București. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a explicat joi care sunt problemele de pe Lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva și a indicat și persoanele vinovate de eşecul lucrărilor. Cuc a precizat totodată că „autostrada nu va rămâne muzeu”, așa cum au curs acuzele miercuri, după rezilierea contractului. Ministrul a precizat că sunt 60 de neconformităţi identificate, dar și faptul că pe lângă firma spaniolă, mai sunt vinovaţi inginerul consultant şi fostul director al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga. S-a precizat, totodată, că CNAIR a preluat deja o parte din lucrările care nu au fost făcute la termen de antreprenor.
„După ce am făcut vizita la Hunedoara, li s-a dat o perioadă de 10 zile pentru a pune în siguranţă (…). Firma respectivă a avut termen de 10 zile, joia trecută s-au acoperit cele 10 zile. (…) Ce trebuiau ei să facă în acele 10 zile, va face CNAIR cu utilaje proprii”, a explicat acesta.
Luni, ministrul şi reprezentanţii CNAIR au avut o discuţie la solicitarea firmei pe tema prelungirii garanţiei, care a fost condiţionată de retragerea penalităţilor şi de micşorarea sumelor. Reprezentanţii firmei spaniole au propus prelungirea garanţiei la şapte ani şi reducerea sumei de la 58 de milioane de lei la 11 milioane, precum şi anularea penalizărilor. Mați, firma a venit cu alte propuneri, în timp ce miercuri contractul a fost reziliat de minister.
„Problema lor, pentru că în momentul în care pe kilometrii pe care i-am menţionat sunt probleme, compania (CNAIR, n.r.) m-a informat că poziţia experţilor din companie este aceea de a mări perioada de garanţie de la 4 la 10 ani. În acelaşi timp, Compania de Autostrăzi a emis o factură de penalităţi pentru neremedierea unor conformităţi în timpii în care trebuiau să remedieze şi pentru întârzierile din contract, în cuantumul de 73 de milioane de lei, totodată valoarea garanţiei de bună execuţie a acestui contract fiind de 58 de milioane de lei”, a explicat ministrul Transporturilor joi.
„Chiar şi dânşii au admis că trebuie prelungită garanţia pentru anumite tronsoane. M-a informat domnul director (Scarlat n.r.) că se prefigurează această perioadă de opt ani. După care au revenit marţi la sediul Companiei (CNAIR, n.r.) unde au spus următoarele lucruri: că nu mai sunt de acord cu opt ani de zile, sunt de acord să dea garanţie doar şapte ani cu anumite condiţii: ca CNAIR să renunţe la acele penalităţi de 73 de milioane şi din totalul garanţiei de 58 de milioane care ar fi trebuit prelungită pentru acei opt ani să li se returneze o sumă astfel încât garanţia să rămână la suma de 11 milioane”, a adăugat Cuc, conform Mediafax.
Ministrul a spus joi în conferință, citat de Mediafax, că nu a fost de acord cu acest lucru: „Dacă, Doamne fereşte, apare o problemă la autostradă şi acea sumă de 11 milioane nu o acoperă? (…) Lucrurile nu merg aşa, nu au cum să meargă şi cum să funcţioneze. Nu asta este normalitatea”, a afirmat acesta.
În concluzie, Cuc a indicat: „Lucrurile sunt clare: factura de penalităţi rămâne. Banii aceştia vor fi folosiţi în condiţiile în care vor fi, nu ştim dacă vor fi probleme în momentul de faţă, mâine, poimâine, într-o lună, în două luni. Garanţia va fi executată pentru că nu putem să ne jucăm, ba dăm garanţie şapte ani, ba dăm garanţie opt ani, ba numai 58 de milioane, ba numai 11 milioane”.
Parte din neconformități
Dintre cele 60 de neconformităţi, Cuc a enumerat: „avem o cedare de terasament pe secţiunea de la kilometrul 76 + 02, kilometrul 76 + 209, s-a emis un raport de neconformitate în 17.11.2011, cedare terasament kilometrul 57+300, kilometrul 57+500, pe partea dreaptă a proiectului; cedare de terasament kilometrul 58+500 pe partea stângă a proiectului, sunt longitudinale şi transversale pe suprafaţa stratului de balast stabilizat, în sectorul kilometrul 68+550, kilometrul 68+920 pe partea stângă a proiectului, fisuri longitudinale şi transversale pe suprafaţa stratului de balast stabilizat pe sectorul, kilometrul 68+550, 68+920 pe partea dreaptă a proiectului. Multe alte fisuri…”. Oficialul a mai precizat că firma spaniolă a cerut recepţia totală, însă comisia şi consultantul nu au fost de acord cu acest lucru.
Trimite articolul
XAstea s defectele vizibile fără sa fi avut loc circulatia pe ea.Defectele ascunse apar după un timp de trafic.CNAIR unde era in timpul executiei?Nu înțeleg de ce n au avut în permanenta câțiva reprezentanți care sa supravegheze permanent execuția lucrărilor. Sau ori erau ori nu,era egal din cauza corupției și incompetentei?E interesant ca tot se negociază clauzele contractului pana la sfârșitul lucrarii așa ceva e ceva imposibil
Pistá de Mountain Bike…
lasa bai k merge asa. mergem mai incet pe acolo.