Am văzut zeci, poate sute de poze ale participanţilor la expoziţie care aveau în spate câte unul din tablourile de mari dimensiuni expuse de Lucian Ţidorescu. Lângă ele curgeau aprecierile pentru eveniment, lucrări, pentru artist. Am văzut comentarii lungi, lecţii de viaţă şi mai ales speranţe în postările arădenilor. Aşa că ce ar mai fi de spus după toate acestea şi după articolele scrise înainte de eveniment, având deja câteva dintre lucrări văzute şi mai toate informaţiile de culise primite?
Poate faptul că nu mă aşteptam, oricât îmi imaginam, că o să arate chiar atât de bine expoziţia. Cunoşteam buzunarul scenei teatrului, am trăit pe acolo cât prietena mea a fost purtătorul de cuvânt al instituţiei, aşa că nu ar fi trebuit să fie un teren necunoscut, o surpriză. Totuşi, luminile, extrem de bine dirijate, care creau senzaţia că ies din spatele lucrărilor ca să te înghită şi pe tine, impactul pe care îl au nişte tablouri care oriunde altundeva par de mari dimensiuni (vorbim de zece lucrări de peste doi metri), dar nu aici, pe un perete aproape negru, completate magistral de fum, pereţi scorojiţi, un loc de socializare aruncat neglijent, boem în mijlocul buzunarului, şi fondul sonor, impresionantul fond sonor, te ducea în altă lume, oricât de mult ţi-ai creat-o tu în minte pe a ta. Clarobscurul, atât de bine surprins de poze, te scotea total din banalul cotidian arădean.
Nu a avut nimic de Arad expoziţia lui Ţidorescu. Deşi n-am fost la New York sau Berlin, aşa îmi imaginez că trebuie să arate o expoziţie pe acolo: un spaţiu industrial folosit la maxim, o expoziţie cu puternic impact vizual (şi auditiv). Cu o prezenţă lejeră, cu viaţă, multă viaţă. Aşa a fost expoziţia „Christiana” a lui Lucian Ţidorescu. Cât am stat pe acolo, în cele două zile, cât am tras cu urechea la ce au spus cei prezenţi, am înţeles că toţi (mai bine spun mai toţi) au ieşit de acolo marcaţi vizual. Mai apoi, nu-i un subiect uşor de abordat – toţi avem câte o sensibilitate în domeniu şi nu poţi deschide o discuţie din prima, lejer, pe subiect, dar spaţiul, muzica, oamenii faini de acolo au relaxat atmosfera. Sunt adeptul artei abstracte, care a fost mult blamată în cele două zile la teatru. A câştigat teren, cu fiecare arădean care a trecut pragul expoziţiei, pictura lui Ţidorescu, citibilă, nu însă şi uşor de interpretat, dacă eşti atent la detalii. Şi au fost atenţi arădenii, pentru că au avut multe să-l întrebe pe pictor în cele 12 ore în care artistul le-a stat la dispoziţie (de ce fondul acela cu pătrate albe şi gri, de ce telefonul, de ce tricoul cu Isus, de ce acele zece poziţii şi nu altele, de ce Biblia în latină etc.). S-a creat, în timp, o legătură ombilicală între lucrări şi cei care au venit să vadă expoziţia.
„Christiana” nu s-a bucurat de niciun vernisaj, n-a avut parte de cuvinte pompoase spuse într-un cadru „aliniat”, dar a avut parte de discuţii, dezbateri, speranţe că poate ceva se va schimba în Arad, că arta va prinde şi aici. Şi aşa părea, puteai să juri, dacă stăteai „în bula” de la teatru şi cea creată pe facebook.
Afară, dincolo de pereţii gri scorojiţi, lucraţi parcă şi ei de un artist, de duşumeaua la fel de gri, de uşile din lemn, şi ele pictate în gri, de cortine, de scaune şi bănci din „O noapte furtunoasă”, „O scrisoare pierdută”, „Un tramvai numit dorinţă” sau din cine ştie ce alt decor de teatru, terasele erau pline de tineri, în faţa televizoarelor arădenii urmăreau meciurile de la Cupa Mondială, iar Catedrala era ameninţată cu bombă. În urbea arădeană, „Christiana” trona impresionantă pe faţada Teatrului, de neatins, de netrecut pragul. Dar altfel vezi lucrurile când ştii că, în pofida tuturor coordonatelor de mai sus, „bula” lui Lucian Ţidorescu a numărat 773 de persoane. Jos pălăria, pictore!
773 pentru Lucian
773 pentru Lucian
Reactualizat la:
„Să nu mă lauzi!”. „Să nu mă lauzi!”. „Scrie doar cum simţi”. Aşa mi-a spus Lucian Ţidorescu înainte şi în timpul expoziţiei sale de doar două zile în buzunarul scenei Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din Arad. Şi nici nu m-am gândit să o fac, mai ales după ce am văzut câte „ode” i-au fost aduse pictorului arădean pe cea mai utilizată reţea de socializare: facebook-ul.
Trimite articolul
XCele mai citite știri
Local
S-a semnat contractul pentru un parc de 3,5 hectare și un lac termal, la Pecica, finanţarea fiind europeană.
Mapamond
Președintele american Donald Trump a făcut marți un anunț șoc, spunând că vrea ca SUA să preia controlul asupra Fâșiei Gaza distruse de război, o propunere despre care premierul israelian Benjamin Netanyahu a apreciat că ar putea „schimba istoria”, relatează AFP și Reuters.
ARADON Sport local
BUCUREŞTI. Debut foarte bun de sezon pentru atleții de la CS Universitatea Arad.
Local
O adolescentă de 17 ani, dată dispărută luni, a fost găsită de polițiști în gara din Fetești. Fata plecase la școală, la Vladimirescu, și nu a mai ajuns acasă.
1
România
Patru inspectori de la Fisc ar putea fi puși sub acuzare pentru săvârșirea infracțiunii de favorizarea infractorului, după ce nu au luat niciun fel de măsuri față de grupul de firme Nordis, deși constataseră încă de acum trei ani că acolo sunt nereguli.
Local
Câte comenzi au fost plasate anul trecut pe www.libris.ro, care sunt categoriile de carte preferate de arădeni, ce titluri s-au comandat?
2
Local
S-a vorbit mult în ultima vreme despre arădeanul care a încasat o avere prin simplul fapt că s-a pensionat, generând un val de indignare în rândul societății. Despre suma primită și despre profitul Romsilva aflați din interviul care urmează.
6
Ştiri sportive
Jucătoarea de tenis Simona Halep, fostă număr 1 mondial, a vorbit despre retragerea din activitate, marți seara, după ce a fost învinsă de italianca Lucia Bronzetti, cu 6-1, 6-1, în prima rundă a turneului Transylvania Open (WTA 250), spunând că întotdeauna a fost realistă, iar în momentul de față corpul său nu mai duce atât de mult ca să revină la nivelul de dinainte.
2
Citiți principiile noastre de moderare aici!