ARAD. După ce a fost scos de pe ordinea de zi a şedinţei ordinare a Consiliului Local Municipal din noiembrie, proiectul de hotărâre „privind aprobarea documentației tehnico-economice și a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiție SF <Amenajarea și punerea în valoare a Malurilor Mureșului pe tronsonul cuprins între Parcul Europa și Podul Decebal>” revine în „ordinara” de joi, 21 decembrie 2023.
Potrivit documentaţiei supuse votului aleşilor locali, valoarea investiţiei se ridică la 74.782.116,78 de lei cu TVA, în această sumă fiind incluse: amenajarea parcului (cu realizarea unei estacade pietonale pentru protejarea consolidării malului drept şi a unei pasarele pietonale pe tronsonul cuprins între primul acces pietonal de după Podul Decebal, în proximitatea terenului sportiv „Moise Nicoară” şi accesul pietonal din proximitatea Palatului Culturii), precum şi întreținerea zonei verzi de protecție a malului drept și malului stâng și refacerea treptelor de acces de pe malul drept (cu amenajarea a şase pontoane plutitoare pe apă care ușurează accesul la apă, adică înlocuirea şi suplimentarea pontoanelor existente cu structuri noi plutitoare).
Durata estimată de execuție a lucrărilor este de 24 de luni.
„Finanţarea investiţiei se asigură din bugetul local și alte surse atrase conform listelor de investiții aprobate în condițiile legii” – se arată în proiectul de hotărâre CLM.
Pentru studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic, Primăria a obținut finanțare prin Programul Operațional Regional Asistență tehnică 2014-2020.
„Amplasamentul studiat reprezintă un peisaj important în memoria comunității locale, dornică de plimbări și recreere într-un areal care și-a păstrat această funcțiune timp de peste un secol. Nu în ultimul rând, proximitatea față de Cetatea Aradului și față de centrul istoric Arad, alături de valorile de peisaj cultural pe care le deține acest spațiu, justifică perfect necesitatea unei investiții de reabilitare și modernizare. Terenul este situat în intravilanului Municipiului Arad. Zona vizată în acest proiect de investiție este Faleza Mureșului, ce se desfășoară între Splaiul General Praporgescu – Parcul Europa, spre zona Tribunalului, respectiv podul rutier Decebal și Malul stâng al râului Mureș, de la podul Decebal spre zona de nord a Ștrandului Neptun. Investiția propusă prin proiect urmărește valorificarea râului Mureș și a falezei acestuia ca spații publice reprezentative, urmărind drept obiectiv strategic o calitate ridicată a spațiului public” – se arată în referatul de aprobare ataşat proiectului de hotărâre CLM privind aprobarea documentației tehnico-economice și a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiție SF “Amenajarea și punerea în valoare a Malurilor Mureșului pe tronsonul cuprins între Parcul Europa și Podul Decebal”.
Intervenţiile propuse
Amenajarea parcului de pe Malul Mureşului presupune următoarele lucrări: *desfiinţarea aleilor, pistelor, jardinierelor și a dotărilor existente din asfalt/ beton; *refacerea şi punerea în siguranţă a treptelor şi gradenelor de acces pe mal; *amenajare sistem circulaţie pietonală din alei naturale (poteci) – alcătuite din piatră montata direct pe pământ, cu rosturi înverzite; *realizare pasarelă înălţată pentru a asigura circulaţia pietonală (inexistentă în momentul de faţă) pe tronsonul între podul Decebal şi podul pietonal – întrucât pietonii nu au o cale de circulaţie pe acest tronson şi există conflicte între pietoni şi biciclişti; *realizare estacadă pietonală; *înlocuire mobilier urban (se propun: bănci, coşuri de gunoi, coşuri de gunoi selective, cişmele, toalete publice, suporturi pentru biciclete, staţii reparaţii biciclete de tip self-service, ansambluri mese şi scaune pentru picnic, ansamblu mese şi scaune pentru şah, pergole); *elemente de socializare pentru copii, de dezvoltare a abilităţilor de orientare în spaţiu, de comunicare şi mişcare, inclusiv adaptarea locului de joacă pentru copii cu dizabilităţi; *elemente de socializare, petrecere a timpului liber şi recreere pentru tineri (trasee de promenadă, zone pentru comunitate – amfiteatru verde + zonă pergole metalice, zonă picnic, teren de streeetball); *amenajări pentru recreere şi socializare adulţi (zone liniştite/ odihnă/ recreere de tip scuaruri, bănci, pergole – trasee de promenadă, zone pentru comunitate – amfiteatru verde + zonă pergole metalice, zonă picnic, zonă şah); *amenajări pentru activităţi sportive pentru adulţi şi persoane cu dizabilităţi (tenis de masă, aparate fitness de exterior, teren streetball); *reţea de iluminat public ambiental şi ornamental pentru punerea în valoare a zonelor şi a elementelor specifice cum ar fi coronamentul arborilor şi/sau sculpturile existente din parc; *camere de supraveghere video şi reţeaua aferentă, precum şi modalitatea de monitorizare; *grupuri sanitare publice, ecologice, vidanjabile; *amenajarea unor zone mai ample care permit desfăşurarea activităţilor sociale: amfiteatru verde şi zonă pergole metalice; *amenajare pistă de alergat lungime 500m, lăţime 1.20m – pe gazon natural – sistematizare conform terenurilor de fotbal; *amenajarea a două locuri de joacă pentru câini, unul pentru câini de talie mică şi unul pentru câini de talie mare; *lucrări de întreținere pentru exemplarele de arbori şi arbuşti din sit de valoare şi valorificarea acestora ca parte esențială a soluției propuse; *extragerea arborilor uscaţi, a cioatelor sau a arborilor aflaţi în declin biologic avansat; Conform Studiului dendrologic se propune extragerea a 32 bucăţi arbori uscați sau degradați (4,36%); *defrişarea unui număr de 23 bucăţi arbori aflaţi în zona de intervenţie care nu pot fi salvaţi (3,13%); *plantare exemplare noi de arbori (533 bucăţi), atât cu specii existente în sit, cât şi introducerea de specii noi (care nu se regăsesc printre cele existente în sit) în zonele de interes, pentru o varietate de texturi și culori în amenajare, dar mai ales pentru susţinerea biodiversităţii; *plantare grupuri arbuşti (4.284 bucăţi); *plantare graminee şi perene; *amenajare peluze înierbate, zone de gazon alternate cu zone de pajişti, flori sălbatice, specii melifere (ex. trifoi) etc.
Estacadă pietonală şi Pasarelă înălţată
Pentru protejarea consolidării malului drept proiectul municipalităţii prevede realizarea unei estacade pietonale dintr-o rețea de ferme metalice spațiale ce se sprijină pe 4 reazeme (realizate din fundații de beton armat).
De asemenea, „pentru separarea zonelor pietonale de pistele de biciclete se propune realizarea unei platforme din beton armat monolit și confecţii metalice. În scopul asigurării circulației pietonale, deficitară la momentul actual, pe tronsonul din lungul zonei de taluz abrupt și pentru deschiderea perspectivei către malul opus și Cetatea Arad, proiectul propune o zonă de promenadă înălțată. Soluția tehnică este subordonată principiilor intruziunii minime, prezervare a vegetației existente valoroase și asigurarea siguranței și mobilității tuturor utilizatorilor spațiului. Datorită conditiilor de protejare a consolidarii malului drept se propune ca fostul trotuar să fie demolat în zona de intervenţie și în locul acestuia să se realizeze o fundaţie din beton armat monolit cu grinzi în consolă în zona consolidarii malului drept. Această propunere nu afectează consolidarea de mal și creeaza un spaţiu suplimentar pentru separarea zonei pietonale de cea de biciclete” – detaliază reprezentanţii Primăriei. Suprafaţa necesară realizării obiectului de investiţie Pasarelă înălţată este de 553.40 mp.
Trimite articolul
X15 milioane de euro pt 2 km când 1 km de autostradă are un standard de cost de 6 milioane de euro în acest standard sunt incluse și podețe poduri pasaje etc deci sa facă un trotuar pe malul apei e mai scump decât 2 km și jumătate de autostradă.
Ce japcă cât casa!
-
Arădenii dorm pe ei și votează tot falcă, bipârț, ciontu … adică pelene !
Arădeni, treziți-vă !
Incredibil cat tupeu au jegosii astia de hoti ordinari…. 15 milioane de Euro ???????? Sunteti nebuni fratilor ??? Ma mir ca inca nu va scuipa nimeni in fata , la cata nesimtire si furaciuni aveti in voi !!!
…si sa vezi tu lucrare ,, Made in Arad,, de 15 milioane de Euro … Bataia de joc nu mai are limite de mult in catunul acesta blestemat…. Oare pana cand ? De peste 30 de ani asistam la o distrugere sistematica a urbei fara absolut nici-o consecinta .
Milioane, milioane, milioane, ……. cât este de simplu sa cheltuiești bani altora.
Se apropie perioada alegerilor, nu mai protestați atâta că prețul lucrărilor este mare! Trebuie să se vadă că există o preocupare din partea administrației pentru oraș, nu?
Înseamnă că ștrandul Neptun ,nu va fi amenajat nici anul următor,iar prețul va fi de zeci de milioane de euro.Dar faceți o autostradă suspendată în zonă,de aveți așa prețuri estimative?Proiectul tot la Pro Arhitectura ?
… “SUMA INFIMA”, sper ca s-a facut un stdudiu de “direc-IMPACT” , in sensul de a calcula in cat timp investitia de 75 de milioade de lei va disparea sub bagheta magica a “cetatenilor civilizati” care nu sunt putini in metropola Arad, spre mandria noastra.
Pe hârtie arată bine ,așa pare ca toate proiectele de până acum dar rezultatul final este jalnic.Exemple sunt destule pistele de biciclete, regenerarea urbană și altele. Vreau să-mi arătați o singură lucrare făcută bine și la prețul corect pentru arădeni și Arad
nu suma e pb ci ca taie toti copacii ca la UTA unde zici ca le trebuia lemne de foc, e trist ca au omorat parculetul ala
Pe langa ptetul astronomic mai puneti si 24 de luni termen de executie.orice lucrare care sa facut pana acum niciuna nu a fost terminata la timp.Fiecare lucrare a fost amanata si reamanata de 3-4- 5 ori si tot nu a fost gata.Mai taiati din preturile alea astronomice ca e ridicol.
BOMBĂ !
polonezii au interzis experimentarea reactoarelor nucleare modulare la ei in tara
Romania a acceptat aceste experimente ! Bravo felicitari
traiasca UE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Experimentate de zeci de ani pe nave militare, deci in conditii foarte stricte!