Plin de biciclete în Arad. Nu de acum, ci cel mai devreme de la anul. Acesta e planul municipalităţii bătut în cuie încă din 2013. Acesta e visul său. Dar până acolo e nevoie de bani, iar sumele necesare unui astfel de plan (un milion de euro pe puţin) nu se regăsesc încă nici în buget, nici în niscaiva proiecte europene. Intenţia Primăriei Arad este de a transforma (cât de cât) Aradul într-un oraş al bicicliştilor, sau măcar de a face din bicicletă un mijloc de transport obişnuit. Cum să faci acest lucru într-un oraş în care până nu de mult nu exista decât o singură pistă de biciclete de nici 3 kilometri? Prin achiziţionarea a nu mai puţin de 600 de biciclete de închiriat. Totul însă doar după finalizare celor 120 de kilometri de piste de biciclete prin tot Aradul, proiect pe bani europeni care ar trebui să fie finalizat în decembrie.
1.200 de euro pe an
De ceva vreme, Municipalitatea a finalizat un studiu privind crearea unui sistem de închiriere de biciclete, cu 54 de staţii de închiriat răspândite prin toate cartierele oraşului. Cele 600 de biciclete ar urma să fie achiziţionate în trei etape, în condiţiile în care un milion de euro nu este de găsit pe toate gardurile. Desigur, Primăria Arad doreşte să obţină aceşti bani de la europeni, prin scrierea unui proiect de acest tip şi obţinerea de fonduri nerambursabile.
Despre proiectul inedit care ar putea plasa Aradul pe harta oraşelor mari din Europa s-a vorbit încă din mai 2013, când Municipalitatea a realizat o hartă a traseelor şi staţiilor pentru biciclete şi a etapizat proiectul AradBikes. Chiar de atunci se vorbea de faptul că, dacă pentru crearea sistemului se visează la fonduri europene, în faza de întreţinere se doreşte ca acesta să se autofinanţeze. Fapt ce se spune nu ar fi de loc uşor în condiţiile în care fiecare bicicletă, spun cei care au realizat studiul, ar costa municipalitatea în jur de 1.200 euro per an.
Specialiştii din cadrul Primăriei au mai luat în calcul şi elaborarea unui regulament de utilizare a acestor biciclete, dar şi privind circulaţia pe drumurile publice şi au decis că plata pentru închirierea bicicletelor s-ar putea face doar cu cardul bancar, la fel ca în alte orașe europene, iar pentru localnici ar putea fi înființate abonamente, ca cele pentru tramvaie.
Paşi spre un vis
Toate calculele de mai sus au fost făcute în cadrul proiectului „Dezvoltarea pistelor de biciclete Arad-Gyula”, un proiect deja încheiat, dar investiţia propriu-zisă ar putea debuta doar la anul, după finalizarea pistelor, fapt care ar transforma Aradul în orașul din România cu cea mai mare rețea de benzi urbane pentru bicicliști. Până când se vor finaliza toate cele de mai sus, în Arad a început de câteva luni o campanie de promovare a mersului pe două roți. Orașul a fost împânzit cu biciclete decorative, agățate pe stâlpi de iluminat, copaci sau ziduri, ori trântite pe stradă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!