Mulți ani mai târziu, în 1913, rețeaua de linii de tramvai a fost preluată de primăria orașului, care a renunțat la linia de tramvai de pe bulevardul principal al urbei. Asta pentru că pe acolo circulau, încă din 1908, autobuze Astra. La un an după preluare, primăria înlocuiește tramvaiele trase de cal cu cele pe aburi și pe benzină.
Un alt episod interesant din istoria tramvaielor se înregistrează în 1941, când, după ce Armata Română cucerește Odessa, la Arad ajung 14 tramvaie din orașul aflat astăzi un Ucraina. După 23 august 1944, tramvaiele au fost date înapoi, astfel că Aradul a revenit la tramvaie diesel și cu aburi. La scurt timp după au fost electricitate toate liniile din oraș, iar din noiembrie 1946 au circulat doar tramvaie electrice. Până în 1950 au mai fost produse la fabrica Astra încă 12 vagoane.
În 1974 a început perioada în care Aradul a cumpărat tramvaie la mâna a doua din diferite țări europene. Până în 1981 au fost aduse 100 de tramvaie Tatra (care circula astăzi în principal pe linia 3), iar între 1982 și 1985, tramvaie Timiș 2 (scoase din uz astăzi). Materialul rulant a început să se degradeze, astfel că în 1995 se cumpără alte tramvaie second hand.
Ajungând în zilele noastre, trebuie menționat faptul că în urma cu cativa ani Aradul a cumpărat primele tramvaie noi de după Revoluție. Tramvaiele Imperio, fabricate la Arad, circulă astăzi pe liniile 3, 7 și 18. Totuși, mare parte a parcului de tramvaie al Companiei de Transport Public Arad este format din tramvaiele second hand cumpărate în anii 1980-90.
Trimite articolul
XSe poate sa puneti si ceva poze cu tramvaie vechi daca e posibil si aveti la indemana?Cred ca ar fi interesant.Multumesc.
Un traseu de Doamne ajuta nu sa realizat, toti vor desfintarea depoului de la UTA si mutarea lui pe strada Marului dar muile din mocirla liberala se opun,ei preferind boschetareala si dezastrul in oras.
Articol incomplet!! Pe FONDURI EUROPENE vor sosi esalonat inca vreo 24-25 de tramvaie IMPERIO!! In prezent circula 8 tramvaie Imperio!
-
Cred ca sunt 9 Imperio.Pe langa cele 6,au aparut inca 3 cu numerele de inventar 1907,2008 si 2009.
-
Alte orase comanda Imperio cu zecile, Oradea,Cluj, Bucuresti, iar noi Aradul avem 7-8 garnituri, ca doar se fabrica la Arad.Noi avem doar bani de second-hand, cum second hand e si Falca, si Cionca,si Bibart si Balcea !
-
Tramvaiul costa nu se da pe ochi frumosi iar problema este in administratie. Cunosti gunoaiele care sau plimbat prin compania de transport? Sigur nu iti plac statile de tramvai si autobuze 😜
-
-
liniile de tramvai au fost schimbate de mai multe ori in ultimii 45 de ani si nimeni nu s-a gandit sa pună linii cu ecartament mai lat asa cum e la Bucuresti Timisoara etc . de ce daca tot s-au scos liniile vechi , era asa greu sa puna traverse mai lungi ?
-
Mare investitie a lui Falca in linia de tramvai spre zona industriala vest-miliarde de lei ,ca sa fie nefolosita !Pistru cu autobuzele lui a acaparat toata piata de transport spre zona ind.Banii aradenilor si a europenilor s-au dus pe apa sambetei.
cand bunicii mei mergeau cu tramvaiul tras de cai nu erau aici soldoveni si olteni! atat!
Excelenta tentativa de articol,dar foarte prost informata,din pacate…Nu de la Odessa s-au adus tramvaie,captura de razboi,ci de la Sevastopol…si nu au mai fost repatriate ulterior spre Rusia,ci altele….MAV Budapesta,Kirayi Vasut…pe care le-au carat rusii,alaturi de toate industriile praduite…
Tatrele au venit in Arad in comunism,nu ca second hand,ci au venit noi noute,pe ecartament ingust…Tatrele SH,au venit gratuit,dupa 1990,din fosta DDR….Tatre au fost aduse noi,in tara,la Galati,Bucuresti,Iasi,pe ecartament larg.
Tramvaiele Second Hand au venit cu titlu gratuit,in majoritate din Stuttgart,cele pe 2 cai…costand doar transportul de cate 4500 Marci Germane…
Articol dezamagitor,slab informat…Total anapoda….
” La scurt timp după au fost electricitate toate liniile “” cred ca suna mai bine electrificate
Dacă Aradul o ține tot așa, ne vom întoarce la tramvaiul cu cai…
tramvaiele IMPERIO au fost donate de Blidar moca