Acum 92 de ani venea pe lume, la Arad, cel care avea să devină arhitectul Miloș Cristea, un sincer iubitor al urbei pe care a păstrat-o toată viața în suflet. A studiat la Arad, apoi la Institutul de Arhtiectură „Ion Mincu” din București, imediat după absolvire întorcându-se acasă, la Arad. Pe rând, a fost șef de proiect, proiectant principal, șef de atelier și director la Institutul de Proiectări din Arad, președinte al Filialei Arad a Uniunii Arhitecților, membru în Consiliul de Conducere și a membru în Comitetul de Conducere al Uniunii Arhitecților. A predat la catedra de Sistematizare și Urbanism de la Timișoara, iar între 1990 și 2003, a fost consilier pentru probleme de restaurare și urbanism al Primăriei Municipiului Arad.
Lucrări notabile
Numele arhitectului arădean se leagă de o serie de clădiri pe lângă care trecem zi de zi. Fațada actuală a Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, de exemplu, a fost realizată de către el, în 1958, alături de arh. Teodor Aslan și ing. V. Spoială. Blocul „Libelula”, complex de servicii, cinematograf și locuințe (1969) și Hotelul Astoria, astăzi Continental (1970) poartă și ele semnătura lui Miloș Cristea. De asemenea, Monumentul Eroilor de la Păuliș (1974), a fost realizat tot de către Miloș Cristea, în colaborare cu sculptorii Emil Vitroel și Ionel Munteanu, în urma câștigării unui concurs național.
Restaurări de mare calitate
Pe lângă realizarea unor clădiri sau monumente de for public, Miloș Cristea a contribuit și la restaurarea cât mai corectă a unor monumente din Arad. Crucea Martirilor (din Parcul Eminescu, 1992), Colegiul „Moise Nicoară) (1995), Palatul Cultural (1998), Palatul Administrativ (2002), Biserica Sârbă (2002), Teatrul Clasic (2003) sau Monumentul Sfântului Ioan de Nepomuk (alături de Mihai Takacs, 2002), toate au fost restaurate sub atenta supraveghere a arhitectului.
Un monument al Marii Uniri
Bun cunoscător și iubitor al istoriei, s-a dedicat înălțării la Arad a Monumentului Marii Uniri ca o recunoaștere a meritului pe care orașul său iubit l-a avut în zbuciumatul an 1918. În acest sens, a întocmit studii pentru amplasarea și pentru construcția monumentului și a fost prezent întotdeauna când autoritățile locale, Biserica sau celelalte instituții i-au cerut sfatul.
Tot el a făcut și un plan al noii Catedrale Ortodoxe din Arad, încă din anul 1978. Planurile arhitectului Cristea, însă, nu au fost luate în seamă, Catedrala Ortodoxă Nouă fiind proiectată, până la urmă, de arhitectul Ioan Hăprian, iar Monumentul Marii Uniri, de sculptorul brașovean Florin Codre.
Cetățean de onoare
De-a lungul vieții, a primit de patru ori Premiul Uniunii Arhitecților, pentru lucrări din Timișoara, Arad și Păuliș, lucru care, cel mai probabil, nu i s-a mai întâmplat vreunui alt arhitect român. Cu câteva luni înainte de a pleca dintre noi, pe 29 iulie 2003 Miloș Cristea era numit Cetățean de Onoare al Orașului Arad, prin hotărârea Consiliului Local Municipal.
Dragostea pentru Arad
„Firul roșu care l-a mobilizat întotdeauna în munca sa a fost dragostea pentru Arad. Căldura, pasiunea și de multe ori patima cu care vorbea despre orașul său ne-a făcut să înțelegem mai bine Aradul și să-l iubim cu responsabilitate”, spun reprezentanții Asociației Miloș Cristea.