Arad. Primii paşi pentru un Mureş navigabil. Acţiunea aparţine, cum era de aşteptat, Primăriei Arad, care a supus procesului de transparenţă decizională un studiu de prefezabilitate pe acest subiect: „Reamenajarea şi regularizarea râului Mureş între km 10 plus 100 şi km 33 plus 280”. Proiectul vorbeşte de intenţiile primăriei vis-a-vis de râu şi de vecinătatea acestuia şi de sumele estimate a fi necesare pentru realizarea acestor vise: 10 milioane de euro (peste 44 de milioane de lei).
În studiu se menționează de pildă că „Primăria conştientizează potenţialul mare al râului Mureş şi doreşte o dezvoltare a zonei adiacente, urmărind mai multe aspecte care vor sta la baza unei dezvoltări urbane durabile şi competitive: reintroducerea navigaţiei de sport/agrement şi eventual transportul în comun, creşterea atractivităţii râului (terase, evenimente, picnic), vitalizarea malurilor Mureşului, valorificare superioară a spaţiilor verzi existente, cum ar fi Parcul Europa, Parcul Eminescu, Parcul Copiilor (…)”. Este vizată în proiect o suprafaţă de 200 de hectare de teren întinsă pe o lungime a Mureşului de peste 23 de kilometri.
Două scenarii
Nu e simplu când vrei să faci Mureşul navigabil. Se vede din faptul că arhitecţii au două scenarii pe acest subiect.
În primul se vorbeşte de dragarea Mureşului şi îndiguirea lui pe toată lungimea cuprinsă între km 10+100 şi km 33+280. Totul pentru ca „traficul naval comercial şi de agrement să se desfăşoare de-a lungul râului Mureș”. Cel de-al doilea scenariu prevede dragarea şi îndiguirea Mureşului pe toată lungimea cuprinsă între km 10+100 şi km 33+280, construirea a două noduri hidrotehnice, ce vor menţine constant nivelul apei din râul Mureş pentru navigaţie. La aceasta se adaugă valorificarea potenţialului hidroenergetic al apei ce urmează să deservească o viitoare ecluză, care se poate realiza prin construirea unei derivaţii fără prag din râul Mureş. Arhitecţii susţin că, în toată perioada anului, debitul de apă se poate valorifica în scopul producerii de energie electrică. În acelaşi scenariu se vorbeşte şi de construcţia unei microhidrocentrale pe râu.
În pofida faptului că au propus două scenarii, arhitecţii îl recomandă pe cel de al doilea, deoarece, doar în acest caz, nivelul apei pentru navigaţie va putea fi controlat în permanenţă iar întreţinerea prin dragare va fi mult mai uşoară şi mai puţin costisitoare. În plus, canalele care traversează municipiul Arad vor fi alimentate permanent cu apă din râu.
Valoarea scenariului II
Valoarea obiectivului de investiţie a fost estimată la 10 milioane de euro, din care microhidrocentrala – 7 milioane euro, ecluza şi stăvilarul – 2 milioane euro, instalaţia plutitoare pentru dragaj – 300.000 euro, construcţii montaj – 700.000 euro.
Realizarea, undeva începând cu… 2020
Pe ce bani ar putea fi pusă în practică ideea Mureşului navigabil? Pe bani transfrontalieri, susţine primarul Gheorghe Falcă, care îşi justifică afirmaţia prin faptul că de dragarea Mureşului va beneficia la final şi Tisa şi Dunărea. Când s-ar putea trece la punerea în practică a unui astfel de proiect? În exerciţiul financiar 2016-2020 ar putea începe şantierul, spune tot primarul Aradului. Doar avizul de la Apele Române durează cel puţin 6 luni iar viitorul studiu de fezabilitate cel puţin un an. Şi lista cu termene poate continua.
Citiți principiile noastre de moderare aici!