La finalul lunii august, Agenția Națională de Administrare Fiscală anunța, printr-un comunicat de presă, că Direcția Generală Antifraudă a verificat 13.800 de transportatori de marfă și că punctul de trecere a frontierei Nădlac II este locul unde „s-au confiscat cele mai multe bunuri pentru transportarea fără acte de proveniență, bunurile reprezentând articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte”. Pornind de la acest comunicat, am transmis o solicitare Direcției Regionale Antifraudă Deva, dorind să aflăm câte controale au fost, de fapt, la punctul de trecere a frontierei Nădlac II, ce înseamnă „cele mai multe bunuri confiscate” și valoarea acestora. O solicitare la care am primit răspuns după doar… 72 de zile!
„Vă mulțumim pentru interes”
Solicitarea transmisă Direcției Antifraudă Deva se referea la un raport care ar fi trebuit să existe deja, întrucât Direcția Generală Antifraudă Fiscală făcuse public numărul autovehiculelor de transport controlate, la nivel național, dar și faptul că la Nădlac II s-au făcut cele mai multe confiscări. Așadar, comunicarea pentru informarea corectă a cititorilor Jurnal arădean/aradon.ro nu ar fi trebuit să dureze mai mult de câteva zile. Dar, totuși – cu mulțumiri, e drept – am primit răspunsul abia după 72 de zile. „Vă mulțumim pentru interesul acordat rezultatelor activității desfășurate de Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) și vă aducem la cunoștință faptul că, în perioada 08-28 august a.c., inspectorii antifraudă au oprit și verificat în trafic 805 mijloace de transport care tranzitau zona punctului de trecere al frontierei Nădlac II. Urmare a abaterilor constatate de la legislația în vigoare, inspectorii DGAF au aplicat avertismente și au confiscat încălțăminte și îmbrăcăminte în valoare totală de 760.400 de lei, transportate fără acte de proveniență”. Acesta este mesajul pe care l-am primit, după mai bine de două luni! Informațiile ar fi fost utile, desigur, dacă ar fi fost transmise la momentul oportun.
De la 10 zile, la 30 și… 72
În finalul comunicării cu Direcția Regională Antifraudă Deva ni se transmite că și pe viitor vom beneficia de „întreagă noastră disponibilitate de a vă comunica informații de interes public, aşa cum sunt ele definite prin Legea nr. 544/2001”. Ei bine, articolul 7 din Legea 544/2001 prevede: „Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile”.
Din păcate, se pare că Direcția Antifraudă Deva are o comunicare deficitară, cel puțin în relaționarea cu mass-media, atât când vine vorba de răspunsul dat solicitărilor, cât și referitor la comunicatele publice privind activitatea regionalei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!