Teodor Pătrăuţă, workshop-ul „Actualităţi şi perspective în didactica biologiei” a avut ca invitaţi pe Prof. Univ. Dr. Aurel Ardelean, Preşedintele Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad, Preşedintele Asociaţiei Profesorilor de Biologie din România, Conf. Dr. Naela Costică, de la Facultatea de Biologie a Universităţii „Al. I. Cuza” din Iaşi, inspector şcolar prof. Ioan Stan de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad, prof. Univ. Endre Máthé, decanul Facultăţii de Ştiinţele Naturii, Inginerie şi Informatică a Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad, doamna profesor Andereea Vida, şefa Cercului pedagogic al Profesorilor de Biologie din Municipiul Arad. Workshop-ul s-a bucurat de numeroşi participanţi: studenţi, masteranzi, profesori de specialitate din universitate şi în special profesori de biologie din şcolile din municipiul şi judeţul Arad.
Ştiinţă a procesului de învăţământ biologic, în dezvoltarea sa, didactica biologiei este în interferenţă cu numeroase domenii: ştiinţe ale educaţiei, ştiinţele biologice, alte ştiinţe (informatica, managementul, ştiinţe socio-umane, matematica), modul de organizare al învăţământului, programele şcolare, dotarea tehnică. Prezentările şi dezbaterile s-au focusat pe modul în care aceste domenii influenţează dezvoltarea didacticii biologiei în perioada contemporană, pe progresele uriaşe înregistrate de ştiinţele biologice, centrarea pe competenţe şi pe elev/student a întregului proces de predare – învăţare-evaluare.
Programele şcolare, componentă esenţială a Curriculumul Naţional, sunt în concordanţă cu celelalte componente ale curricululului şi reprezintă punctul de emergenţă în organizarea, desfăşurarea şi dezvoltarea învăţământului biologic. Curriculumul Naţional din România pentru învăţământul obligatoriu cuprinde Cadru de Referinţă, planurile-cadru de învăţământ pentru clasele I-XII, programele şcolare, manualele şcolare alternative, auxiliare curriculare. Au fost discutate coordonatele noului Cadru de Referinţă al Curriculumului Naţional (2012) publicate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, ce vor aduce schimbări majore în didactică în general, în didactica biologiei în special. Aria curriculară Matematică şi Ştiinţele Naturii, care include biologia în învăţământul preuniversitar, va fi considerată cheie pentru progresul tehnologic, aducând în discuţie două aspecte majore – alfabetizarea matematică şi cea ştiinţifică, datorită nevoii pregătirii viitoarei generaţii pentru schimbări rapide ale locului de muncă într-o societate a competiţiei globale caracterizată, mai ales, prin inovaţie tehnologică.
Evenimentul a constituit un prilej de evocare a contribuţiei marcante a Prof. Univ. Dr. Aurel Ardelean la dezvoltarea învăţământului biologic, ca autor de manuale şcolare şi numeroase publicaţii ştiinţifice de specialitate, om de ştiinţă, iniţiator al Institutului de Ştiinţe ale Vieţii. A fost evocată şi colaborarea fructuoasă cu Universitatea „Al. I. Cuza” din Iaşi, reprezentată cu cinste de Conf. Dr. Naela Costică, care a prezentat direcţiile de evoluţie, conceptele noi ale didacticii biologiei şi a punctat posibilităţile de continuare a conlucrării în domeniul biologic, dezvoltate în special sub amprenta Academicianului Constantin Toma.
Participanţii şi-au propus repetarea evenimentelor de acest gen, organizarea de comunicări ştiinţifice, atragerea studenţilor şi elevilor în cercetarea biologică, prin implicarea universităţii noastre, în colaborare cu Asociaţia Profesorilor de Biologie şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad. Prin aportul cadrelor didactice universitare, a cercetătorilor, prin dotările moderne de care dispune şi condiţiile oferite de Grădina Botanică Universitară Macea, universitatea noastră poate contribui şi în viitor la ridicarea calităţii învăţământului biologic preuniversitar.
Lect. Dr. Ana Höniges, cadru didactic al departamentului de pregătire a cadrelor didactice, care a condus worksophul, a precizat că dezbaterea s-a axat pe teme de didactică, de interes pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, în special pentru cele de biologie şi aria curriculară matematică şi ştiinţe ale naturii, precum şi pentru studenţi, masteranzi şi cadre didactice universitare. „În domeniul curricumului şi a didacticii în general, precum şi a didacticii biologiei în mod special în cazul de faţă, se produc transformări majore pentru că a apărut un nou cadru de referinţă al curricumului în ţara noastră şi în funcţie de acesta, toate documentele curriculare şi modul de organizare a actului de predare – învăţare – evaluare se va reaşeza pe temelii noi”.
Prof. univ. dr. Aurel Ardelean, preşedintele Universităţii de Vest „Vasile Goldiş”, ne-a declarat: „Biologia, care s-a înscris ca o disciplină fundamentală în contextul învăţământului naţional a avut o dezbatere importantă la care au participat cadre didactice din mai multe Centre universitare. S-au prezentat o serie de puncte de vedere ale evoluţiei acestei discipline, care prin excelenţă contribuie la educaţia elevilor şi a studenţilor, care face parte din topul disciplinelor naţionale şi internaţionale. Vrem ca Universitatea de Vest „Vasile Goldiş” să aducă noi repere de curriculum în orientarea activităţii acestei discipline. S-au fixat câteva jaloane importante pentru ca elevi, viitori studenţi, să se îndrepte către Facultatea de Ştiinţe ale Naturii şi către facultăţile cu profil biologic, cum sunt Ştiinţele Silvice şi celelalte facultăţi, care funcţionează în cadrul Universităţii de Vest „Vasile Goldiş”. Dezbaterea a încununat un studiu efectuat de specialiştii departamentului de pregătire pedagogică, privind predarea în licee şi universităţi a ştiinţelor naturii, cunoştinţelor despre natură şi a celorlalte discipline de ştiinţe ale vieţii şi ale mediului.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!