Având în vedere redeschiderea cabinetelor medicale, ne-am gândit că ar fi momentul pentru a continua seria interviurilor noastre cu Dr. Călin Cioban, de la clinica Denta Max,(www.dentamax.ro) medic stomatolog, cu peste două decenii de experiență. Cele prezentate mai jos se adresează atât colegilor mai tineri din domeniul stomatologiei, cât și pacienților.
Dr. Călin Cioban este medic specialist în protetică dentara, fiind Doctor în Stiințe Medicale, titulatură obținută la Universitatea Victor Babeș Timișoara. Deține din 2005 competență în Implantologia Orală, obținută la Spitalul Militar București și un Masterat în Endodonție Clinică la Universitatea Carol Davila București.
În prezent coordonează Clinica de Implantologie Orala si Stomatologie Denta Max din Arad, unde principalul domeniu de activitate este implantologia orală și microchirurgia, cuprinzând orice tratamente dentare care se efectuează sub microscop si laser, de mare precizie, pe principiul minim invaziv.
–Domnule doctor Călin Cioban, ne revedem dincolo de pragul unei clinici de stomatologie după o pauză forțată de două luni, din cauza pandemiei de coronavirus. Care sunt primele aspecte de care trebuie să se țină cont pentru reluarea activității?
–În primul rând ar trebui să începem de la protecția pacienților și a personalului medical. În cabinetele unde au existat condiții standard de igienă, cum este și cazul clinicii de implantologie orala si stomatologie din Arad,Denta Max, nu s-au schimbat foarte multe lucruri. Noi și până acum aveam mijloace de sterilizare a suprafețelor, a aerului și a mediului de lucru. Dar, de acum înainte, toate clinicile și cabinetele vor trebui să aibă gelul dezinfectant pentru mâini, aparatele care protejează cu o folie încălțămintea pacientului, becurile cu raze ultraviolete, sterilizatorul de aer, autoclavul, halatele, măștile. Tot timpul există un stardard și în orice domeniu se lucrează sau se lucra până acum peste sau sub acest standard.
De acum însă, pe buna dreptate, legea obligă toate cabinetele de stomatologie să dețină minimul necesar pentru siguranța angajaților și a pacienților.Clinica de implantologie orala Denta Max, de exemplu ,are in protocol becurile UV , autoclav , etc, de 20 de ani. Deci pentru clinica noastra schimbarile nu sunt dramatice .
–Din acest punct de vedere, îmbunătățirile ar trebui să fie imediate.
–De când a venit această criză, în stomatologie, cei care lucrau sub standard vor fi obligați să ridice nivelul calitativ. Trebuie să protejăm atât medicii, cât și pacienții. Dacă medicul nu se protejează, nici pacientul nu va putea fi protejat și invers. Nu putem vorbi de jumătăți de măsură. Toți, atât medicii cât și pacienții, trebuie să fie conștienți de faptul că stomatologia nu va mai fi ce a fost pentru, zic eu, o perioadă lungă. Va fi complet schimbată, privind anumite protocoale.
–Care sunt primele schimbări pe care le vom întâlni în cabinetele medicale?
–Prima schimbare constă în triajul pacienților. Programările se vor efectua doar telefonic, pacienții vor completa un chestionar cu câteva întrebări, în urma căruia vor putea fi programați. Pacienții vor veni singuri la cabinet, cu excepția minorilor, a persoanelor cu handicap sau a vârstnicilor, dacă este cazul. În sala de așteptare va sta un pacient sau maxim doi, dacă există un spațiu de minim doi metri între ei, ceea ce, să recunoaștem, este o condiție greu de îndeplinit pentru cabinetele mici. Pacientului i se ia temperatura, care trebuie să fie sub 37.3 grade (în caz contrar se revine peste 10 minute, iar dacă temperatura nu a scăzut, pacientul este reprogramat) pentru a intra în cabinet, se va dezinfecta pe mâini, își va lua încălțătoarele, va primi halat, bonetă, mască și va intra singur în cabinet. Evident, odată ajuns pe scaun își va da jos masca, urmând ca la plecare să primească una nouă din partea noastră. Vorbim de o lege dată de sus, de la Minister și Guvern. Acest lucru este impus, nu este un moft!
–Practic, se va lucra cu ușa de la cabinet încuiată?
–Așa este. Au dispărut vremurile în care pacientul bătea la ușă cu scopul de a se programa. De asemenea, pacienții care veneau cu biletul de avion sau cu invitația de la nuntă pe masă, adică aveau nevoie de refacerea danturii în două săptămâni și se programau la dentist de trei ori pe zi, pentru că li se termina concediul și erau nevoiți să se întoarcă în străinătate, nu vor mai putea fi tratați în acest mod, din motive evidente și de la sine înțelese. Există niște protocoale, sunt și alți pacienți care necesită intervenții. În plus, nu e totuna dacă medicul și pacientul au contact o jumătate de oră sau două ore, din punct de vedere al riscului de îmbolnăvire pentru amândoi.
–Cu cât se va modifica timpul dintre pacienți?
–După ce terminăm tratamentul unui pacient, se dezinfectează aparatura, mobilierul, se aerisește 10-15 minute, se pornește lampa cu raze ultraviolete (aparatul de sterilizare a aerului funcționează nonstop, zi –noapte) 15, 20 sau 30 de minute, în funcție de puterea lămpii. În acest timp nu are voie să stea nimeni în cabinet. Timpul de igienizare între pacienți a crescut, iată la 30-40 de minute. Asta înseamnă că, din opt ore, nu vei mai putea să te ocupi de 10 pacienți, ca și până acum, ci de maxim 5. Maxim! Asta, desigur, dacă vrei să respecți legislația și să nu pui sub risc pacientul sau angajații.
–Aceste schimbări se vor reflecta în prețul tratamentelor?
–Nu, cel puțin la început. Sărim în ajutorul pacienților și Clinica de Implantologie orala si Stomatologie Denta Max va suporta toate aceste costuri. În țările dezvoltate ale Europei, statul suportă cheltuielile in ceea ce priveste halate, măști, îmbrăcăminte de protecție – integral sau cel putin o mare parte din costul lor. La noi nu cred că va fi posibil acest lucru. Să vă dau un exemplu: o clinică cu zece medici, unde fiecare medic are patru pacienți pe zi, ar avea nevoie de 40 de halate pentru medici și încă 40 pentru pacienți, zilnic, având în vedere că halatul trebuie schimbat după fiecare pacient. Plus alte înca o gramadă de materiale. Costurile ar deveni, astfel, astronomice. Repet, clinica noastra nu percepe niciun cost suplimentar. Așa zisa TAXĂ COVID la noi NU exista. Și, mai mult, probabil și alți colegi din Arad și din tara nu aplică aceasta taxă. Este până la urmă o chestiune de marketing și depinde de puterea economică a fiecărei clinici / cabinet în parte.
–Ce le transmiteți pacienților în acest sens?
–Rog pacienții să se spele cu sfințenie pe dinți, să păstreze o igienă orală bună, deoarece stomatologia nu va mai fi, cel puțin pe termen scurt, ce a fost. În prima zi, la redeschiderea cabinetelor medicale, am avut peste 80 de telefoane, pacienții fiind programați pe un interval de timp mai mare de o lună. Chiar pentru un consult de 10 minute, timpul de așteptare dintre pacienți va ajunge la aproape o oră, după cum am explicat.
–Cât timp vor fi menținute aceste condiții?
–Atâta timp cât vor hotărî cei „de sus”. Sunt prea mic ca să pot face astfel de estimări.
Din alt punct de vedere, odată ajunși la un standard, nu cred că ar exista motive să se revină sub acel standard.
Așadar, mult timp de acum înainte…
–Se pot evita frezele cu aerosoli?
–Nu prea se pot evita, mai ales în cazul detartrajelor. Pacienții cu detartraje sau proceduri care generează aerosoli sunt tratați în spațiu separat și la final de program pentru a evita la maxim contaminarea. De aceea,la Clinica de Implantologie Orala Denta Max, avem aparatele de sterilizare a aerului cu filtre DFS. Acest aparat este acreditat în SUA ca dispozitiv medical, este folosit în spitalele din SUA și nu numai, are omologare CE,nu este luat de la supermarket. Filtrul funcționează non-stop, aparatul mergand zi -noapte, împotriva bacteriilor, a virușilor, a fungilor, a gripei aviare, porcine sau a TBC, a prafului, a polenului ori a unor compuși chimici dintre care amintim benzeni, cloruri etc.
A consemnat Bogdan Cioara
Calin Cioban DDS,MsD, PhD
Specialist in Prosthodontics &
Oral Implantology
ICOI Fellow
www.dentamax.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!