Dumnealui pretinde că în Bulgaria nu au fost, de Paşte, 20 de mii de români, ci doar vreo trei mii. Indignarea lui Dragoş Răducan, secretarul general al Federaţiei amintite, este cât se poate de caraghioasă. Datele arată că numai prin Vama Giurgiu au trecut circa opt mii de români. Dar nu numărul e important, ci faptul că românii au preferat Bulgaria, în vreme ce pe litoralul nostru abia au fost vreo 500 de turişti, iar pe Valea Prahovei nu s-au ocupat nici jumătate din locurile disponibile.
Întrebarea, care se pune de vreo 15 ani, este de ce tot mai mulţi români preferă să-şi petreacă concediile în străinătate. Bunăoară, de ce la bulgari? E o întrebare la care noi ştim răspunsul şi, sunt convins, îl ştiu şi patronii din turismul românesc. Din două motive: unul e preţul, celălalt este calitatea serviciilor. Am auzit, zilele acestea, turişti care declarau că au plătit 100 de euro, la bulgari, pentru patru zile de cazare, la all inclusive. La noi, pachetele turistice de Paşte, pe Litoral, au costat între 450 şi 600 de euro, în vreme ce pe Valea Prahovei nu găseşti cazare mai ieftină de trei sute de lei pe noapte.
De servicii, de diferanţa dintre cele de la noi şi cele de afară, nu cred că este cazul să mai vorbim. De ce bulgarii sunt mai buni comercianţi decât noi? De ce ei ştiu să mulţumească turiştii şi noi nu ştim? Simplu. În staţiunile bulgăreşti, cele mai multe hoteluri sunt manageriate de nemţi şi englezi. Adică de oameni care ştiu că nu e bine să jecmăneşti turistul, dacă vrei să-ţi mai treacă pragul şi a doua oară şi, lucru esenţial, să împărtăşească şi altora ce mulţumit a fost de alegerea făcută. Un astfel de management îi obligă şi pe patronii autohtoni să ţină pasul, să caute performanţa, ca să nu iasă din cursă.
Patronii din turismul românesc sunt exact opusul a ceea ce ar trebui să fie – sunt lacomi, vor câştig de sută la sută. Şi chiar îl obţin, un an, doi, trei, până oamenii încep să facă diferenţa între ce li se oferă aici şi ce primesc afară. De aceea au început românii să fugă în vacanţe pe alte meleaguri, şi tot de aceea nu vin străinii la noi, cu toată campania publicitară costisitoare, făcută de Elena Udrea.
T.M.
Citiți principiile noastre de moderare aici!