Arad, 22 ianuarie 2025 – Primăria Municipiului Arad, în parteneriat cu RETIM, anunță începerea distribuirii cartelelor de acces pentru noile insule ecologice digitalizate ce vor fi amplasate anul acesta în municipiu. Primele cartiere în care se implementează acest sistem modern sunt Aurel Vlaicu și 6 Vânători, unde vor fi puse în funcțiune 95 de insule ecologice. Amplasarea acestora se va realiza după ce fiecare gospodărie din zonele amintite va primi cartela proprie de acces, conform procedurii prezentate mai jos.
Cum se desfășoară distribuirea cartelelor?
Distribuirea cartelelor de acces începe la sfârșitul lunii ianuarie și va dura aproximativ o lună. Ea se va realiza astfel:
-
RETIM contactează administratorii sau, după caz, președinții asociațiilor de proprietari, care vor prelua cartelele;
-
Ulterior, administratorii sau președinții asociațiilor de proprietari, după caz, asigură redistribuirea imediată către locatari în termen de maximum 15 zile. Astfel, fiecare apartament va primi o cartelă unică, având un cod individual. Pe baza acestui cod, membrii gospodăriei (locatarii) își pot crea un cont pe aplicația mobilă MyAra.ro, care oferă o alternativă digitală pentru accesul la insulele ecologice, dacă utilizatorii nu au cartela asupra lor.
Practic, după finalizarea amplasării noilor insule digitalizate, beneficiarii proiectului vor putea depozita deșeurilor generate în locuința proprie în aceste recipiente prin două metode: folosind cartela de acces sau cu ajutorul aplicației MyAra.ro, pe care o pot instala pe telefoanele mobile.
Asociațiile de proprietari din Arad care utilizează deja insule ecologice nu vor fi incluse în acest proiect, întrucât acestea beneficiază deja de un sistem modern de colectare separată a deșeurilor. Este vorba despre asociațiile de proprietari din cartierele Alfa și Confecții. Proiectul în discuție se adresează exclusiv utilizatorilor de la blocurile alocate în prezent la containerele de la platformele de colectare a deșeurilor.
Cum funcționează noile insule ecologice?
Noile insule ecologice digitalizate sunt echipate cu 5 module dedicate colectării separate a deșeurilor:
-
Verde: deșeuri reciclabile din ambalaje de sticlă;
-
Galben: deșeuri reciclabile din ambalaje de plastic și metal;
-
Albastru: deșeuri reciclabile din hârtie și carton;
-
Maro: deșeuri biodegradabile;
-
Negru: deșeuri reziduale, cunoscute sub denumirea populară de „menajere”, respectiv deșeuri care nu se pot recicla.
Aceste insule sunt dotate cu tehnologii moderne care includ:
-
Senzori pentru monitorizarea umplerii containerelor;
-
Alerte pentru utilizare incorectă, cum ar fi trape lăsate deschise, trape blocate etc.;
-
Acces securizat prin cartelă de acces sau aplicația mobilă MyAra.ro.
Pentru informarea locatarilor și administratorilor despre noul sistem vor fi disponibile și:
-
Pliante explicative distribuite împreună cu cartelele;
-
Autocolante aplicate pe modulele insulelor, care indică tipurile de deșeuri acceptate;
-
Comunicate de presă emise de Primăria Arad și RETIM;
-
Asistență în teren din partea reprezentanților RETIM și ai Primăriei Arad, în primele zile de funcționare.
Etapele proiectului și contextul implementării
În cursul anului 2024, în cartierele Aurel Vlaicu și 6 Vânători au fost realizate lucrări de pregătire a amplasamentelor, incluzând desființarea platformelor vechi și reamenajarea conformă.
După finalizarea predării cartelelor în primele locații precizate, insulele ecologice vor deveni funcționale, detaliile fiind următoarele:
-
Cartierul 6 Vânători: 6 insule pentru 27 blocuri;
-
Cartierul I. G. Duca (Aurel Vlaicu – partea dreaptă): 45 insule pentru 300 blocuri;
-
Cartierul Șega (Aurel Vlaicu – partea stângă): 44 insule pentru 262 blocuri.
În 2025, alte 203 insule ecologice vor fi instalate în cartierele Aradul Nou, Grădiște, Micălaca, Sânnicolaul Mic și zona centrală, lucrările fiind deja în desfășurare. Proiectul total, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), prevede instalarea a 298 de insule ecologice în municipiul Arad.
Informații de contact pentru suport
Datele de contact vor fi menționate în procesul-verbal de predare-primire către asociații, fiind valabile pentru perioada de implementare până la punerea în funcțiune a sistemului. După activarea insulelor ecologice, aceste informații vor fi afișate direct pe module, pentru a oferi un punct de contact accesibil utilizatorilor. Pentru întrebări punctuale sau situații specifice, locatarii sunt rugați să contacteze Primăria Arad la numărul de telefon afișat pe insule sau la numărul de telefon 0257-281-850 interior 132 – Serviciul Edilitar și Dezvoltare Mediu Urban.
Cod 2655
Citiți principiile noastre de moderare aici!