Începând cu ziua de miercuri, 11 martie 2020, cursurile elevilor din toate ciclurile de învățământ au fost mutate în mediul online. Cu o zi înainte, Monica Anisie, ministrul Educației și Cercetării de la acel moment, a organizat o videoconferință cu inspectorii școlari generali și inspectorii școlari generali adjuncți.
Potrivit articolului 1 din Hotărârea nr. 6 a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU), „se aprobă suspendarea cursurilor din toate unitățile de învățământ preuniversitar începând cu data de 11 martie 2020 până în data de 22 martie 2020, cu posibilitatea de prelungire în funcție de evoluția situației”. Ministerul Educației anunța, atunci, că măsura este una preventivă, „care nu are la bază considerente de ordin medical”.
Tot atunci, ministerul transmitea că simulările pentru Evaluarea Națională, examenul național de Bacalaureat, dar și diferite probe practice sau diverse concursuri se vor amâna „până la o dată care va fi comunicată ulterior”.
Acela a fost momentul în care aproximativ trei milioane de elevi au spus „la revedere” sălilor de clasă și s-au mutat pe platforme online. Până la finalul anului școlar 2019-2020, singurii care au revenit în clase au fost cei din a VIII-a și a XII-a, însă și aceștia doar pentru două săptămâni, pentru pregătirea examenelor naționale.
În septembrie 2020, anul școlar a început cu elevii în bănci, însă școlile au funcționat după trei scenarii: online, cu toți elevii în clasă, sau „hibrid” – jumătate din elevi în clase, jumătate online. În noiembrie, școlile au fost închise din nou, fiind redeschise abia în februarie 2021 – și atunci tot parțial și tot cu scenarii diferite.
Școala online a fost, însă, o problemă pentru mulți dintre elevi și părinți, în special pentru cei din medii defavorizate, care nu dispuneau de aparatura necesară pentru a intra la orele desfășurate online. Folosind fonduri puse la dispoziție de Uniunea Europeană, autoritățile publice au început procedurile de achiziție a unor tablete și laptopuri, care să-i ajute pe elevi și pe profesori să ia parte la procesul educațional online. Însă deși fondurile au fost europene, modul de lucru a fost tot… românesc. Astfel, cele mai multe dintre tablete și laptopuri au ajuns la beneficiari cu mult după ridicarea măsurilor restrictive și revenirea elevilor în clase.
Un stiudiu realizat de organizația Salvați Copiii arată că aproape jumătate dintre elevii români au intrat la orele online doar de pe telefon, iar aproximativ 30% dintre elevi au declarat că au avut materii școlare neacoperite pe durata suspendării cursurilor. Simion Hăncescu, liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, declara în martie 2021 că aproximativ 65 de mii de copii nu au luat parte la cursurile online, din lipsa dispozitivelor necesare. „Din păcate, estimările Ministerului nu au fost corecte. S-au luat, de exemplu, în calcul că dacă într-o familie formată din 2-3 copii, există o tableta sau chiar un singur telefon, s-a interpretat că ei pot participa la școala online, ceea ce este complet fals”, declara Hăncescu la acel moment.
Totuși, câți elevi au abandonat școala din cauza pandemiei și care a fost impactul real al închiderii școlilor în timpul pandemiei nu știm, deoarece nicio instituție publică nu a întocmit un raport cu privire la acest aspect.
Citiți principiile noastre de moderare aici!