M-am uitat peste propunerea de buget ce se află în această perioadă la transparență și care urmează să fie, în curând, votată de consilierii locali. Foarte greu n-a fost, sunt doar trei instituții de cultură – cel puțin cu numele – ale municipiului: Filarmonica, Teatrul și Centrul Municipal de Cultură.
Unul dintre argumentele aduse de edil în favoarea tăierii unor posturi din Filarmonica Arad a fost capitolul „venituri proprii” din bugetul instituției, așa că în propunerea de buget pe 2021 am căutat cam cât din totalul veniturilor celor trei instituții este reprezentat de veniturile din subvenții, diferența fiind venituri proprii. La Filarmonică, bugetul total propus este de 7.324.000 de lei, 96.58%, adică 7.074.000 de lei, fiind buget din subvenții de la Primărie. Așadar, contribuția proprie e de 3.42% din buget. Mai departe, la Teatru, bugetul total este de 8.608.000 lei, iar 91.86%, adică 7.908.000 de lei, reprezintă veniturile din subvenții. Rezultă, deci, venituri proprii de 8.14% din buget.
De cealaltă parte, Centrul Municipal de Cultură Arad are un buget de 16.988.000 de lei programat pentru 2021, din care subvențiile din partea Primăriei reprezintă 98.82%, adică 16.788.000 de lei. Contribuția proprie la buget, așadar, este de 1.18% din total. Pe lângă faptul că are cel mai mic procent al veniturilor proprii raportat la bugetul total al instituției, Centrul Municipal de Cultură se bucură să aibă un buget cu 6.62% mai mare decât al celorlalte două instituții laolaltă. Cu 97.35% mai mare decât al Teatrului. Sau cu 131.94% mai mare decât al Filarmonicii. Sună bine, nu-i așa? Oricum, problema nu-i acolo, ci la Filarmonică. Acolo se dă tunul din buget, acolo se pierd banii contribuabilului arădean. Ce-i drept, anumite achiziții făcute și contracte semnate de Filarmonică în ultimii ani au dat mici găuri în buget, însă în acest caz nu artiștii ar trebui să sufere, ci cei care au decis încheierea unor contracte.
Drept e și că în bugetul CMCA-ului sunt incluse și sume ce vor ajunge la cultele religioase sau la UTA (căci, nu-i așa, de asta se numește Centrul Municipal de Cultură…), însă asta nu scuză procentul rușinos al veniturilor proprii. În condițiile în care Teatrul primește o sumă amărâtă de 400 de mii de lei pentru trei festivaluri de talie națională – Euromarionete, FITN și FITCA, iar Filarmonica o și mai jalnică sumă de 300 de mii pentru singurele trei evenimente de anvergură – Rock Simfonic, Gala de operă Open Air și EC-Opera, Centrului Municipal i se pun la o parte 700 de mii de lei pentru Zilele Aradului și 450 pentru evenimentele de 1 Decembrie, de Crăciun și Revelion. Bugetul pentru organizat evenimente, deci, este net superior pentru CMCA, în comparație cu „frații mai săraci”, Teatrul și Filarmonica, însă veniturile din evenimentele CMC întârzie să vină.
Dar e în regulă. Nu văd ce alt buget, ce alt fel de reorganizări sau de disponibilizări ai putea să ai într-un oraș în care conducerea pare să considere cultură doar petrecerile câmpenești cu oameni buluc – de care, norocul unora dintre noi, pandemia ne-a scăpat – și în care marea majoritate a locuitorilor pare să fie de acord cu acest lucru. La ce ne mai trebuie Filarmonică? La ce ne mai trebuie Teatru?
Trimite articolul
XDe la evenimentul biblic prin care Isus alunga negustorii din templu, noi am parcurs drumul inapoi transformand templele in tarabe.
-
asta-i genul de cultura pe care-l agreaza aradeanul!!!
balci,circ si bilete pe bani putini, eventual invitatii pe gratis.
nu se face nimic pentru a creste veniturile
cultura costa si nu putin
Din pacate inversunarea cu care sunt etichetati angajatii Filarmonicii ca fiind mult prea zgomotosi, dovedeste o larga perspectiva “democratica” si “liberala” asupra unei institutii de cultura care a rezistat cu brio inclusiv in anii dictaturii proletariatului.
Vreau sa-i aduc aminte insa d-lui Bibart ca indiferent de parerea dumnealui, noi, membri ai societatii civile, liberi de contract cu orice partid aflat vremelnic la putere, vom continua sa iubim aceasta institutie, muzica care ne incanta saptamana de saptamana, in fiecare zi de joi. Sper ca de aceasta data sa fim cu totii mai vocali. Tacerea nu este intotdeauna dovada bunului simt si sper sa nu fie dovada resemnarii.
Poate daca si d-nul primar ar fi avut privilegiul sa participe in copilarie la concertele educative care se tineau in fiecare duminica dimineata la Filarmonica, nu ar aprecia ca inutila activitatea artistilor de la Filarmonica. Si asta dupa ce numesti acelasi manager care fiind sigur ca va fi renumit, si-a copiat planul de management si l-a prezentat ca nou. Exista si un proverb romanesc care descrie perfect situatia.
Si la Filarmonică și la Teatru o importantă sursă de ”venituri proprii” o constituiau închirierile spațiilor extrem de atractive pe care le aveau în administrare. Dacă bine îmi amintesc la Palatul Cultural s-a adoptat proiectul remobilării sălii în așa fel încât atât scaunele cât și o parte a scenei să fie mobile, adică în spațiul cu pricina să poata fi organizate eveniment de gen bal, S-a realizat chiar și o soluție de transport cu lift a mobilierului în parterul clădirii și pentru aceasta Muzeul a fost văduvit de un mare depozit
(din păcate neclimatizat). Faptul că întregul proiect de restaurare a Palatului a fost realizat din bani europeni a tăiat posibilitatea ca sala să poată fi închiriată. De altfel acesta este și motivul pentru care până și automatul de cafea a trebuit să dispară din holurile Palatului. Si așa va fi și la Teatrul aflat în curs de renovare….De mii de ani se încearcă AUTOFINANTAREA SPECTACOLELOR…. și asta nu numai pe teritoriul țării noastre. .Identificarea sponsorilor este floare la ureche. Doar că și sponsorii sunt în pandemie și vor trebui să se refacă economic înainte de a da și la alții. Cred că una dintre cauzele situației la care s-a ajuns este una care există cam de demult. Funcționarii, aparatul administrativ sunt puși în aceeași oală cu Filarmonica, cu Teatrul, cu Scoala Populară de artă sau cu inexistenta Casă de cultură. S-a inventat Centrul cultural municipal și Centrul cultural județean când în paralel și cu totul inutil există Direcția județeană de cultură. Vă rog să numărați persoanele angajate și să constatați câți au o pregătire apropiată de cultură ! Dar pentru că și Filarmonica și Teatrul și Marionetele și Scoala populară de artă fac parte din personalul Primăriei………..
Țâța mare de supt este CMCA De acolo pleacă banii – necontrolat sau urmărit sumar ! – la ”locuri de bine ” D.le Eugen Rogojan de parcă nu le știi pe astea ? Înseamnă că sau faci pe prostu sau ești char prost ?
Eugen Rogojan, autorul acestui articolas de mare analiza financiara, este un mucos de 24 de anisori, caruia daca i se da un buget in mana, nu cred ca stie sa-l tina cu susul in jos, dar el face analize financiare.
Mai mult, acest mucos ne vorbeste despre cultura si filarmonica, in conditiile in care nu cred ca stie bine pe unde se intra in sala de concerte a Filarmonicii, si nu stiu daca a cumparat vreodata in viata lui un bilet la vreun concert sau la teatru, insa ne explica despre cultura. Singura legatura a lui de exemplul cu teatrul, este Soft Coffee de pe Unirii unde are job-ul secundar, sau cel principal, ca nu e clar, e birtas sau ziarist.
-
Boss, nu stiu daca Ai observat dar sunt prezentate doar niste cifre, care sunt publice si pot fi obtinute si la cerere
E doar presentarea unor fapte si cifre, si a unui lucru curios, si anume ca CMCA suge mai multi bani decat ambele institutii la un loc, in schimb taierile se fac de la Filarmonica si Teatru, si nu de la CMCA, care numai “ cultura” nu face cu banii primiti.
Ca “ mucosul” sta la Soft Cofee Sau nu, e treaba lui.
A scris ceva mult mai inteligibil si mai cu cap si coada decat spumele tale ieftine, ca de, sa jignesti e mai usor decat sa argumentezi, ca un mare specialist si om de cultura ce esti.Mai desfa o sticla de “ cultura” de hamei si mai da-i putin Red Bull la unicul tau neuron, care oricum e cam agitat.
Apropo , poate ti-a scapat aspectul dar e de inteles, “mucosul” lua apararea ,asa ,mai discret celor 2 institutii. Filarmonica si Teatrul.
Un weekend placut! Vezi ca magazinele se inchid la 18 , du-te repede sa nu ramai fara cultura.
Si dupa aia poti sa te apuci de analiza bugetara. Cate pitzule ti-au mai ramas ptr cultura pana la chenzina.
voi sînteți proști dacă citiți articole de acest ziariator