Arad. Mai avem de aşteptat 33 de săptămâni, spun oficialii, până să ne plimbăm pe liniile oraşului cu primul tramvai modern. Vineri, la ora 12.00, Primăria Arad şi Astra Vagoane Călători au semnat contractul prin care firma arădeană se obligă să-i furnizeze instituţiei publice un număr de şase tramvaie Imperio, la preţul de 8,3 milioane de lei. Semnăturile au fost puse vineri pe acte de către primarul Gheorghe Falcă şi patronul firmei, Valer Blidar, în prezenţa a numeroşi angajaţi ai companiei, a celor din Primărie care au lucrat la dosar, reprezentanţii Companiei de Transport Public, beneficiarii tramvaielor etc.
Cu 70 de kilometri pe oră
Înainte şi după parafarea contractului, s-a vorbit mult de orgolii, de faptul că Aradul e primul oraş din România care va avea pe linii tramvaie fabricate în ţară (ba chiar în oraşul nostru) sub licenţă gremană şi al treilea din România care va avea tramvaie noi în circulaţie.
S-a vorbit, totodată, de produsul care va ieşi pe poarta fabricii arădene: un produs modern, după cum l-au etichetat chiar cei din fabrică, care are cel mai mic consum de energie (0,63 kwaţi pe kilometru în condiţiile în care tramvaiele de acum consumă peste 2 kwaţi pe kilometru), cu poluare fonică redusă şi cu cel mai mic cost de mentenanţă. Şi cu posibilitatea de a rula pe linii cu 70 km la oră. Adică o afecere bună pentru Primăria Arad, care a semnat vineri contractul de livrare a celor şase tramvaie.
Şi în 42 de săptămâni
Potrivit reprezentanţilor Astra Vagoane Călători, primul tramvai Imperio va trebui livrat Municipalităţii la 33 de săptămâni de la semnarea contractului, următoarele urmând să fie livrate în alte 42 de săptămâni.Un tremen care nu ridică probleme pentru firma arădeană, ai cărei reprezentanţi au precizat că pot produce între 3 şi 5 tramvaie pe lună. Pentru cele şase tramvaie care vor circula pe liniile din oraş, Primăria va plăti, cu ajutorul creditului BERD accesat, 8,3 milioane de lei (adică 1.074.000 lei pe garnitură), faţă de 9,6 milioane, suma maximă pe care era dispusă să o plătească conform caietului de sarcini.
Dar nu doar pentru Pirmărie acest contract s-a dovedit a fi unul benefic, sau pentru orgoliile arădenilor, ci chiar şi pentru firmă, cu toate că preţul oferit Primăriei s-a apropiat, potrivit lui Valer Bildar, de cel de producţie. Un preţ promoţional, special pentru Arad, care nu va mai fi repetat în alte cazuri. Aşa a fost etichetată suma la care Astra va produce vagoanele pentru oraş. Blidar a mai spus că nu a vrut cu această ocazie să obţină profit, ci şi-a dorit să livreze Aradului un tramvai de calitate la preţ extrem de accesibil.
Gata cu cercul vicios
Dar va avea de câştigat, în pofida acestui fapt, spune omul de afaceri, pentru că odată cu semnarea contractului cu Primăria s-a ieşit din cercul vicios în care se afla societatea. Valer Blidar a spus că la marea majoritate a licitaţiilor la care a participat până acum cu Imperio (şase licitaţii la număr), una dintre condiţiile impuse era ca tramvaiul să fie rulat pe alte linii, ca societatea să indice unde mai circulă acest mijloc de transport, fapt imposbil din moment ce doar de curând a fost creat. Omul de afaceri consideră că o astfel de condiţie a fost introdusă în mod abuziv, fără ca aceasta să fie cerută de normele Uniunii Europene. Acum, cu această licitaţie, firma arădeană poate îndeplini şi această condiţie, fără a fi depunctată, fapt ce i-a adus patronului zâmbetul pe buze. „Începând de astăzi noi ne vom permite să ne prezentăm cu produsul la orice licitaţie, pentru că este unul de top: are cea mai ieftină mentenanţă, cel mai mic consum de energie, condiţii moderne de transport şi va rula pe liniile din Arad”, a concluzionat Blidar.
O decizie bună
Primarul Aradului, Gheorghe Falcă, a făcut o incursiune prin istoria modernizării transportului în comun, de la primul credit BERD, pentru modernizarea liniilor de tramvai pe 25 de kilometri, şi până la achiziţionarea de tramvaie noi. A insistat pe faptul că decizia de a investi în tramvaie se va dovedi şi aceasta a fi una bună, chiar dacă şi la primul credit BERD şi la cel de acum, aleşii PSD au votat împotrivă, făcând astfel o scurtă incursiune şi în politică.
Directorul CTP, Mariana Birău, s-a arătat încântată că societatea pe care o conduce va avea şase tramvaie noi în parcul auto, dar a punctat că ar avea nevoie de şi mai multe.
Scurt istoric
În 16 mai 2013, Primăria Arad a lansat licitaţia de achiziţionare a celor şase tramvaie, licitaţia urmând a se derula după condiţiile impuse de BERD, instituţia bancară care a venit şi cu banii. Firmele participante, două la număr, au trebuit în prima etapă să depună ofertele tehnice, iar în cea de a doua, cele financiare şi ofertele tehnice finale (după modificările impuse de şedinţele de clarificare). Acceptul băncii pentru decizia finală s-a dat pe 24 mai 2014, după care procedura de anunţare a câştigătorului şi-a continuat cursul. Pe banii BERD, creditul III, se va moderniza, după alte licitaţii, şi depoul principal de tramvaie al CTP şi se va implementa un sistem electronic de taxare a biletelor.
Premieră
Odată cu semnătura pusă pe acte, Astra Vagoane Călători a stabilit şi o premieră: va produce şi vinde primul tramvai produs în România sub licenţă germană la o municipalitate din ţară.
CITESTE SI:
A facut scandal in tramvai apoi a fugit printre masini cu un bolovan …
Barbat lovit de tramvai la Boul Rosu
Citiți principiile noastre de moderare aici!