Luni, 10 aprilie, a fost marcată trecerea a 110 ani de la momentul în care Săgeata Verde a circulat prima oară pe ceea ce era prima linie electrică din România şi a opta din lume.
„În perioada 11 noiembrie 1906 – 10 aprilie 1913 trenul a circulat cu motoare benzo-electrice.
Oțelul folosit la construcţia liniei este de la Reșița și tot din acest oțel a fost construit și Turnul Eiffel din Paris. La construcția stâlpilor și a depourilor s-a folosit balast extras din locul unde acum se află Plaja Ghioroc, iar aceste construcții au fost printre primele construcții bazate pe tehnologia fierului beton. Depoul de la Ghioroc este una din acele construcții și acum găzduiește Muzeul Săgeata Verde. O garnitură este încă funcțională, chiar după 110 ani, și poate fi vizitată. Viteza maximă a garniturii a fost de 65 km/h, o viteză mare pentru acum 110 ani, acesta fiind şi motivul pentru care a fost botezată Săgeata Verde”, ne-a făcut o mică istorie Corneliu Popi-Morodan, primarul din Ghioroc.
În prezent, se dorește depunerea unui proiect cu finanţare nerambursabilă prin care să fie reabilitată linia dintre Arad și Ghioroc și pe urmă să fie realizată o replică a Săgeții, care să poată circula din nou pe această rută.
„De ziua Comunei Ghioroc (3 septembrie 2023), pentru a demonstra că Săgeata Verde încă funcționează, vom reface o parte din traseul garniturii, între viaductul CFR Ghioroc și centrul comunei, ca traseu itinerant istoric”, a mai spus Popi-Morodan.
Trimite articolul
X“Oțelul folosit la construcţia liniei este de la Reșița și tot din acest oțel a fost construit și Turnul Eiffel din Paris”
Dacá doar má gándesc la transport, má indoiesc cá este adeváratá afirmatia…
Asta parcă se întîmpla pe vremea Imperiului AUSTRO-UNGARIA că România pînă făceau ei mai treceau încă 110 ani și tot nu o terminau niciodată ca să aibă de unde furau Compatrioții Noștri
Săgeții verzi la începutul anilor ’70 i se mai spunea: MUSCAMORU denumire pe care am auzit-o de la profesorul de lb.română a Liceului Industrial Arad, pe atunci era un singur liceu industrial în Arad, profesor care făcea naveta cu acest tren la Arad și înapoi la Șiria. Cu acest tren veneau producătorii agricoli la piețele din Arad iar când temperaturile erau ridicate, aer condiționat nu exista, mirosurile erau greu de suportat și domnul profesor care era un om plin de umor spunea că în vagoanele cu care călătorea murea și musca-n zbor din cauza căldurii și mirosului insuportabil, exact același efect îl avea asupra muștelor și un produs existent în acele vremuri numit MUSCAMOR și care era un disc de carton îmbibat cu ceva soluție care se punea într-o farfurie cu puțină apă iar în încăperea în care se punea muscamorul muștele cădeau moarte parcă lovite în moalele capului.
Aștept să circul din nou cu MUSCAMORUL parcă circula pe roți pătrate !
-
Frumoase amintiri, frumoasä poveste. Si eu am fost elev la LIA pe Calea Armatei Rosii intre anii 1969 – 1974. Poate ne intilnim pe ´MUSCAMOR`.
Reabilitata linia Polivalenta-Ghioroc?in ce secol???voi nu sunteti in stare sa faceti Gradistea,Gai-ul,F.Frumosul si se va face Ghioroc 20 de km de linie——–
Trista aniversare,mai bine nu se scria nimic despre subiect . Jivinele politice de la conducerea Aradului,toate din 1989 incoace,ar trebui sa bage capul in pamint,si sa nu il mai scoata. Barem de ar fi singurul lucru distrus,si nici macar nu era construit de comunisti,ci de austrieci.
Alineeee! Inainte de a debita tampenii de genul „turnul Eifel“ mai bine documenteaza-te temeinic.
Linia era până la Pâncota și în partea cealaltă de la Ghioroc la Radna. La intrarea în Pâncota se poate vedea vechiul depou, a rămas clădirea.
Păcat că totul a fost distrus între Pâncota și Ghioroc și între Ghioroc și Radna, nu mai există linia, toată a ajuns la fier vechi.
Pe la Covăsânt, dacă nu mă înșel, au mai rămas câțiva stâlpi. Păcat, se putea realiza un tren turistic, un fel de Mocăniță care să lege satele din Podgoria Județului Arad. Din păcate, după 1990, comunele pe unde a trecut Săgeata Verde nu au avut primari care să fie interesați de această linie, la CJA la fel, doar incompetenți.
Linia asta trebuia să fie o mândrie pentru Județul Arad, acum a ajuns doar o amintire!
Frumoasa descriere, dar nu s-a spus adevarul in totalitate, si anume faptul ca toate aceste constructii si proiecte au fost realizate de Habsburgi pe vremea cand atat Ghiorocul cat si Transilvania apartineau Imperiului Austro-Ungar. Pe langa proiectul tramvaielor, si calea ferata tot pe vremea imperiului a fost realizata.
Sageata verde convertita pt turism ecologic ar fi un plus pt toata Podgoria Aradului. In Arad se putea face o micro gara/ statie derivata/centru turistic undeva pe la Polivalenta sau Hub-ul Marta, de unde se putea pleca catre Ghioroc si de acolo la Pancota si Radna. Era cel mai bun mod de a deplasa turisti pt vizite si degustari de produse traditionale, vinuri,etc si circuite vizitare locale intr-o ambianta de epoca. Pt asta toate primariile din traseu trebuiau sa vina cu propuneri despre ce au de oferit, si cum sunt organizati cu divese optiuni de vizitare ca sa faci din asta o activitate eficienta. Dar pt asta trebuie viziune, colaborare si ff multi bani europeni . Din goana unor microbuze nu vezi nimic ca turist.:(