Reporter: Bună ziua, doamna Hotăran! Mulțumim că ați acceptat acest interviu. Recent, s-a publicat la transparență Ghidul solicitantului pentru programul Start-Up Nation. Ce ne puteți spune despre acest lucru?
Teodora Hotăran: Bună ziua! Da, într-adevăr, zilele trecute a fost publicat Ghidul solicitantului pentru programul Start-Up Nation. Este un moment important pentru toți cei interesați de accesarea fondurilor nerambursabile, deoarece ne pregătim să demarăm acest program.
Reporter: Care sunt noutățile din acest an pentru programul Start-Up Nation?
Teodora Hotăran: Una dintre cele mai importante noutăți din acest an este structura programului, care se desfășoară în două etape. Prima etapă este cea de formare antreprenorială, unde viitorii antreprenori se vor înscrie și vor urma cursuri antreprenoriale. Aceasta este o oportunitate excelentă pentru a dobândi cunoștințele necesare pentru a-și dezvolta propriile afaceri. A doua etapă implică transmiterea planurilor de afaceri. Aceasta este etapa în care ideile de afaceri vor fi evaluate și selectate pentru finanțare.
Reporter: Am înțeles că sunt și alte noutăți financiare în acest an. Ne puteți oferi mai multe detalii?
Teodora Hotăran: Desigur! Suma nerambursabilă accesibilă a crescut la 250.000 lei, ceea ce reprezintă un sprijin semnificativ pentru viitorii antreprenori. De asemenea, este inclusă o cofinanțare minimă de 10% (adică 27.778 lei), ceea ce înseamnă că beneficiarii trebuie să contribuie cu această sumă pentru a putea accesa fondurile nerambursabile. Această măsură este binevenită, întrucât crește implicarea și responsabilizarea viitorului antreprenor în ceea ce privește întreaga investiție, modul în care este gândită și ulterior implementată. Întrucat programul mentine în continuare obligativitatea de a asigura două locuri de muncă pentru o perioadă de 2 ani, se poate remarca faptul că și finanțatorul dorește să sprijine cele mai viabile idei de afaceri, care vor avea capacitatea de susținere și dezvoltare în perioada de sustenabilitate.
Reporter: Cine se poate înscrie la acest program, în special la prima etapă de cursuri de formare profesională?
Teodora Hotăran: La prima etapă de cursuri de formare profesională se pot înscrie persoanele fizice care se încadrează într-una dintre următoarele categorii:
-
Pilonul I – Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor (inclusiv B/IF):
-
Tineri cu vârsta între 18 și 30 de ani neîmpliniți, inclusiv persoane reîntoarse în țară.
Locuri disponibile pentru 25.000 de persoane, din care 10% de etnie romă.
-
Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul persoanelor din grupul-țintă:
-
Tineri cu vârsta între 30 și 35 de ani neîmpliniți
-
Persoane în căutarea unui loc de muncă, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane inactive.
-
Persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii: persoane cu nivel scăzut de instruire (ultimul nivel de școlarizare absolvit fiind ISCED 2), persoane cu dizabilități, persoane din comunitățile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zonele rurale, persoane eliberate din detenție, tineri postinstituționalizați, inclusiv persoane reîntoarse în țară.
-
Persoane reîntoarse în țară: cetățeni români care fac dovada domiciliului sau rezidenței în străinătate pentru 12 luni consecutive anterioare înscrierii în cadrul modului 1 al aplicației electronice.
Locuri disponibile pentru 4.600 de persoane, excluzând B/IF.
Reporter: Ne puteți oferi mai multe detalii despre calendarul programului?
Teodora Hotăran: Sigur! Prima etapă, cea de formare antreprenorială, este așteptată să înceapă în 10 octombrie și să se desfășoare pe parcursul a 4 luni. În paralel cu această etapă, se va desfășura și etapa a doua, de transmitere a planurilor de afaceri. Ca perioadă de așteptare, viitorii antreprenori trebuie să se pregătească pentru prima parte a anului viitor ca începere a perioadei de contractare, după care vor putea demara etapa de implementare. Un aspect foarte important de subliniat este capacitatea viitorului antreprenor de a face dovada cofinanțării proprii la momentul semnării contractului de finanțare. Incapacitatea de a face dovada cofinantarii prin transmiterea unui extras de cont bancar cu dovada acestei sume, atrage implicit neasumarea contractului de finantare de catre MEAT, respectiv pierderea sansei de finantare. Din acest motiv, este foarte important ca viitorii antreprenori sa isi asume cofinatarea pentru care au o capacitatea reala de face dovada.
Reporter: Cum poate HBM Consulting să ajute viitorii antreprenori în acest proces?
Teodora Hotăran: La HBM Consulting, oferim servicii integrate, asigurând întregul parcurs necesar. Începem cu cursul de formare profesională, în care viitorii antreprenori sunt susținuți de un consultant senior pentru acumularea tuturor cunoștințelor necesare. În cadrul acestui curs, viitorii antreprenori vor fi îndrumați și susținuți în vederea realizării întregului plan de afaceri cu care vor aplica în etapa a doua. Tot în această perioadă, vor beneficia de serviciile juriștilor noștri pentru înființarea societăților. Ulterior, societatea noastră îi va sprijini pe tot parcursul pe care îl vor urma, atât în privința colaborării cu finanțatorul, cât și ulterior în perioada de implementare, în identificarea și colaborarea cu băncile partenere, firmele de contabilitate și furnizorii. Antreprenorii vor fi inițiați și îndrumați și în procedurile de achiziție publică și de informare și publicitate, pentru a ne asigura că respectă procedurile legale în vigoare. Colaborarea cu societatea noastră se încheie doar după finalizarea procedurilor de decont și intrarea în perioada de monitorizare.
Reporter: Care este procedura de înscriere pentru accesarea serviciilor HBM Consulting?
Teodora Hotăran: Accesarea acestui program începe prin asigurarea preînscrierii la cursurile de formare antreprenorială pe care le vom susține. Înscrierea este disponibilă până în data de 25 septembrie, și se va face facil și transparent pe platforma noastră online: https://hbm-consulting.ro/products/hbm-startup-basic . Taxa cursului de antreprenoriat este de 792,40 lei și se achiziționează direct pe site, prin plata online. Este important de subliniat faptul că tuturor cursanților care finalizează cursul și obțin diploma de certificare li se va restitui taxa de curs, aceasta fiind decontată de către Ministerul Economiei și Antreprenoriatului. Astfel, cursul va deveni gratuit!
Reporter: Există vreun aspect important pe care doriți să-l subliniați în legătură cu activitatea HBM Consulting?
Teodora Hotăran: Da, vă rog să-mi permiteți să subliniez un aspect important al activității noastre, ca susținere și implicare în implementarea acestui program și în inițierea noilor antreprenori. Societatea noastră este printre puținele societăți de consultanță care într-adevăr susțin antreprenorii la început de drum și care nu percepe avans pentru acest program. Lucrăm integral doar pe baza de comision de succes, în sensul că onorariul serviciilor de consultanță este achitat doar de către societățile care obțin finanțarea. Considerăm că experiența noastră trebuie să fie cu adevarat îndrumarea acestor noi antreprenori.
Reporter: Mulțumim pentru informațiile oferite, doamna Hotăran! Mult succes în continuare!
Teodora Hotăran: Mulțumesc și eu! Sperăm să vedem cât mai multe afaceri de succes în urma acestui program.
Citiți principiile noastre de moderare aici!