În ultimii 20 de ani, gradul de utilizare a spațiului urban pentru activități de transport a crescut considerabil, cel mai mult din cauza creșterii numărului de autoturisme. Astăzi, arădenii dețin aproape 70.000 de autoturisme personale, aspect care pune presiune pe infrastructura orașului. Cererea tot mai mare pentru parcări rezidențiale, dar și în jurul zonelor de interes, produce schimbări în modul de utilizare a terenurilor.
Un autoturism stă parcat aproximativ 22 – 23 de ore din 24 și ocupă în staționare cel puțin 11,5 mp. De regulă, pentru un autoturism sunt utilizate într-o zi cel puțin 2 locuri de parcare, unul la reședință și unul la locul de muncă. Dacă luăm în considerare și locul de parcare utilizat la cumpărături sau aferent activităților de petrecere a timpului liber, o persoană poate utiliza și 4 locuri de parcare într-o zi. Astfel, nevoia continuă de noi parcări face ca orașul să piardă treptat importante rezerve de teren, care ar putea fi valorificate în interesul comunității ca spații verzi, locuri de joacă sau alte dotări importante pentru viața socială și culturală. De exemplu, spațiul alocat pentru 20 de locuri de parcare la sol este echivalent suprafeței necesare pentru un mic loc de joacă pentru copii, iar cel pentru 5 locuri de parcare ar fi suficient pentru amenajarea unui foișor.
Parcările din centru ocupă o parte considerabilă din carosabil, iar cele neregulamentare blochează adesea trotuarele. Străzi care ar putea funcționa ca legături pietonale și cu valoare ambientală sunt ocupate de mașini.
Proiectul european Space4People, în cadrul căruia Aradul este partener, se adresează exact acestor provocări. Prin schimburi de experiență cu alte orașe care se confruntă cu probleme similare și prin colaborarea cu comunitatea, administrația arădeană își propune să identifice soluții care să permită utilizarea mai eficientă și mai echitabilă a spațiului public.
În cadrul proiectului, Municipiul Arad se concentrează pe eficientizarea managementului parcării și dezvoltarea spațiilor pietonale. În prima fază a proiectului, au fost dezbătute cele două teme și au fost identificate posibile soluții pentru a crea mai mult spațiu dedicat pietonilor și mijloacelor alternative de transport. În faza a doua a proiectului, soluțiile identificate urmează să fie detaliate în cadrul unui plan de acțiune, testate și implementate.
Rețeaua URBACT de Planificare a Acțiunii este cadrul de colaborare dintre orașele participante la proiectul Space4People: Bielefeld (Germania) Nazaré (Portugalia), Valga (Estonia), Serres (Grecia), Panevėžys (Lituania), Arad (România), Guía de Isora, (Spania), Turku (Finlanda), Saint-Germain-en-Laye (Franța) și Badalona (Spania).
Grupul Local URBACT este principalul motor al procesului de planificare a unor măsuri locale pentru îmbunătățirea spațiului public. Reprezentanți ai unor instituții și organizații relevante din Arad, care au participat la grupurile de dezbatere organizate de administrația locală, și-au exprimat dorința de a face parte din acest grup de lucru.
Proiectul Space4People este co-finanțat de Uniunea Europeană din Fondul European pentru Dezvoltare Regională, prin intermediul Programului Operațional URBACT III.
Mai multe informații despre proiect se regăsesc la: https://urbact.eu/space4people și pe pagina Primăriei Arad http://www.primariaarad.ro/info.php?page=/infoeuropa/Proiectul_Space4People.html
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Citiți principiile noastre de moderare aici!