ARAD. Un an al pandemiei în care regulile pe piața muncii au fost în continuă schimbare, un an în care fiecare angajator și angajat a trebuit să se adapteze noilor condiții, dar și în care Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) a fost liantul între modificările extrem de frecvente din legislație și punerea lor în practică.
„Ce putem spune despre anul 2021? În mod cert a fost unul foarte dinamic. Am sperat, cu toții de altfel, că pandemia se va sfârși și vom reveni la obiceiurile avute înainte de pandemie. Din păcate, nu a fost așa. A trebuit să ne adaptăm, din nou, condițiilor de pandemie, lucru pe care l-am reușit, zicem noi, destul de bine. Provocări au fost, dar nu poți să nu ai parte de provocări în activitatea noastră. Acum, la final de an, sperăm că am reușit să le facem față cu bine, și că în cele din urmă am avut un impact pozitiv prin activitatea noastră”, ne-a mărturisit inspector șef ITM Arad, Ecaterina Isac.
Nesiguranță și schimbări legislative
Un an cu totul aparte, așa ar putea fi caracterizat 2021 pe piața muncii, în mod special privind dinamica lucrurilor și adaptabilitatea la nou.
„Pentru angajatori, a fost un an complex, în care au trebuit să adapteze activitatea lor, pe care o desfășurau în mod curent, la cerințele perioadei pandemice. Angajații s-au lovit de multă nesiguranță. Aici mă refer în mod special la faptul că nu toți angajatorii au reușit să treacă cu brio peste situația de fapt”, ne-a mai spus Isac.
Cert este că, pentru ITM Arad, anul 2021 „a fost un an al adaptărilor”.
„Au fost multe schimbări legislative care au trebuit puse în practică într-un timp foarte scurt. Inspectorii de muncă au primit responsabilități noi, majoritatea în ceea ce privește respectarea regulilor pandemice de către agenții economici și de către angajați. Totodată, s-a accentuat latura prevenției în sensul informării (online sau direct) atât a agenților economici, cât și a angajaților asupra noutăților legislative și a bunelor practici în domeniul de competență al ITM”, a mai punctat inspectorul șef ITM Arad.
2021 versus 2020
Comparativ cu 2020, caracterizat ca fiind un an al stagnărilor, 2021 a fost un an dinamic pentru angajatori și angajați.
„ITM Arad, pe lângă atribuțiile legate de pandemie, a reușit să își îndeplinească obiectivele proprii reflectate atât prin campanii de verificare tematice, cât și prin controalele curente, atât pe linie de relații de muncă, cât și pe linia securității și sănătății în muncă. Astfel, în anul 2021 s-au desfășurat 33 de acțiuni și campanii în domenii de referință, cum ar fi verificarea unităților de asistență sanitară, a agenților economici ce desfășoară activități de producție în diverse domenii, verificarea agenților economici ce utilizează zilieri etc.”, subliniază Ecaterina Isac.
De precizat ar mai fi că, față de 2020, când au fost efectuate 1.687 de controale la 980 de angajatori, în 2021 inspectorii ITM Arad au fost implicați în 1.728 controale la 1.034 de angajatori. ITM arată că cele mai multe controale au vizat aspecte atât în ceea ce privesc relațiile de muncă, cât și securitatea și sănătatea în muncă.
Sesizări și petiții
Un alt aspect pe care l-a detaliat Ecaterina Isac a fost cel al sesizărilor și petițiilor.
„Am primit multe sesizări de la angajați sau foști angajați. Marea pondere (peste 50%) a obiectului sesizărilor a avut-o neplata drepturilor salariale, urmând sesizările pe <munca la negru>, în jur de 15%. Fiecare sesizare a fost verificată de inspectorii de muncă, petentul primind răspuns scris pentru fiecare aspect sesizat în petiție. Surprinzător, cu toată criza de forță de muncă, atât în anul 2020, cât și în anul 2021, inspectorii de muncă au identificat persoane care prestau activitate fără a avea contract individual de muncă. Totuși, în 2021 față de 2020 numărul persoanelor fără contracte a scăzut la jumătate, dar încă vorbim de sute de angajați fără acte. În acest context, trebuie spus că ITM Arad, mai ales pe parcursul acestor doi ani, a desfășurat campanii de informare prin mass-media, online pe rețelele de socializare, prin scrisori de informare sau prin abordare directă în locuri publice, la angajatori asupra consecințelor negative pe care le are munca la negru”, a mai explicat Isac.
Câteva concluzii
Ecaterina Isac, inspector șef ITM Arad, a transmis și câteva concluzii după un an plin de provocări:
„Am reușit să acoperim un domeniu în care inspectorii de muncă nu mai activat până acum: domeniul pandemic. Totodată, credem că relația angajator-ITM Arad și angajat-ITM Arad a devenit și mai deschisă, iar încrederea acestora în instituția noastră sperăm că a crescut. Observăm că numărul persoanelor (angajatori și/sau angajați) care apelează la suportul nostru este din ce în ce mai mare astfel încât rezultatele în ceea ce privește aplicarea normelor legislative să fie cât mai benefice pentru aceștia. Este și un obiectiv personal acesta: ITM Arad să fie cât mai aproape de cetățeni, fie că sunt angajatori, fie că sunt angajați. Acesta este, de fapt, și obiectivul ITM Arad atât pentru anul 2022, cât și pentru anii care urmează!”
Citiți principiile noastre de moderare aici!