ARAD. Arădenii care întâmpină probleme cu plata creditelor luate de la bănci sau de la instituții financiare nebancare (IFN) au început să descopere faptul că pot fi ajutați în acest sens. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) este un organism care intermediază negocieri între clienți și bănci și, de cele mai multe ori, reușește să ajute consumatorii. Regulat, cei de la CSALB fac publice cifrele negocierilor pe care le poartă între consumatori și bănci și IFN-uri.
„De la începutul anului românii au trimis către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile și IFN-urile. Sunt cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023. Menținerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR și IRCC, în funcție de care se calculează ratele creditelor cu dobândă variabilă, reprezintă principala cauză invocată în cererile de renegociere a contractelor de credit”, au transmis cei de la CSALB în ultima lor informare, care face referire la primele șase luni ale acestui an.
„Creșteri mai mari decât în cazul numărului de cereri s-au înregistrat în ceea ce privește negocierile propriu-zise (cererile acceptate de bănci) și împăcările (negocieri finalizate cu acceptarea de către consumator și bancă a soluției propuse de conciliator): Numărul dosarelor de negociere formate de la începutul anului se apropie de 600, în creștere cu 25% față de perioada similară din 2023; Creșterea este și mai mare în cazul negocierilor reușite (+31%). Au fost peste 500 de împăcări între consumatori și bănci de la începutul acestui an. Doar în 20 de cazuri părțile nu s-au înțeles; Ponderea cererilor adresate băncilor a crescut față de anul trecut cu cinci puncte procentuale, până la 70% din totalul cererilor; IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate. În mai puțin de 100 de cazuri IFN-urile au acceptat să rezolve direct cu consumatorii problemele sesizate de aceștia prin intermediul CSALB, fără aportul unui conciliator”, au mai transmis cei de la centru de soluționare a litigiilor.
Deși nu sunt foarte multe, cazurile arădenilor care au apelat la CSALB a fost în creștere față de anul trecut.
„În anul 2024 am primit, până la această dată, 12 cereri de la consumatorii din Arad. Oamenii au solicitat băncilor următoarele: eliminarea comisionului de administrare, restituirea comisionului de administrare, restituirea comisionului de administrare + dobânda, scoaterea din Biroul de Credit, angajament de plată – pentru cazuri de executare silită, recalcularea dobânzii, trecerea la dobândă fixă. Cererile au fost trimise către CSALB și au vizat relația consumatorilor cu patru bănci comerciale și patru IFN-uri”, ne-a declarat Cătălin Bălan, specialistul PR al CSALB.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, a declarat:
„În prima jumătate a anului am observat că, odată cu creșterea numărului de cereri acceptate de bănci spre negociere, a scăzut numărul soluționărilor directe între bănci și consumatori (cu aproximativ 100 de cazuri față de prima jumătate a anului trecut). Acest lucru arată că băncile au preferat să rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienți în cadrul CSALB decât să-i cheme pe aceștia la bancă, pentru o rezolvare directă. Acest lucru demonstrează încrederea pe care au căpătat-o băncile în actul de conciliere. Atitudinea băncilor nu face decât să consolideze încrederea consumatorilor, prin faptul că problema semnalată de aceștia beneficiază de o a treia opinie: evaluarea conciliatorului. În plus, observăm o deschidere tot mai mare a băncilor de a rezolva cazurile dificile, precum cele în care consumatorii au întârzieri de peste 90 în plata ratelor. Sunt cazuri limită, multe în procedură de executare silită, în care sumele restante au ajuns la zeci de mii de euro. Chiar și atunci, în al 12-lea ceas, se poate găsi o soluție dacă există disponibilitatea părților de a se așeza la masa dialogului. În aceeași categorie aș include și procesele din instanță care găsesc o rezolvare amiabilă în cadrul CSALB. În primele șase luni ale anului au fost închise aproximativ 70 de procese după ce părțile au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB, numărul acestor cazuri ajungând la 570, din 2021 până în prezent.”
Trimite articolul
XDoresc să mă ajutați să negociez cu IFN-urile de la care am luat bani împrumut pentru o soluționare în ce privește rambursarea împrumuturilor. Va las un număr de telefon la care pot fi contactat . În caz că îmi înțelegeți doleanțe, va mulțumesc anticipat!!
Numărul meu de telefon pentru un eventual ajutor de negociere cu IFN-urile de la care am luat împrumut, pentru o relaxare a datoriilor. Telefon 0754507312