantă din contractul cadru ANRSC, gândită pentru funcționarea în ansamblu a colectării separate a deșeurilor.
Pentru a veni atât în sprijinul utilizatorilor serviciului cât și a autorităților administrațiilor publice locale, subliniem că s-a stabilit, atât prin Minuta nr. 2775/15.03.2024 încheiată ca urmare a ședinței din data de 21.01.2024, între RETIM și ULAL, cu participarea reprezentanților ADISIGD Arad și a Primăriei Municipiului Arad, cât și prin Procedura de aplicare a tarifului penalizator anexă a Contractului de concesiune nr. 4850/2023, că tariful pentru separarea necorespunzătoare a deșeurilor pentru utilizatorii serviciului nu se poate aplica decât ulterior securizării platformelor/punctelor de colectare.
2. Referitor la observația ULAL legată de art. 8 lit. t) din contractul cadru, care impune operatorului desfășurarea acțiunilor de dezinfecție și deratizare, dorim să clarificăm următoarele: obligația RETIM se limitează la menținerea în condiții salubre a punctelor de colectare situate pe domeniul public. Nu sunt incluse în responsabilitățile noastre desfășurarea programelor de dezinsecție, dezinfecție și deratizare, acestea nefiind prevăzute în contractul de concesiune încheiat cu ADISIGD, nici în contractul de salubrizare cu utilizatorii. Din acest motiv, clauzele referitoare la aceste servicii au fost eliminate atât pentru operator, cât și pentru utilizatori.
Menționăm de asemenea că atât studiul de fezabilitate cât si Contractul de concesiune au fost în dezbatere publică, la acel moment nefiind semnalate de reprezentanții cetățenilor aspectele aflate în discuție.
Având în vedere aceste precizări, considerăm că nu există niciun impediment în semnarea contractului de salubrizare.
În acest sens, echipele RETIM contactează reprezentanții asociațiilor pentru programarea în vederea semnării contractului. Rugăm reprezentanții să dea curs invitației și să respecte planificarea făcută împreună cu agentul de contractare, evitând astfel situația în care asociațiile pe care le reprezintă vor fi utilizatori fără contract, situație în care se aplică procedura de impunere a unei taxe speciale de salubrizare ce poate fi de trei ori mai mare decât tariful obișnuit, conform Legii 101/2006, art. 51 alin 1 respectiv Ordinul ANRSC nr. 640/2022, art. 9 alin. 1.
Pentru informatii suplimentare, vă stăm la dispozitie la punctul de lucru al operatorului din Piața Plevnei nr. 3, ap. 1, jud. Arad, între orele 08 – 20, de luni până vineri sau la telefon 0374 885 692, respectiv prin email la adresa arad@retim.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!