Sala Clio a Complexului Muzeal Arad găzduieşte, până în 10 octombrie, expozitia internaţională itinerantă „Ett Lettera”.
Această expoziție face parte din proiectul european Et Lettera, dedicat caligrafiei și scrierii artistice. Proiectul a fost inițiat și este coordonat de Primăria și Mediateca „Andre Malraux” din Strasbourg, alături de următorii co-organizatori: Biblioteca „Xavier Bengerel” din Barcelona, Primăria și Biblioteca „Jiri Mahlen” din Brno, Deri Museum din Debrecen, Primăria din Varșovia și Consiliul Județean și Biblioteca Judeţeană „A. D. Xenopol” din Arad. Proiectul se derulează din ianuarie 2010 până în octombrie 2012 și face parte din programul european „Cultura” din 2007 – 2013.
Argument
Litera scrisă, desenată și tipărită sunt tema acestei expoziții. Caligrafia și scrierea asimilată desenului, stilurile tipografice de altă dată, metodele de învățare a scrierii din manualele de școală de-a lungul epocilor sunt aduse în fața publicului într-o selecție variată dar coerentă, a cărei originalitate rezidă în reunirea acestor trei aspecte sub aceași tematică.
Această temă a fost motivată în principal de existența fondului Soennecken de la Biblioteca Națională și Universitară din Strasbourg, parteneră a proiectului. Fondul cuprinde o colecție remarcabilă de cărți de referință din secolele XVI – XX dedicate scrisului și este prezentat publicului în premieră mondială. Alături de acest fond sunt prezentate documente de patrimoniu ale Mediatecii Andre Malraux din Strasbourg și alte documente provenite de la Biblioteca „Xavier Bengerel” din Barcelona, Biblioteca „Jiriho Mehena” din Brno, precum și Muzeul „Deri” de la Debrecen. Biblioteca Judeţeană „A. D. Xenopol” participă cu 13 exponate.
Această expoziție fost prezentată în următoarele orașe: Strasbourg, Brno, Debrecen, Arad.
Despre fondul Soennecken
Friedrich Soennecken (20.09.1848-02.07.1919) a fost un antreprenor şi inventator german. El a fost fondatorul firmei și brand-ului Soennecken, furnizor german de produse de birotică.
Soennecken s-a născut în Iserlohn-Dröschede, Sauerland în1848, ca fiu al unui fierar. La 27 mai 1875 a fondat F. Soennecken Verlag, o întreprindere comercială în Remscheid, Westfalia. Invenţia lui principală este stilul caligrafic pentru “scris rotund” şi a stiloului creat în acest scop. Caligrafia rotundă a fost concepută pentru a fi plăcută la vedere și pentru a fi uşor de învăţat şi executat. Soennecken a publicat cărţi pe acest subiect în mai multe limbi.
În 1878, Friedrich Soennecken a cumpărat colecția de cărți și documente a lui Ernest Schutze, (Konigl.- Preussicher Hofkalligraph) din Berlin dedicate caligrafiei. Cu timpul, acest fond a fost îmbogățit prin achiziționarea de opere dedicate scrisului, a istoriei scrisului de mână sau imprimat (albume de caligrafie, modele ale scrierii din diverse epocii).
În anul 1968 moștenitorii lui Friedrich Soennecken au cedat fabrica Soennecken Societății L. Leits din Stuttgart. Obiectele de muzeu (pene de scris, penițe, etc.) au fost dispersate la mai mulți colecționarii. În schimb fondul de manuscrise, incunabule și alte cărți ale „Muzeului scrisului”, acoperind perioada sec. 16 – sec. 20, a fost achiziționat de Biblioteca Națională și Universitară din Strasbourg .
Fondul cuprinde peste 900 de documente rare, de excepțională valoare.
Temele propuse în cadrul expoziției:
Să înveţi să scrii
Această temă cuprinde abecedare și manuale dedicate scrisului.
Mâna este primul instrument al elevului. El trebuie s-o constrângă să se supună modelului dat, pentru ca apoi elevul să-și inventeze propriul scris.
Educația primară și alfabetizarea au ca temei cele două competențe fundamentale: a citi și a scrie. În secolul al XIX-lea, când educația a devenit obligatorie în marile state moderne, scrisul și litera au fost asociate ludicului dar și funcționalului, vizând două categorii sociale: copiii și proletarii.
Litera desenată
Această temă cuprinde documente dedicate scrierii de mână și caligrafiei.
Maniera de a da formă unei litere, spațiul pe care aceasta îl ocupă, ornamentul ei, revelează intenții ce pot modifica percepția pe care o avem asupra unui text.
Aspectul scrierii este rareori luat în considerare, deși este primul lucru pe care îl observăm. El este legat de emoția lecturii și a scrierii.
Însemnătatea materialității scrisului constă în bogăția sa ascunsă, în estetica și expresivitatea sa.
Caractere
Această temă cuprinde documente dedicate caracterelor tipografice și artei tipografice.
Scrisul a fost normat în mod constant pentru a fi lizibil și elegant, eficient și reproductibil.
Odată cu inventarea tiparului, litera, redenumită „caracter”, a căpătat o nouă dimensiune grafică, dar și culturală a cărei importanță o regăsim astăzi în cultura vizuală. De la ziare și cărți la media audio-vizuală și internet, carcaterul tipografic este motorul acestui vast domeniu al comunicării și cunoașterii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!