TROAȘ. Gardul de piatră înconjoară castelul, este trainic dar nu prea înalt, atât cât să se vadă frumusețile din curtea acestuia. Locul este de basm și ca orice basm totul începe cu ,,a fost odată” și încă odată am spune noi, acum în vremea noastră. Lucruri frumoase sunt și acum, important este să le căutăm, în liniște și cu atenție.
Farmecul locului este dat nu numai de castel, ci și de natura care îl înconjoară și oamenii care prin prezența și activitățile lor continuă frumoasa povestire. O poveste cu regi și regine care au trăit în aceste locuri.
Drumul spre destinația noastră cotește pe lângă gardul castelului din Săvârșin și merge însoțit de un frumos râu.
Cercetări arheologice
Săpăturile arheologice făcute în zona satului Troaș au indicat urme ale prezenței omului preistoric pe vârful Roaiba. Au fost scoase la lumină urme ale culturii din epoca de piatră, a sfârșitului neoliticului, din epoca bronzului și a fierului. Tot arheologii au găsit urme ale culturii dacice până la sfârșitul secolului al II-lea după Hristos, fiind descoperite monede dacice de tip ,,Hunedoara” și o monedă cu inscripția ,,Provincia Dacia an I”, informațiile fiind consemnate în lucrarea Monografia comunei Săvârșin, scrisă de Iosif Dohangie Cojan.
Locuitorii
În documentele vremii, până la începutul secolului trecut, satul apărea sub denumirea de Trojas. La 1900, aici locuiau 880 de suflete, în 1930 erau 751, numărul acestora va scădea la 641 de locuitori așezați în 141 de gospodării. Astăzi în sat mai sunt locuitori în aproximativ 80 de gospodării.
Legendele satului
În trecut, satul era situat pe valea Galșei, puțin mai sus de locul din frumoasa vale unde este poziționat acum. Acolo era un câmp unde se afla biserica și satul. Sătenii ne-au povestit că haiducii l-au prins pe groful care stăpânea suprafețele întinse de teren în zonă. Timp de câteva zile cât s-a aflat în captivitate acesta a primit să mănânce pește sărat, fără să primească apă. Atunci când i-a întrebat de ce nu primește și apă, răspunsul primit a fost că și localnicii se descurcă foarte greu cu apa.
Așa că după ce a fost eliberat, groful i-a lăsat pe țărani să se mute pe actuala vale, care era parte a moșiei sale. Oamenii au adus cu ei și biserica satului. Actuala locație în care se află amplasată biserica este a treia conform spuselor localnicilor.
Biserica din Troaș în patrimoniul Muzeului Țăranului Român
Era o vreme când în Transilvania, prin dispozițiile autorităților, bisericile românilor puteau fi construite numai din lemn, pentru a nu putea rezista în timp. Cu toate acestea, multe dintre ele există și astăzi. Un astfel de exemplu îl constituie biserica de lemn din Troaș.
Profesorul de istoria artelor al Universității din Cluj, Coriolan Petranu publică în 1927 lucrarea ,,Bisericile de lemn din județul Arad”. Autorul inventariază și face o descriere amănunțită a acestor lăcașuri de cult din județul nostru. La data documentării cărții, în 1925, existau în întreg județul Arad un număr de 55 de biserici din lemn, cele mai multe dintre ele în plasa Hălmagiu.
Biserica se află amplasată pe un deal; până la ea se ajunge urcând trepte din piatră. Cimitirul satului încearcă parcă să o protejeze. E biserica în care care s-au botezat și cununat atâtea generații. De atâtea ori au înconjurat-o de Înviere cântând cu toții ,,Hristos a Înviat”, luminând întreg cimitirul cu lumina lumânărilor pe care le țineau în mâini. Biserica are o pictură extrem de valoroasă, de inspirație locală, iar pe peretele stâng din fața altarului se află o listă cu numele femeilor care au donat pânza necesară pentru pictarea bisericii.
Acum pe biserica Troașului este așezată o placă cu următoarea inscripție: ,,Biserica de lemn din Troaș cu hramul Sfinții Ierarhi, bun de patrimoniu al Muzeului Țăranului Român, Muzeu Național de Arte și Tradiții”. Acest lucru este unul onorant pentru comunitate, nu putem decât să sperăm că cei în patrimoniul cărora se află biserica vor găsi fonduri pentru repararea și întreținerea acesteia. Am reușit cu ajutorul tovarășului meu de drum, Cristian Roja, să surprindem în imagini frumusețea bisericii și a satului Troaș.
Postul Crăciunului
Din data de 15 noiembrie, odată cu începutul postului, începea să se colinde în biserică. Cei care urmau să meargă la colindat se întâlneau la casa unui dintre colindători pentru repetiții. În alte case, în această perioadă, se organiza clacă la tors de cânepă. În ajunul Crăciunului, colindătorii mergeau la casele tuturor sătenilor. Aceștia erau omeniți cu bani, cârnați, colaci și țuică. Unul dintre colindători aduna mulțimea de bunătăți într-un sac. Toate aceste obiceiuri ne-au fost povestite de Lazăr Joldea, cantorul bisericii din Troaș.
Coșarul de uscat prune și țestul de copt pâine
Pentru a putea mânca prune și iarna, acestea erau uscate în coșare. În trecut existau în localitate mai multe astfel de locuri unde se uscau prune. Acum un singur localnic, Jurcoane Alexandru, mai are coșar în curte și îl și folosește. Anul acesta nu a fost cazul, din cauza lipsei prunelor. Prunele erau așezate pe o ramă cu margini din lemn pe care erau împletite nuiele, acum nuielele au fost înlocuite cu plasa de sârmă. Ajuns la vârsta de 80 de ani, Jurcoane Alexandru ne arată o poză din tinerețe alături de soția sa, cu care este căsătorit de peste 50 de ani. Curtea și casa sunt foarte îngrijite; atunci când am ajuns în gradina lui l-am găsit trebăluind la stupii de albine.
Sătenii coceau pâine în cuptoarele pe care le aveau în casă, acum în sat o singură femeie mai are cuptor de pâine și îl mai folosește din când în când. Viorica Petrean ne-a mărturisit că a copt pâine în cuptor prin primăvară.
Un meșter iscusit de la Zam făcea pentru cei din Troaș țesturi pentru copt pâine și plăcinte. După ce este făcut focul pe pământ și lemnele se transformau în jar, era așezată tava cu aluatul și apoi țestul. Acesta, în forma unui clopot, era foarte practic, fiecare familie avea unul în gospodărie. Nimeni din Troaș nu mai face pâine sau plăcinte în țest astăzi, cu greu am găsit unul vechi, parțial distrus la familia Oprea.
Sălașele și claca
Feriți de colectivizare, locuitorii Troașului și-au construit sălașe (gospodării) în locurile unde aveau pământ. Existau zeci de sălașe. Din luna martie oamenii mergeau la sălașele pe care le aveau și stăteau acolo până toamna târziu. Aveau o căsuță de locuit, grajd pentru animale și grădini în care cultivau legume. Și astăzi au mai supraviețuit câteva sălașe ale unor familii din sat.
Unul dintre frumoasele obiceiuri ale satului românesc dispărut astăzi, era claca. Oamenii din sat se adunau pentru a ajuta pe un consătean la treburile câmpului. Vara se adunau la clacă pentru seceriș. Seara gazda îi omenea cu mâncare și băutură pe cei care l-au ajutat în mod gratuit. Acesta era cuvântul magic care astăzi este pierdut: gratuit. Unde a dispărut oare spiritul acesta care exista în satul românesc? Va mai reînvia el oare?
Animalele
Popa Alexandru este proprietarul unei frumoase perechi de cai. Crește cai de aproximativ 50 de ani. Se ajută de ei în toate treburile gospodăriei. Mărturie stă plugul care este în curtea casei. Aproximativ 10 cai mai sunt în Troaș.
Familia Joldea are 30 de vaci, în sat mai sunt alte 8 vaci aflate în proprietatea altor familii. Oltean Constantin un om harnic cu o gospodărie exemplară, care ne-a condus la mai mulți oameni din localitate, ne-a mărturisit cu tristețe că nu are la cine să vândă laptele. Și ceilalți săteni s-au plâns de prețul mic pe care îl primesc pentru produsele lor. Lipsesc piețele. Oamenii primeau de la samsarii de vite prețuri derizorii și de aceea au renunțat să mai crească animale.
Pe urmele ultimului rege al României
Regele Mihai s-a stins, lumina faptelor lui este încă vie printre locuitorii din Troaș. Cei care mai sunt în viață și l-au cunoscut pe rege își amintesc cu drag și în amănunt toate momentele în care l-au întâlnit pe acesta. Regele Mihai obișnuia să colinde satele din jurul Săvârșinului.
Castelul de la Săvârșin a fost un loc drag pentru ultimul rege al României. Venea aici în timpul verii, iar Crăciunul îl petrecea tot la Săvârșin. Oltean Constantin ne-a povestit cu mândrie în glas că într-o vară, când regele cutreiera cu mașina prin zona Troașului, a rămas împotmolit în afara drumului și bunicul lui a tras mașina, cu ajutorul boilor, din nou pe drum.
Mai mulți săteni ne-au vorbit despre generozitatea regelui, care îi ajuta cu mâncare pe cei nevoiași din sat. Tradiția aceasta s-a menținut și după reîntoarcerea regelui Mihai în țară.
Cel mai în vârstă sătean născut în Troaș, Dragoș Hăinuț, are acum 92 de ani. Locuiește de mai mulți ani în casa fratelui său din satul Seliște, aparținător comunei Petriș. L-am vizitat pentru a vorbi cu el despre rege. Am fost primiți cu ospitalitate de familia Dragoș. Una din întrebările pe care le-am adresat lui Dragoș Hăinuț a fost referitoare la oportunitatea întoarcerii pe tron a regelui după 1990. Răspunsul bătrânului a fost simplu: ,,Am fi avut și noi, românii, un tată!”
Prof. Stoica Cristian
Școala Profesională ,, ASTRA”
Trimite articolul
XOare ce ajutoare au dat urmasii fostului rege , unor batrani nevoiasi din Savarsin sau din satele apartinatoare? stie cineva ceva concret? Desigur nu ma refer la covrigei , dulciuri etc date dubasilor ce au colindat de sarbatori la castel
Au dat macar cate o caruta de lemne nevoiasilor sa aiba cu ce sa se incalzeasca iarna si sa isi faca mancare? Sau au dat 1-2 mc de lemne dispensarului sau scolii din Savarsin? Intreb asa ca tot omu, nu dau cu parul
Zic asta pt ca i s-au retrocedat fostului rege peste 5000 de hectare in zona Savarsin si peste 3000 hectare in zona Bata . De exploatat se exploateaza pădurile fest caci pleaca din zona multe tiruri cu busteni…… Asta asa ca fapt divers…
-
👍👍👍 Foarte pertinenta intrebarea ta ! acest articol al prof Stoica e minunat , pana se ajunge in faza de a ridica in slavi ceva ce nu cred ca se merita , monarhia din RO , iar cei care nu cred ii rog sa citeasca istoria rascoalei din 1907 , taranii au murit de foame ca mai apoi sa moara de armata propiei lor tari , singurul care a refuzat sa deschida focul asupra taranilor si a reusit cu vorba buna sa i faca sa renunte a intra in oras a fost Ion Antonescu , acelasi I.Antonescu care la urcat pe tron pe Mihai I ; acelasi I.Antonescu care a fost tradat de Mihai si dat mortii , deci despre ce naiba vorbim aici ?
CITITOR LASA FRISTARILE DEOPARTE !!!!
-
DANA : se zice FRUSTRARILE dragå! Temesestiul este langå CASTEL, Troasul se bårbiereste dcomentatoar! Sunt multe de
👍👍👍 Foarte pertinenta intrebarea ta ! acest articol al prof Stoica e minunat , pana se ajunge in faza de a ridica in slavi ceva ce nu cred ca se merita , monarhia din RO , iar cei care nu cred ii rog sa citeasca istoria rascoalei din 1907 , taranii au murit de foame ca mai apoi sa moara de armata propiei lor tari , singurul care a refuzat sa deschida focul asupra taranilor si a reusit cu vorba buna sa i faca sa renunte a intra in oras a fost Ion Antonescu , acelasi I.Antonescu care la urcat pe tron pe Mihai I ; acelasi I.Antonescu care a fost tradat de Mihai si dat mortii , deci despre ce naiba vorbim aici ?
Fără monarhie nu exista Românie. Troasul nu era decât un cătun . Monarhia le.a dat un loc de muncă multora dintre ei. Și ia ridicat din noroi. E drept pușcăriașii hoții de lemne bețivii puturoșii braconierii se cam plâng de asta ..nu le convine muncă și cinstea și modestia emblema Casei Regale. La muncă nu la furat de lemne sau braconaj, netrebnicilor
Sunt locuri de muncă cinstită nu neapărat la Castel Regal dar se poate și la lopată la CFR. Nu meritați onoarea
-
ia spune tu cate state din UE mai au monarhie /raportat la nr de state desigur/ si cate vor sa revina la monarhie ………!
Pt Dana si altii ca ea
1. ce inseamnă ”fristari”?
2. pune mâna pe carte si documentează-te despre perioada când Mihai a fost pe tron
Ia vezi ce s-a intâmplat cu cei 150 de mii de ostasi români de pe frontul arestati de sovieticii lui Stalin in septembrie 1944 când România a intors armele si era aliata deja cu URSS? Au ajuns in lagarele din Siberia si s-au intors doar 5300 după moartea lui Stalin Restul au pierit.
Regele Mihai nu a miscat un deget pt salvarea lor in schimb a primit de la Stalin pt bună colaborare un mic avion personal si decoratia POBEDA cu diamante . DA !
Asa că mai lasa-ne !
ca de obicei istoria romanilor se face cu falsificari cu interese !cand au dus o romanii bine?niciodata…pt ca nu merita tradatori mincinosi hoti parsivi asta e romanul!
Felicitari d-le Prof Stoica pentru articol si pentru demersul constant de a aduce in lumina tiparului locuri deosebite din Arad, incarcate de farmec, folclor si istorie. Sper ca articolele dvs sa incurajeze tinerii si elevii sa porneasca in drumetii spre aceste locuri incantatoare si sa le descopere natura, farmecul si legendele.
Multumesc.
Cand citesc comentariile voastre imi piere cheful de a vizita zona.
Ma tem sa nu ma intalnesc cu unul din voi…la cat de luminati sunteti.