ARAD. 3.235 de unități de învățământ de stat cu risc mare de abandon școlar au fost „inventariate” de către Ministerul Educației. 2.500 dintre acestea vor fi selectate pentru acordarea de granturi în valoare de 200 de mii de euro fiecare, bani ce vor fi folosiți pentru combaterea abandonului școlar. Banii vor veni prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar – finanțat prin Planul Național pentru Redresare și Reziliență.
Conform listei publicate de minister, 82 de școli sunt din județul Arad. Dintre acestea, 61 sunt în mediul rural, iar alte 21 în mediu urban. Printre cele din urmă, 11 sunt din municipiul Arad. În urma evaluărilor făcute de Ministerul Educației, pe diferite criterii, cele mai mari punctaje le-au obținut școlile gimnaziale „Ilarion Felea”, „Adam Nicolae”, „Iosif Moldovan” din municipiu și Școala Gimnazială „Olosz Lajos” Adea – 120 de puncte fiecare, toate patru având un indice de risc de 4.8 din 5.
Banii, anul acesta
Prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar vor fi acordate granturi în valoare de maximum 200.000 euro/școală pentru cel puțin 2.500 de unități de învățământ de stat, de nivel primar și gimnazial cu prioritate de intervenție ridicată, din lista celor 3.235 de școli eligibile identificate prin utilizarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE). Unitățile de învățământ care vor beneficia de aceste granturi vor fi stabilite prin ordin al ministrului educației în luna ianuarie 2022. Până la finalul lunii martie 2022, primele 750 de unități de învățământ vor beneficia de finanțare.
Prioritate ridicată
Cel mai probabil, în județul Arad vor primi bani școlile care sunt considerate ca având prioritate de intervenție ridicată. Este vorba despre 31 de școli din Cărand, Buteni, Zimandu Nou, Șiria, Bârzava, Sântana, Frumușeni, Dieci, Satu Nou, Hășmaș, Semlac, Vinga, Vânători, Șepreuș, Șeitin, Olari, Zăbrani, Zărand, Țipar, Pilu, Iratoșu, Chisindia, Felnac, Bata, Adea, Chișineu-Criș și Arad.
Ce pot face cu banii?
Cu banii pe care unele școli îi vor primi, vor putea să organizeze activități pedagogice și de sprijin – cursuri remediale, activități de tip școală după școală, asigurarea consilierilor și mediatorilor școlari în comunitățile rome, orientare școlară, cursuri de educație parentală, metode de predare pentru elevii cu CES, sprijin pentru concursuri școlare și orice alte activități adaptate elevilor din grupuri vulnerabile (elevi romi, elevi cu nevoi educaționale speciale, alți elevi cu risc ridicat de abandon școlar). De asemenea, vor putea fi organizate activități outdoor, recreative, cercuri școlare, activități de sprijin individualizat, subvenții, activități extracurriculare, vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri, activități nonformale, activități culturale comunitare, sportive, susținerea unor parteneriate între școli și alte entități, sprijin pentru participare la concursuri, activități de networking școlar etc. Nu în ultimul rând, din sumele primite va fi permisă achiziția de echipamente IT, software, echipamente sportive, birotică, amenajare spații de lectură, amenajarea curții școlii, abonamente internet, kituri științifice, abonamente la platforme educaționale, cheltuieli cu mentenanța.
Trimite articolul
X,,Multumiri,, guvernului Basescu pt inchiderea scolilor si gradinitelor si a cabinetelor medicale de la sate, fapt ce a dus la depopularea acestora