ADVERTORIAL. Problema epuizării profesionale este atât de serioasă, încât în 2016 Uniunea Europeană a adoptat o directivă specială numită „work-life balance”. Aceasta are scopul de a combate suprasolicitarea și efectele sale distructive asupra societății. Țările care vor implementa principiile directivei privind echilibrul între viața privată și profesională în legislația lor, vor reglementa problema diferențelor de tratament între femei și bărbați la locul de muncă sau vor prelungi concediile de maternitate și de paternitate. Acestea vor îmbunătăți starea de sănătate mentală a angajaților și vor preveni epuizarea profesională. Înainte de aceasta, este important să avem grijă de „work-life balance” la nivel individual.
Ce este epuizarea profesională?
Conform definiției Organizației Mondiale a Sănătății, este o serie de simptome care afectează sănătatea noastră. Sursa sa este experiența stresului cronic la locul de muncă. Epuizarea profesională se manifestă cel mai frecvent prin sentimentul de lipsă de energie și oboseală generală, scăderea eficienței la locul de muncă și creșterea distanței psihice față de responsabilitățile profesionale. Cu alte cuvinte: nu ne mai pasă la fel de mult și extragem mai rar satisfacție din ceea ce facem ca angajați.
Care sunt simptomele epuizării profesionale?
Observă-te cu atenție și compară comportamentele tale actuale cu cele din trecut. Dacă la început munca la firma ta de aur te pasiona, te bucurai să mergi la birou, iar acum gândul de a porni computerul de serviciu te umple mai degrabă de dezgust – gândește-te la asta. La locul de muncă poți simți, de asemenea, o iritabilitate crescută. Se întâmplă, de asemenea, ca adormirea să fie mai dificilă sau să te trezești des în timpul nopții – în special în apropierea zilei de luni.
Fii atent la aversiunea față de muncă, nemulțumirea de a petrece timpul acolo sau iritabilitatea la vederea managerului. De asemenea, poți observa o lipsă absolută de emoții, cauzată de distanța ta față de companie. Dacă majoritatea acestor simptome persistă de ceva timp, ai putea avea o problemă cu epuizarea profesională.
Ce poate face angajatorul?
Potrivit specialiștilor, angajatorii au un impact enorm asupra faptului dacă angajatul suferă de epuizare profesională. Ei sunt responsabili de atmosfera de lucru, procesele din companie și modul în care se realizează sarcinile. Multe indică faptul că un mod important de a combate epuizarea profesională este un sistem clar de remunerare a angajaților și promovarea lor. La fel de importante sunt și laudele, modalitățile de apreciere verbală a subalternilor și feedback-ul constructiv.
Interesant este faptul că, potrivit aproape jumătate dintre cei chestionați de Nationale-Nederlanden, beneficiile sunt importante, cum ar fi finanțarea activităților culturale, sportive sau a delegațiilor de afaceri. Angajații apreciază, de asemenea, valoarea asigurărilor de grup în companie. Pentru mulți, cursurile și formările sunt importante și le ajută să se destreseze după o zi grea de muncă. Dar, de asemenea, și posibilitățile de învățare în sine la locul de muncă. Executarea acelorași sarcini în cerc și lipsa dezvoltării nu motivează pe nimeni pe termen lung.
Cum să combați epuizarea profesională?
Începeți cu dumneavoastră și cu ceea ce puteți schimba în rutina zilnică pentru a menține echilibrul între muncă și acasă. Începeți prin a nu face sarcinile de muncă acasă. Dacă lucrați de acasă, încercați să vă țineți de orele stabilite și apoi să nu mai deschideți laptopul de serviciu sub nicio formă. Pentru a vă întări și mai mult, setați o alarmă în telefon, a cărui melodie va însemna sfârșitul programului de lucru. La fel să faceți cu pauzele de la sarcinile de lucru pe parcursul zilei.
Aveți grijă de sănătatea dumneavoastră și includeți în rutina zilnică mese nutritive (bogate în diverse vitamine și minerale) și activitate fizică. Acest lucru se aude peste tot și nu fără motiv – are o importanță majoră. Încercați să vă petreceți timpul liber cu prietenii și familia. Faceți ceva împreună, în loc să stați lângă alții, mental înfipți în telefoanele voastre. Contactul cu altă persoană poate face multe. Dar nimic nu funcționează la fel de bine ca…
Ingrijeste-ti mediul de lucru
Este responsabilitatea angajatorului tău, dar aminteste-ți ca tu îl alegi în fiecare zi. În fiecare zi în care accepți ore suplimentare, hărțuire la locul de muncă sau lipsa de promovare și dezvoltare profesională, care în trecut îți aduceau satisfactie. Atat timp cât permiți ca această stare să persiste, nimic nu se va schimba cu adevarat. Deci, daca esti gata pentru acest pas – schimba-ți mediul de lucru în ceva mai bun și pregatește-țe în mod corespunzator.
În cautarea unui nou loc de muncă, acționează diferit decat înainte. Daca citești un text despre epuizare profesională, atunci ceva nu a mers bine! Verifică atmosfera de la locul de muncă înainte de a merge acolo. Cum să faci asta? Bazează-te pe portalul Work or Not, unde poți verifica fiecare angajator din tară! Este suficient să introduceți numele companiei pe site-ul www.workornot.ro/companies în căutarea companiei pe care doriți să o verificați. Este recomandat să faceți acest lucru în timp ce verificați anunțurile de locuri de muncă – veți economisi mult timp! Apoi citiți ce scriu angajații despre companie. Este o adevărată comoară de informații! Veți afla, printre altele:
- cum se comportă șeful față de subalterni;
- dacă salariul este plătit la timp;
- cum abordează compania problema concediilor de angajați;
- cum sunt recompensați suplimentar angajații foarte ambițioși.
Verifică acum ce cred utilizatorii Work or Not despre companie!
Citiți principiile noastre de moderare aici!